Borkum

Discussies over de Atlantikwall in Duitsland. Andere fortificaties zie: Buitenlandse fortificaties, Duitsland
Gebruikersavatar
duracel konijn
Berichten: 312
Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:48
Locatie: Appingedam (gr.)

Borkum

Bericht door duracel konijn »

Hoi Jan, met wolter.Ik ga eerdaags met een kamaraad naar Borkum.
Even rondneuzen dus!, ik kan weinig vinden over Oude restanten en/of bunkers op Borkum, weet jij een of andere site?.
Volgens mijn kamaraad, zouden hier zelfs de eerste twee rakketen afgevuurd zijn(1934 door Werner von Braun).
Ik blijf in elk geval doorzoeken! Doei!
Wolter
Achtung! Feind Hört Mit!
Gebruikersavatar
duracel konijn
Berichten: 312
Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:48
Locatie: Appingedam (gr.)

Re: Borkum

Bericht door duracel konijn »

Geen reactie, jammer!, of is er heel weinig bekent over Borkum!, in dat geval.
Achtung! Feind Hört Mit!
pauldijkstra

Re: Borkum

Bericht door pauldijkstra »

Ik heb wel eens ergens iets over bunkers op Borkum gelezen, maar het ging/gaat voornamelijk om dunwandige gemetselde bunkers. Zo zijn er ook verhalen dat er toch ook behoorlijk zware bunkers hebben gestaan. Ik kan alleen even niet meer terug vinden waar dit stond.
Gr, Paul
pauldijkstra

Re: Borkum

Bericht door pauldijkstra »

Sneller dan ik dacht vond ik dit nog:
Eemsmond
Terwijl op de waddeneilanden gestaag werd gewerkt aan de opbouw van de Atlantikwall, bleef de versterking van de Groningse en Friese kustlijn hierbij enigszins achter. Pas in 1943 werd rond Delfzijl begonnen met bunkerbouw ter verdediging van de Eemsmond. In 1944 werd hier versneld gebouwd. Enkele tientallen bunkers en geschutsposities werden rond Delfzijl opgericht, waarvan de belangrijkste bij Nansum, Delfzijl en Fiemel lagen. De zware kanonnen in deze bunkers hebben in de gevechten rond Delfzijl in de tweede helft van april 1945 nog een belangrijke - vertragende - rol gespeeld bij de opmars van de Canadese en Poolse bevrijders. Hoewel bij de na-oorlogse dijkverhogingen veel van deze bunkers zijn opgeruimd, zijn er nog vele in het landschap te herkennen. Zo wordt momenteel een grote munitiebunkerbij Nansum gerestaureerd die voor publiek opengesteld zal worden. Het Oorlogsmuseum te Uithuizen organiseert een 'Bunkerroute Eemsmond' langs de resten van deze bunkers. de resten van deze bunkers. Deze route zal medio 1995 worden uitgebreid met een tocht langs de bunkers bij Emden en op het eiland Borkum.
bron: http://www.noorderbreedte.nl/pdf/95404.pdf" target="_blank" target="_blank (let op: het stuk zit wel vol fouten)

en deze foto: http://www.flickr.com/photos/tn-photogr ... 938835945/" target="_blank" target="_blank
Gebruikersavatar
duracel konijn
Berichten: 312
Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:48
Locatie: Appingedam (gr.)

Re: Borkum

Bericht door duracel konijn »

He bedankt! voor het meedenken Paul, deze informatie had ik reeds gezien.
Borkum zou zelfs uitgebouwd zijn tot Festung, reeds in en voor de Eerste wereld oorlog was er sprake van een
Festung ims meer.
Misschien is het dus wel een Festung geweest, maar niet in de zin van Festung zoals ze het woord in de tweede wereld
gebruikt hebben.
Ik weet dat er een paar resten zijn (waar weet ik nog niet!), en dat er heel veel gesloopt zou zijn.
Ik blijf door zoeken, als iemand nog wat weet!, dan hoor ik het graag.
MVG Wolter
Bunker Borkum (Ostland).jpg
Idem.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Achtung! Feind Hört Mit!
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Borkum

Bericht door maarten-stahlbeton »

Hoi,

Ik heb wel een mooie kaart van Borkum liggen, als ik thuis ben zal ik die even posten.

