Baupunkt 1, Nachrichten Anlage 'Schlei'

De Stützpunktgruppe Schiermonnikoog
pauldijkstra

Baupunkt 1, Nachrichten Anlage 'Schlei'

Bericht door pauldijkstra »

Beste mensen,

Hier het resultaat van een vruchtbaar dagje bunkers kijken op het mooie waddeneiland Schiermonnikoog. Aangezien ik niet op de hoogte ben van de namen van de Stützpunkte en Widerstandsnester, gebruik ik bij dit complex de benaming welke op de Bauforschrittskarte van Schiermonnikoog te vinden is.

Om te beginnen heb ik de L480 volledig gefotografeerd, en herontdekte ik de vondst in de bunker die ik jaren geleden al had gedaan. Boven de deurpost naar de Lüfterraum is de (100% originele) tekst 'Stützpunktkommandant' te lezen. De bunker is dan volgens de informatiepanelen nooit gebruikt, maar deze tekst in de bunker slaat alles. Ik vind het altijd nog een leuk detail. Eveneens is in de Lüfterraum nog een behoorlijk groot gedeelte van de gaszuiveringinstallatie terug te vinden. De bunker beschikte in de oorlog over een R10 gasfilter. Diverse onderdelen, met uitzondering van het R10 gasfilter, waren nog aanwezig. Ook de opvallend kleine Zulüftventiele vond ik appart voor zo'n groot filtersysteem. Alle gasdeuren die in de bunker horen zaten er nog in, altijd leuk om te zien.

Hopelijk genieten jullie van de foto's!

Groet,

Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
bunkerboy
Berichten: 50
Lid geworden op: 21 feb 2008, 19:56
Locatie: Maassluis

Re: Baupunkt 1, Nachrichten Anlage 'Schlei'

Bericht door bunkerboy »

inderdaad schitterend, ik hoop zelf , laat in augustus Berlijn te mogen zien , mini vakantie , allicht dat ik met interessant materiaal terug kom.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Baupunkt 1, Nachrichten Anlage 'Schlei'

Bericht door Remco de Goede »

Paul,

Is deze bunker nog steeds te "bezoeken"? Of moet er gegraven worden?

En wat kocht een overtochtje schiermonnikoog?
pauldijkstra

Re: Baupunkt 1, Nachrichten Anlage 'Schlei'

Bericht door pauldijkstra »

Hoi Remco,

Tuurlijk is de bunker nogsteeds te bezoeken. Hij ligt dag en nacht 'gewoon' open. Ik geloof dat de boot (zonder fiets) per persoon ongeveer €12,75 kost. Daarnaast ben je ook behoorlijk veel geld aan bezine kwijt, want je moet naar Lauwersoog.

Groet,

Paul
marinus venhuis

Re: Baupunkt 1, Nachrichten Anlage 'Schlei'

Bericht door marinus venhuis »

Vergeet bovendien niet je parkeergeld in Lauwersoog en het eventueel huren van een fiets op Schier om bij de Wassermann te kunnen komen !; auto's worden niet toegelaten.
Marinus
pauldijkstra

Re: Baupunkt 1, Nachrichten Anlage 'Schlei'

Bericht door pauldijkstra »

marinus venhuis schreef:Vergeet bovendien niet je parkeergeld in Lauwersoog en het eventueel huren van een fiets op Schier om bij de Wassermann te kunnen komen !; auto's worden niet toegelaten.
Marinus
Parkeren á €4,-
Fiets met 4 versnellingen €7,50 (zonder €5,-)
Auto's zijn bespreekbaar, maar dan moet je wel een hele goede reden hebben, en denk niet dat ze je toelaten met je verhaaltje dat je bunkers gaat graven... ;-)

Nou dan ben je al gauw ruim €100,- kwijt als je een dagje gaat doen en je komt uit omgeving Rotterdam...
Rob Mans

Re: Baupunkt 1, Nachrichten Anlage 'Schlei'

Bericht door Rob Mans »

Voor het bezoeken van alleen maar de L480...vanuit Bilthoven tot aan locatie ben ik zeker 4 uur onderweg! Moet het dan ook maar combineren met een bezoek elders in die regio. Overnachting dan maar op Schiermonnikoog :D

Zo te zien ook weinig graffiti op en in de bunker...gelukkig maar!!!

