15 KVA A2: MKB Schelde

Discussies over de Atlantikwall en andere Duitse fortificaties in België.
Plaats reactie
Weikich

15 KVA A2: MKB Schelde

Bericht door Weikich »

Hier wat informatie over de MKB Schelde (Stützpunkt "Schwere Schelde Batterie")

De Marineküstenbatterie "Schelde" (5./ MAA 203) was één van de zes batterijen van Marineartillerieabteilung 203 (Zeebrügge) welke onder Seekommandant "Südholland" vielen (1944).

De batterij was in 1944 nog in bouw, doch de geschutsbunkers, de munitiebunkers alsook een groot deel van de troepenbunkers waren reeds voltooid. Ook vele FA-constructies, al dan niet verbonden met overdekte loopgraven waren voltooid.

De bewapening van deze batterij zou bestaan hebben uit 4x 28cm koepels welke bovenop de bunkers stonden, ongeveer hetzelfde type als de Brandenburg batterij (NL) en de Grosser Kürfurst batterij (FR). De kanonnen echter werden nooit geplaatst.

Helaas werd de gehele batterij reeds in de jaren '50 gesloopt onder het toeziend oog van de toenmalige vernielzuchtige burgemeester van Knokke. Jammer, want sindsdien is er nog steeds niets gebeurd met de gronden van de voormalige zware marinebatterij.

Hieronder een impressie van hoe deze batterij eruit zou gezien hebben moest zij voltooid zijn geweest:
1A4 Google Earth 03 -- BFA.jpg
1A4 Google Earth 05 -- BFA.jpg
1A4 Google Earth 04 -- BFA.jpg
1A4 Google Earth 09 -- BFA.jpg
1x 610, 4x 622 (of 621, niet zeker), 1x 638 hospitaal, 8x 656, 1x 657 keukenbunker, 1x 658 waterbunker, 7x FL 242 luchtafweerbunkers, 4x S 411 geschutsbunkers voor een 28cm kanon elks, 4x S 448 munitiebunkers en 1x S 446 leiststand.

Het verschil tussen de MKB Brandenburg (4x S 412), de MKB Grosser Kürfurst (4x S 412) en de MKB Schelde (4x S 411) is slechts het extra nahkampfraum bij de S 411 bunkertypes.

Nu ben ik nog op zoek naar oude foto's van deze batterij. In mijn archief heb ik er hiervan slechts 3 waarop je de S 411 ziet staan, maar deze foto's zijn niet van mij, dus ik kan ze niet online plaatsen. Heeft er iemand wel foto's van deze machtige batterij voordat zij afgebroken is geweest?!!

Ik kijk er naar uit!

Groetjes
Tom "Bunkerfreak" Oliviers
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 15 KVA A2: MKB Schelde

Bericht door AvB »

Om verwarring te voorkomen. Het geschut in MKB Schelde zou van het type 28 cm KM 14 worden.
Brandenburg had 3 x 24 cm SKC/97 (h) (waarvan 2 te gebruiken) en Rozenburg had 3 x 28 cm SKC/34 (voormalige geschut van de Gneisenau).
Nicht ärgern - Nur wundern!
Plaats reactie

Terug naar “Atlantikwall in België”