Der Fahrerbunker in Berlijn

Discussies over de Atlantikwall in Duitsland. Andere fortificaties zie: Buitenlandse fortificaties, Duitsland
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Der Fahrerbunker in Berlijn

Bericht door Danny »

Der Fahrerbunker. Mooie film met schitterende vondsten en nog veel mooiere muurschilderingen. Zo had ik ze nog nooit gezien. Geweldig.

Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Goof

Re: Der Fahrerbunker

Bericht door Goof »

Schitterende film! Is bekend wat ze met deze bunker van plan zijn?
Rob Mans

Re: Der Fahrerbunker

Bericht door Rob Mans »

Hoi Goof,

Helaas zal die voorlopig wel dichtblijven....en misschien wel voor altijd. Men is bang dat als de bunker geopend wordt voor geintereseerden, dat het ook verkeerde mensen zal aantrekken. (hoef denk ik niet te zeggen wie dat zijn).

Hier een link van een organisatie die zich bezig houdt met alles wat zich onder en boven de grond bevindt in Berlijn.

http://berliner-unterwelten.de/" target="_blank

Groetjes,
Rob
michel
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:24

Re: Der Fahrerbunker

Bericht door michel »

Rob Mans schreef:Hoi Goof,

Helaas zal die voorlopig wel dichtblijven....en misschien wel voor altijd. Men is bang dat als de bunker geopend wordt voor geintereseerden, dat het ook verkeerde mensen zal aantrekken. (hoef denk ik niet te zeggen wie dat zijn).
Op zich is dat waar. Maar de Berliner Unterwelten hebben al ontzettend veel bereikt. Het laatste wapenfeit is een informatiebord bij de plaats waar onder de grond de resten van de Fuehrerbunker in Berlin liggen.

De zijn in gesprek met de (deel)gemeente om de Fahrerbunker voor publiek open te stellen. Probleem is dat de bunker is de tuin van de landesvertretungen ligt. En ligt nu verscholen onder het zand. Ze moeten op een of andere manier toestemming krijgen van de huidige eigenaren om er grote groepen heen en rond te leiden.
Een ander alternatief dat ze hebben is het openstellen van de kleine Reichskanzleibunker. Inderdaad, een verbunkerde kelder onder voormalige Reichskanzlei der Fuehrers aan Vossstrasse. De grosse Reichskanzleibunker is verdwenen.

Waarschijnlijk gaat ze het nog lukken ook!

Groet,
Michel
Rob Mans

Re: Der Fahrerbunker

Bericht door Rob Mans »

Hoi Michel,

De Berliner unterwelten hebben idd een hoop bereikt. Misschien moeilijk voor te stellen, maar een infobord bovenop de plek waar de Fuhrerbunker zich bevindt, was ruim 5 jaar geleden nog gewoon ondenkbaar! Het Berlijnse stadsbestuur moest wel toegeven dat er aandacht moest worden geschonken wbt Hitler's bunker. 4 jaar geleden was ik in Berlijn en ik kreeg daar te horen dat de meest gestelde vraag van de toerist was.....waar ligt de bunker van Hitler!
Ik lees in je bericht dat ze bezig zijn om een deel van de kleine Reichskanzleibunker toegankelijk te maken...dat zou echt te gek zijn!!

Groetjes,
Rob
michel
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:24

Re: Der Fahrerbunker

Bericht door michel »

Hallo Rob,

Ben benieuwd wat de ontwikkelingen worden. We volgen het op de voet.....


groet,
Michel
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Der Fahrerbunker

Bericht door wattman »

Historisch gezien ben ik het volledig eens met het toegankelijk maken. Maar gelet op de aantrekkingskracht die bijvoorbeeld de plek genoemd in viewtopic.php?f=44&t=733" target="_blank op sommige figuren uitoefent, zie ik nog wel wat discussies. Hoewel ... ik heb nooit gehoord van "herdenkingsbijeenkomsten" in het Berlijnse metrostation Mohrenstrasse 8-) .
Plaats reactie

Terug naar “Atlantikwall in Duitsland”