BESSERINGEN - B-Werk

Algemene discussie over de Westwall
Plaats reactie
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

BESSERINGEN - B-Werk

Bericht door The Viking »

WAANZINNIG gaaf museum. Het enige nog in zijn soort, de bouw startte in 1938 en was klaar in 1939 en is anno 2010 prachtig origineel gelaten. Twee etages zijn te bezoeken en bij binnenkomst is de valkuil (3.30 m) met deur gelijk heel indrukwekkend.

Ook heel bijzonder boven op de bunker is nog aanwezig: 2 Sechsschartenpanzertürme, 1 Beobachtungsglocke, 1 Festungsgranatwerferkuppel, 1 Festungsflammenwerfer en de 2 nooduitganen.

Binnen is er een gave tekst op de muur in de Geschaftszimmer (zie foto) welke indrukwekkend is. Een aantal kamers hebben ze ingericht "zoals" het er toen moet hebben uitgezien. Al met al een absolute aanrader.

Let op enkel open op zondagen van 14.00 tot 18.00 uur. Ik was hier op zondag 1 augustus jl en heb behoorlijk wat foto's gemaakt, voor hier een beperkte selectie.

Groet Gertjan 8-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door The Viking op 03 aug 2010, 16:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
jan lugtmeijer †

Re: BESSERINGEN - B-Werk

Bericht door jan lugtmeijer † »

Zeker leuk om al die verschillende koepels op 1 dak te zien :mrgreen:
En vanuit de bunker had men zeker een goed uit/overzicht:
bwerk besseringen.jpg
Het is trouwens niet in 1937 gebouwd.
Op 1 van de koepels (overigens nog met een originele stop) staat toch echt 1938 :geek:
stopkoepel.jpg
koepeljaartal.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: BESSERINGEN - B-Werk

Bericht door The Viking »

Jan...,

Ik heb het even nagekeken je heb gelijk qua bouwjaar. Ik heb het aangepast in de tekst. Trouwens die stop is er nog steeds.

Gr. Gertjan
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: BESSERINGEN - B-Werk

Bericht door AvB »

Het jaar van de koepel heeft niets te maken met de bouw van het B-Werk. In de Atlantikwall zijn genoeg koepels uit 1940 te vinden.
Kan me die tekst helemaal niet herinneren terwijl ik alle kamers toen heb gezien, ook nooit eerder een foto van deze tekst gezien..?
Zijn het nog steeds een beetje foute 'de goeie ouwe tijd' lui, die daar de boel runnen?
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: BESSERINGEN - B-Werk

Bericht door The Viking »

Nee keurige rondleiders, waaronder een wat jonge beetje alternatief uitziende gids met veel kennis van het werk. De tekst in de Geschäftszimmer is pas afgelopen december gevonden tijdens conserveringswerkzaamheden en vrijgemaakt.

Groet Gertjan 8-)
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
jan lugtmeijer †

Re: BESSERINGEN - B-Werk

Bericht door jan lugtmeijer † »

AvB schreef:Het jaar van de koepel heeft niets te maken met de bouw van het B-Werk.
Ha Arthur, weet ik maar er stond gebouwd in 1937 en mits de koepel niet naderhand is ingebouwd kan er geen 1938 opstaan, vandaar.
BunkerOwner

Re: BESSERINGEN - B-Werk

Bericht door BunkerOwner »

Kan het niet gewoon zo zijn dat de bunker in December 1937 klaar was en men in januari 1938 pas alle installaties, koepels en wapens heeft aangebracht? Men had immers toen nog niet zo'n haast en wist vast en zeker in de top al wanneer het 'los zou gaan barsten'.
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: BESSERINGEN - B-Werk

Bericht door The Viking »

Ha allen...,

Voor de duidelijkheid, Jan heeft gelijk in 1938 is begonnen met de bouw en in 1939 waren ze klaar met de bouw. Heb het nagekeken in het schrijven welke wij ontvingen bij het bezoek.