Groetjes,
Rob
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Baupunkt 1, Nachrichten Anlage 'Schlei'

Bericht door Bunkertju »

Gewoon gaan lopen vanaf de pont en de L480 bezoeken , Gelijk combineren met de Vf / Küver stellingen voor de Flak.

Is waarschijnlijk niet ver lopen voor mij :D

GE Koortjes zijn welkom ... Dit jaar moet het nog wel lukken voor een bezoek.

Groetjes Jan
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Baupunkt 1, Nachrichten Anlage 'Schlei'

Bericht door Remco de Goede »

Fiets gooi ik wel in de kofferbak en mn brandstof wordt gelukkig gesponsord door mn baas :) dus is nog wel redelijk te doen, alleen moet ik er een keer tijd voor hebben of maken. Maar ga binnenkort toch maar eens kijken denk ik, neem ik de andere eilanden ook misschien maar mee (kan beter een bootje huren ;) )
Adrie
Berichten: 74
Lid geworden op: 11 mar 2008, 11:15
Locatie: Oostvoorne
Contacteer:

Re: Baupunkt 1, Nachrichten Anlage 'Schlei'

Bericht door Adrie »

Dacht altijd dat deze bunker dicht zou zijn met een trailie hek maar nu is het dan toch wel de moeite om eens te gaan kijken.

groeten adrie
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Baupunkt 1, Nachrichten Anlage 'Schlei'

Bericht door Remco de Goede »

Adrie schreef:Dacht altijd dat deze bunker dicht zou zijn met een trailie hek maar nu is het dan toch wel de moeite om eens te gaan kijken.

groeten adrie
Adrie,

Je kan meerijden als je wilt.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Baupunkt 1, Nachrichten Anlage 'Schlei'

Bericht door Danny »

Mooie foto's Paul! Die tekst is inderdaad een erg leuk detail.

@ Remco: Als je gaat moet je me maar ff bellen/mailen, dan kijk ik of ik mee ga.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
janauwert

Re: Baupunkt 1, Nachrichten Anlage 'Schlei'

Bericht door janauwert »

weet iemand ook over er nog een verdieping onder zit? en zo ja waar de door gang zit?
Sjarel
Berichten: 130
Lid geworden op: 21 feb 2009, 21:44
Locatie: Burgh-Haamstede

Re: Baupunkt 1, Nachrichten Anlage 'Schlei'

Bericht door Sjarel »

janauwert schreef:weet iemand ook over er nog een verdieping onder zit? en zo ja waar de door gang zit?
Ben er een jaar terug op vakantie geweest voor een week, zover ik weet is er niks , heb ook niks aparts gezien
tegewoordig is het wel een uitzichtpunt en staan er kleine hekjes op het dak dacht ik.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Baupunkt 1, Nachrichten Anlage 'Schlei'

Bericht door ducatim901 »

janauwert schreef:weet iemand ook over er nog een verdieping onder zit? en zo ja waar de door gang zit?
Dag Jan,
De L480 heeft maar één verdieping, geen spannende verhalen te vertellen dus over een gang oid.
Volgens mij heb ik in een boek trouwens wel eens een foto gezien van een foto van de L480 mét radar,
weet alleen niet meer welk boek :-(.
Als het onderschrift van de foto klopt dan was het op Schier, welraar dat volgens het opschrift in de bunker de bunker
gebruikt is als Gef.Std..
RAaAarrrrr!!!
Dat de bovenkant waar normaliter de Wassermann radar stond gesloten is heeft meer te maken met het
type Wassermann radar dat op de L480 stond, geen Wassermann Schwer maar een Wassermann M IV.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Schiermonnikoog”