Die bunker hierboven lijkt wel een (kleine) MG35 :?:
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
duracel konijn
Berichten: 312
Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:48
Locatie: Appingedam (gr.)

Re: Borkum

Bericht door duracel konijn »

Dat zou best kunnen Maarten, ik heb de foto's van het internet. Verdere informatie heb ik hier niet van.
MVG Wolter
Achtung! Feind Hört Mit!
pauldijkstra

Re: Borkum

Bericht door pauldijkstra »

Maarten en Wolter,

Het zou raar zijn als dit een MG35 is. Deze Küverbunker is ook door het LGK (Luftgaukommando Holland) ontworpen en Borkum viel hier voor zover ik kan nagaan niet onder. Het zou echter alleen uitgesloten kunnen worden als bekend is dat het hier om:
a. een Luftwaffe complex gaat &
b. de maten van de bunker overeenkomen met die van een MG35

Zoals wellicht bij jullie beiden bekend is, zijn er buiten Nederland nog geen Küverbunkers aangetroffen (tenzij één van de forumleden dit kan ontkrachten)

Het lijkt misschien wel zo, maar ik zou niet af gaan op wat het lijkt maar op de feiten.

Gr, Paul
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Borkum

Bericht door maarten-stahlbeton »

Ik zei alleen maar lijkt

:mrgreen:
Lord of the Ringstand
pauldijkstra

Re: Borkum

Bericht door pauldijkstra »

Hoi Maarten,

Dat weet ik, maar dit is meer preventief commentaar dan dat er straks in eens overal rond gebazuind wordt dat er een MG35 op Borkum zou liggen.

Gr, Paul
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Borkum

Bericht door maarten-stahlbeton »

Alstublieft
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
duracel konijn
Berichten: 312
Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:48
Locatie: Appingedam (gr.)

Re: Borkum

Bericht door duracel konijn »

En ik zij alleen maar het zou best kunnen, want ik weet het niet!
Een mooi plaatje Maarten, en toen dacht ik in eens, zoiets heb ik zelf ook ergens in de boeken staan.
Zoeken op internet, terwijl je ongeveer de plaatsen weet waar wat gestaan heeft.
Nu alleen nog maar zoeken waar de restanten staan,
Vriendelijk bedankt heren, als iemand nog wat informatie heeft, houd ik mij aanbevolen.
Aan allen de Groeten Wolter
Laatst gewijzigd door duracel konijn op 25 mei 2009, 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Achtung! Feind Hört Mit!
pauldijkstra

Re: Borkum

Bericht door pauldijkstra »

Hoi Wolter,
Er is ook zo'n Duitse GPS bunkerwebsite. Volgens mij heb ik daar ook al eens iets daarvan gezien.
Gr, Paul
PS. Mooie kaart Maarten? NARA zeker.. ;-)
Gebruikersavatar
duracel konijn
Berichten: 312
Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:48
Locatie: Appingedam (gr.)

Re: Borkum

Bericht door duracel konijn »

Ik zal er eens naar zoeken Paul.
Ikzelf heb geen gps systeem, misschien wel eens een keer handig.
Ik zoek nog steeds op de oude methode, Internet en dan er maar op uit.
Allen bedankt voor de reacties.
MVG Wolter
Achtung! Feind Hört Mit!
pauldijkstra

Re: Borkum

Bericht door pauldijkstra »

Wolter, ik kwam deze nog tegen. Er staat ook wat over Borkum op.
http://www.luftschutzbunker-wilhelmshav ... efrie.html" target="_blank" target="_blank

Gr, Paul
Plaats reactie

Terug naar “Atlantikwall in Duitsland”