Om een goed beeld te krijgen van de indeling heb ik de plattegronden gescand uit het boek "Der Westwall - Geschichte und Gegenwart" van Jorg Fuhrmeister (uitgeverij Weltbild - 2010). In ruimte 31 is trouwens de tekst op de muur te vinden.

Groet Gertjan 8-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: BESSERINGEN - B-Werk

Bericht door ducatim901 »

Hoewel het werk spectaculair was vond ik het toch erg leeg en weinig uitleg bij de ruimtes.
Er valt zoveel te vertellen over de omgeving en de bunkers.
De klapdeur en de Flammenwerfer waren wel een toetje.
Ik vond zelf de ruimte voor de aggregaten ook erg mooi (lees hoog).
De vrijwilligers waren zelf in het donker aan het tasten over de M19, het was een andere
manier van werken dan in een 633.
Geen metalen tafel of munitierekken, ook de schwungscheibe ontbrak........misschien uit
hout gemaakt?
De bunker van Jean-Marie (de B1/7a in Mettlach) en Johannes Draeger (114SK in Dillingen)
was veel beter ingericht, veel originele spulletjes en een mooi verhaal.
Dit laat het toch meer leven en je ziet waarom de nisjes ed op andere plaatsen zitten dan
in de A-Wall.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: BESSERINGEN - B-Werk

Bericht door WimVe »

Om een goed beeld te krijgen van de indeling heb ik de plattegronden gescand uit het boek "Der Westwall - Geschichte und Gegenwart" van Jorg Fuhrmeister (uitgeverij Weltbild - 2010). In ruimte 31 is trouwens de tekst op de muur te vinden.
...slik alweer een 3D bunker idee....
Gelukkig staan de hoogtes van de ruimten er niet op :D
BunkerOwner

Re: BESSERINGEN - B-Werk

Bericht door BunkerOwner »

Mooie bunker zeg, qua indeling...
Flink ding.
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: BESSERINGEN - B-Werk

Bericht door The Viking »

ducatim901 schreef:Hoewel het werk spectaculair was vond ik het toch erg leeg en weinig uitleg bij de ruimtes.
Ha Jack...,

Wanneer ben jij er voor het laatst geweest? Want ze zijn momenteel hard bezig de ruimtes in te richten, zie onderstaande foto's. De keuken en voorraadkamer (nr 24 en 29) en de manschappenruimten (nr 41 en 42) waren al keurig ingericht. En ze waren nu druk bezig met de "Bereitschaftsraum" en de "Sesschartenturm MG" (nr 1 en 6) in te richten, de verf zat er vers op. Ook kregen we een nette walkthrough van 9 pagina's uitgereikt waarin per kamer informatie stond. Tevens waren er hier en daar informatiebordjes en tekeningen opgehangen. Het leek mij dat ze de juiste weg aan het bewandelen zijn om er een mooi museum van te maken.

Sjees... ik lijk wel een vertegenwoordiger van het B-werk, haha!

Groet Gertjan 8-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: BESSERINGEN - B-Werk

Bericht door ducatim901 »

Ha die Gert-Jan,
Samen met de ziekenboeg, keuken en een ruimte was dat zo'n beetje het......
Het is een grote "bunker" en de gemeente is de eigenaar, deze gemeente wil er niet zoveel mee doen.
Het blijft toch een rot tijd, dat wij er nu net onze hobby van hebben gemaakt daar hebben anderen die het hebben meegemaakt of die familie in de oorlog hebben verloren geen (of in ieder geval in mindere mate een) boodschap aan.
Een beetje uitleg over de Westwall, wapens, bouw, afbraak, gevechten, eenheden etc en de bunker is al een stuk voller.
Maar zoals al gezegd blijft het een indrukwekkende bunker.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Plaats reactie

Terug naar “Westwall”