15 KVA A3 - StP 4./252

Discussies over de Atlantikwall en andere Duitse fortificaties in België.
Tom Oliviers

15 KVA A3 - StP 4./252

Bericht door Tom Oliviers »

hoi allemaal,

ik zit dan nog maar eens een week extra thuis (bronchitis), en van dokter mag ik het huis niet verlaten, dus dan werk ik maar wat meer kmz-files af voor men website hee...

http://bunkerfreaks.vacau.com/stp4252.kmz" target="_blank" target="_blank
bestandje eerst opslaan als, nadien openen met GE en vergeet niet op de groene bolletjes met bunkernummer te klikken om foto's te zien hee.

PS: De open beddingen van de HKB La Panne uit 1942 heb ik hier niet op aangeduid. Aangezien deze batterij twee bezettingen heeft gekend ga ik er ook twee aparte kmz-files van maken, om het een beetje ordelijk te houden, want 6xbeddingen en 4x 611'en, dat is vragen om CHAOS.

met vriendelijke groet,
Tom Oliviers, BFA
Laatst gewijzigd door Tom Oliviers op 14 mar 2010, 12:43, 3 keer totaal gewijzigd.
Tom Oliviers

Re: 15 KVA A3 - StP Schlieffen

Bericht door Tom Oliviers »

StP Schlieffen heb ik veranderd naar Stp Mackensen, doch moet ik dit nog met de kmz-zelf doen.
Volgens 2 stafkaarten én een kaart van oefeningen tussen die steunpunten heet dit steunpunt overduidelijk "Mackensen"

In één van de 611 geschutskazematten daar staat een tekst met StP Schlieffen op geschreven. Volgens de kaarten lag het StP Schlieffen voor StP Mackensen, dus ik vermoed dat deze tekst in de bunker iets te maken heeft met een positieaanduiding en niet met de eigenlijke naam van dat steunpunt. Voordien dacht ik dat de stafkaart verkeerd ingevuld zou zijn, maar 2 stafkaarten + een tactische oefenkaart en een artilleriekaart is 4 tegen 1 dat het weldegelijk Mackensen is.

Tommeke
Pierrot
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 feb 2009, 18:48

Re: 15 KVA A3 - StP Mackensen

Bericht door Pierrot »

Tom,

Jij bent toch alles een beetje aan het mengen met alle die steunpuntennamen hoor!

De batterij met de 611 is een divisiebatterij en is gewoon Stp 4./252 genoemd op alle stafkaarten dat ik ken. Voor 1942, meeste van de artilerie stellingen hadden wel de naam van een Duitse stad gekregen als steunpuntnamen (Bremen, Hannover, bv.) maar dit is niet meer terug te vinden in de nieuwe hernaming van de posities in 1943. De batterij van Adinkerke is dus gewoon Stp 4./252. De tekst dat terug te vinden is in beide 611 geeft geen aanduiding naar het steunpuntnaam maar naar een voorberekende doelpunt, KMZ (Kust Ziel Punkt) dat voor het Stp Schlieffen stond. Ook in het Stp Schlieffen stond de vooruitgeschoven observatie bunker van de batterij gelegen in een R143. De KMZ 272 dat men kunt lezen in de tekst lag perfekt op het strand voor het Stp Schlieffen. Het Stp 4./252 ligt verder binnenland dat het Stp Mackensen.

Het Stp Mackensen was maar een infanterie steunpunt dat de weg vanuit Bray-Dune (Frankrijk) onder vuur kon nemen. Dit steunpunt heeft niets mee te maken met artillerie, alleen en R680 en een 5cm kwk op een R502, een 2de R502, een R622 een heel veel tobruks (echt heel veel!). Alles werd daar in 1971 geslopen na een aanbestedingen van de Ministerie van Openbare Werken.

De HKB La Panne (of HKB 2./826) was vroeger HKB Duinhoek genoemd. Die lag op de zelfde weg waar het Stp Mackensen stond maar verder naar het oost. 6 openbeddingen voor de 155mm GPF kanonen en enkele wellblechs en dune munitiebunkers. In 1943, werd de batterij verplaatst naar zijn nieuwe positie op het strand zelf, in het Stp von Rundstedt. Op de positie waar HKB Duinhoek lag, kunnen wij vandaag nog een dubbel wellblech en 2 van de 6 beddingen terugvinden en heel veel brokstukken verspreid in de bos.

Groeten

Pierrot
171.Res.ID.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Tom Oliviers

Re: 15 KVA A3 - StP Mackensen

Bericht door Tom Oliviers »

Hallo Pierrot,

Ik heb even de kaarten bekeken en inderdaad je hebt gelijk !! bedankt voor de update :D

Maar waarom liggen er dan 6 open beddingen rondom die 4x 611 geschutsbunkers? ik had gelezen in een boek dat HKB La Panne 6x 15.5cm kanonnen had, vandaar dat ik steeds dacht dat de HKB La Panne voordien de 611'ers waren.

