Organisatie kriegsmarine op Schier

De Stützpunktgruppe Schiermonnikoog
Plaats reactie
Renev
Berichten: 135
Lid geworden op: 26 okt 2009, 12:14
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Organisatie kriegsmarine op Schier

Bericht door Renev »

Mannen, (zo is het toch ?)
Het is verrekte lastig om er precies achter te komen hoe de organisatie van de Kriegsmarine op Schier was. De Inselcommandanten waren allemaal van de Marine terwijl de Lufwaffe nachrichten qua functie veel belangrijker was dan de Batterie etc.
Mijn vragen zijn:
1. Waarom steeds Marine commandanten daar en waar staat dat dan precies dat dat moest. Ik weet wel wie er zijn geweest natuurlijk.
2. Ik weet dat Schier onder verantwoordelijkheid (als enige) stond van de Commandant Duitse Bocht. De rest van de Marine stutzpunkte niet.
3. Bij diverse bouwaanbestedingen komt dat ook weer naar voren. Soms Vliegbasis Leeuwarden en soms is he tEmbden die goedkeuring geven(en betalen?)

Kortom een puzzle .

Kan iemand me verder helpen ?

dank
Rene
pauldijkstra

Re: Organisatie kriegsmarine op Schier

Bericht door pauldijkstra »

Renev schreef:Mannen, (zo is het toch ?)
Het is verrekte lastig om er precies achter te komen hoe de organisatie van de Kriegsmarine op Schier was. De Inselcommandanten waren allemaal van de Marine terwijl de Lufwaffe nachrichten qua functie veel belangrijker was dan de Batterie etc.
Mijn vragen zijn:
1. Waarom steeds Marine commandanten daar en waar staat dat dan precies dat dat moest. Ik weet wel wie er zijn geweest natuurlijk.
2. Ik weet dat Schier onder verantwoordelijkheid (als enige) stond van de Commandant Duitse Bocht. De rest van de Marine stutzpunkte niet.
3. Bij diverse bouwaanbestedingen komt dat ook weer naar voren. Soms Vliegbasis Leeuwarden en soms is he tEmbden die goedkeuring geven(en betalen?)

Kortom een puzzle .

Kan iemand me verder helpen ?

dank
Rene
Dag Rene,
1. Wat is je vraag precies?
2. Ameland, Schier en Groningen stonden vanaf ongeveer november '44 onder de Küstenbefehlshaber in den Deutschenbucht. Welke Marine Stützpunkte doel je op?
3. Wat voor bouwaanbestedingen bedoel je? Het zou kunnen zijn dat 'Leeuwarden' over de bouw van de Luftwaffe ging en in Emden de Marinecommandant zat en goedkeuring voor de bunkers van de Marine gaf?
Gr, Paul
Renev
Berichten: 135
Lid geworden op: 26 okt 2009, 12:14
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Organisatie kriegsmarine op Schier

Bericht door Renev »

Hoi Paul,
Dank voor je reactie.
Wat ik uit mn aantekeningen kan vinden (bronnen moet ik even elders laten) is:
Bouw op Schiermonnikoog

1. mei 42 - nov 42 - inzet 100 arbeiders - Verantw. Bauleitung Luftwaffe Leeuwarden
2. nov 42 - aug 43 - inzet 250 arb. - Verantw. Bauleitung Luftwaffe(?) Langeroog
3.aug 43 - juni 44 - inzet 100 arb. - Verantw. Bauleitung Luftwaffe Leeuwarden

Gehele periode nov 42 - april 45 MarinefestungsambtBau Borkum

Mijn vraag:
1. hoe werkte dat - wie gaf opdracht tot de bouw(Inselcommandant-ik heb een briefje daarvan) - wie controleerde (dat is bovenstaand) - wie betaalde
2.Wat had de Luftwaffe met de Batterie te maken (Kriegsmarine) Kortom hoe zat de verantwoordelijkheid tussen de Luftwaffe met de Schleistelling en de Narine met de Batterie.

Volgens mij stond dat los van elkaar , dus 2 verschillende lijnen. Heb ik nog niet gevonden (in Freiburg misschien te vinden )

3. Vraag 1) blijft staan. Waarom de Marne de baas op t eiland.

Ik hoor het wel
Rene
pauldijkstra

Re: Organisatie kriegsmarine op Schier

Bericht door pauldijkstra »

Dag Rene,

Dat het vanaf november '42 vanuit Borkum geregeld is op zich vrij logisch. De 167 Infanterie Divisie had niet genoeg mankracht om Ameland en Schiermonnikoog vanuit het WBN leiding te geven, vanaf dat moment (eind '42) wordt de bezetting geregeld door de Küstenbefehlshaber in den Deutschen Bücht (bron: KTB Admiral in den Niederländen).
Inderdaad, de Bauleitung van de Luftwaffe (Luftgau Holland, welke 'Verwaltung' weet ik zo niet uit mijn hoofd) regelde de meeste bouw van bunkers in de Schlei-stelling (zie o.a. document m.b.t aannemer Wildeboer).

Hoe de verhoudingen lagen tussen Luftwaffe en Kriegsmarine weet ik niet precies, wel zou ik me kunnen voorstellen dat de meeste bezetting op het eiland plaatsvond door marine-mannen. Denk ook aan de bezetting van de luchtafweerbatterij bij het Badhotel.
Luftwaffen had 'slechts' alleen Schlei onder haar hoede.
Overigens vond betaling naar mijn idee niet plaats vanuit een Bauleitung maar van hogerop. De Bauleitung controleerde slechts.

Groeten,

Paul

PS. als iemand me kan corrigeren, kom maar op, maar zo heb ik het weten te herleiden....
Renev schreef:Hoi Paul,
Dank voor je reactie.
Wat ik uit mn aantekeningen kan vinden (bronnen moet ik even elders laten) is:
Bouw op Schiermonnikoog

1. mei 42 - nov 42 - inzet 100 arbeiders - Verantw. Bauleitung Luftwaffe Leeuwarden
2. nov 42 - aug 43 - inzet 250 arb. - Verantw. Bauleitung Luftwaffe(?) Langeroog
3.aug 43 - juni 44 - inzet 100 arb. - Verantw. Bauleitung Luftwaffe Leeuwarden

Gehele periode nov 42 - april 45 MarinefestungsambtBau Borkum

Mijn vraag:
1. hoe werkte dat - wie gaf opdracht tot de bouw(Inselcommandant-ik heb een briefje daarvan) - wie controleerde (dat is bovenstaand) - wie betaalde
2.Wat had de Luftwaffe met de Batterie te maken (Kriegsmarine) Kortom hoe zat de verantwoordelijkheid tussen de Luftwaffe met de Schleistelling en de Narine met de Batterie.

Volgens mij stond dat los van elkaar , dus 2 verschillende lijnen. Heb ik nog niet gevonden (in Freiburg misschien te vinden )

3. Vraag 1) blijft staan. Waarom de Marne de baas op t eiland.

Ik hoor het wel
Rene
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Schiermonnikoog”