Over StP Mackensen, op die baan naar bray dunes, daar hebben ze vorig jaar die bomen gerooid, en op diezelfde plaats van StP Mackensen, daar zie je nog bakstenen muurtjes staan, jammer dat de omheining van dat natuur-reservaat nogal te groot is om er even overheen te klimmen.

Bedankt voor de verduidelijking want hier ging ik serieus de mist in.

Groetjes
Tom
Pierrot
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 feb 2009, 18:48

Re: 15 KVA A3 - StP Mackensen

Bericht door Pierrot »

Om het nog meer duidelijk te maken voor iedereen:

Positie A = Stp Schlieffen
Positie D = Stp von Rundstedt
Positie P = Stp Mackensen
Positie Q = HKB Duinhoek (2./826)
Positie S = Stp 4./252

Groeten

Pierrot
EMD-Secteur I.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: 15 KVA A3 - StP Mackensen

Bericht door jopaerya »

Hallo

Ik ben blij dat Pierrot dit misverstand heeft opgelost , want er bestaan al genoeg misverstanden over de Belgische kust .
Pas wel op dat in december 1943 de H.K.B.'s zijn omgenummerd van 2./826 in 6./1240 en 4./252 ook veranderd is in
nummer Stp. ?./148 toen de 48 I.D. werd geformeerd .

Het is van groot belang dat je de datum van kaart of informatie als leidraad houdt , want er is nog al wat veranderd van 1942 tot 1944.

Groeten Jos
Tom Oliviers

Re: 15 KVA A3 - StP Mackensen

Bericht door Tom Oliviers »

Super Pierrot !! bedankt !!

Ik heb alvast de kmz van deze locatie op m'n website aangepast:
http://bunkerfreaks.vacau.com/stp4252.kmz" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Jos, ik heb enkel goede kaarten van 1942 en begin 1943. In Frankrijk probeer ik altijd de laatste kaarten te volgen 1944, maar in de Belgische sector zit ik met veel te weinig goede kaarten (of slechts stukjes kaart, 't is hier verschrikkelijk gewoon :o )

Als iemand me kan helpen met dat nieuwe nummer van deze 4./252 batterij, dan update ik de kmz nog maar eens. Vind ik niet erg hoor al die update's, zo leert men bij.

groet,
Tom Oliviers, BFA
Tom Oliviers

Re: 15 KVA A3 - StP 4./252

Bericht door Tom Oliviers »

Pierrot,

"Op de positie waar HKB Duinhoek lag, kunnen wij vandaag nog een dubbel wellblech en 2 van de 6 beddingen terugvinden en heel veel brokstukken verspreid in de bos."

kan je dit aanduiden op een luchtfoto waar je die dubbele wellblech hebt gevonden? dan gaan wij ook eens kijken.
Enig idee waarvoor die zes open beddingen rond de vier 611 geschutsbunkers van 4./252 waren?

Tom
Pierrot
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 feb 2009, 18:48

Re: 15 KVA A3 - StP 4./252

Bericht door Pierrot »

Tom,

Hieronder de lokatie van de batterij op een GE kaart, een schets met de ligging van de bunkers (in rood de nog te vinden bunker/beddingen), een foto van een van de bedding (in wintertijd) en de wellblech (in zomertijd).

Groeten

Pierrot

[attachment=3]Duinhoek GE.jpg[/attachment]
[attachment=2]HKB Duinhoek.jpg[/attachment]
[attachment=1]PN 2010-0132.JPG[/attachment]
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Tom Oliviers

Re: 15 KVA A3 - StP 4./252

Bericht door Tom Oliviers »

Mooie vondst Pierrot !!

Wij gaan zeker in het kort eens kijken daar, wel gek, op die baan zijn we al zeker honderden keren gepasseerd als we naar 15 KVA B in region du nord gaan.

Tom
Annelies

Re: 15 KVA A3 - StP 4./252

Bericht door Annelies »

Deze foto is gemaakt in de manschappenruimte in één van de 611's met de Stp. Schlieffen tekst.
Weet iemand wat die 'trechter' is op de foto?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: 15 KVA A3 - StP 4./252

Bericht door Bas de Mos »

Ziet er uit als afvoer, is dat rondje er boven niet toevallig een leiding? Sowieso is er iets raars aan de hand daar, er hoort links onder toch een overdrukventiel te zitten?
Annelies

Re: 15 KVA A3 - StP 4./252

Bericht door Annelies »

Het lijkt er inderdaad op of daar een leiding heeft gezeten. Er zit in ieder geval een gat in de muur.
Het overdruk ventiel zit hier rechts onder.
Annelies

Re: 15 KVA A3 - StP 4./252

Bericht door Annelies »

Heeft niemand enig idee??
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 15 KVA A3 - StP 4./252

Bericht door AvB »

Rechts waterpomp links afvoer?
Nicht ärgern - Nur wundern!
Plaats reactie

Terug naar “Atlantikwall in België”