Der Buhlert

Algemene discussie over de Westwall
Ruben

Der Buhlert

Bericht door Ruben »

Tijdens mijn zoektocht naar informatie over de westwall kwam ik een verhaal tegen over de slag om het Hurtgenwald. Deze "vergeten" slag vond plaats in de herfst van 1944. De geallieerden stonden net over de grens met duitsland maar hun opmars werd gehinderd door tekorten in de bevoorrading.


A captain complained: "We are taking 3 trees a day, yet they cost 100 hundred men apiece."



"I smell death when I see a pine tree. I would never have a Christmas tree when I came home."


Het is erg vreemd er rond te lopen met de gedachte dat er tienduizenden soldaten in deze omgeving zijn gestorven. Door de afgelegen ligging zijn de bunkers in erg goede staat en er is bijna geen enkel spoor van vernieling of graffity.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ruben op 15 aug 2010, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
BunkerOwner

Re: Der Buhlter

Bericht door BunkerOwner »

Prachtig, die bomen op die laatste :shock:

Meer, meer, meer!

Mooie docu over het gebied (in het Duits) met veel bunkers en stellingen:
http://www.youtube.com/watch?v=-PnJPH4p6fc" target="_blank" target="_blank

Ook beelden van de bovenstaande bunker.
Gebruikersavatar
bunkerpictures
Berichten: 287
Lid geworden op: 14 feb 2008, 14:41
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Der Buhlert

Bericht door bunkerpictures »

BunkerOwne,r je vraagt om meer meer meer , ik ben er eerder dit jaar ook geweest en heb nog meer van deze bunkers op de website staan, kijken kijken.....!!

Is een erg leuk en interesaant gebied het Hurtgenwald, ik heb er ook een praktisch tour boekje(incl GPS gegevens per bunkers e.d.) gevonden en een mapje met kaarten met locaties. Als je een beetje vroeg weet op te staan is het vanuit het westen redelijk te doen om een dag op en neer te gaan.

Groet Raphael
Ruben

Re: Der Buhlert

Bericht door Ruben »

Ik moet nog even de lijst met locaties van bestaande en voormalige bunkers converteren vanuit Mapsource, die zijn dan op verzoek beschikbaar.
BunkerOwner

Re: Der Buhlert

Bericht door BunkerOwner »

bunkerpictures schreef:BunkerOwne,r je vraagt om meer meer meer , ik ben er eerder dit jaar ook geweest en heb nog meer van deze bunkers op de website staan, kijken kijken.....!!

Is een erg leuk en interesaant gebied het Hurtgenwald, ik heb er ook een praktisch tour boekje(incl GPS gegevens per bunkers e.d.) gevonden en een mapje met kaarten met locaties. Als je een beetje vroeg weet op te staan is het vanuit het westen redelijk te doen om een dag op en neer te gaan.

Groet Raphael
Hoi!
Heb al flink lopen spitten op je site!
Ziet er top uit, mis alleen de mijne :D .
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Der Buhlert

Bericht door Remco de Goede »

bunkerpictures schreef:, ik heb er ook een praktisch tour boekje(incl GPS gegevens per bunkers e.d.) gevonden en een mapje met kaarten met locaties.
Groet Raphael
Heer Smid,

Kan ik dit boekje wellicht een keer lenen of een copytje ontvangen? :D Ik ben namelijk gek op dagtripjes!
Gebruikersavatar
bunkerpictures
Berichten: 287
Lid geworden op: 14 feb 2008, 14:41
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Der Buhlert

Bericht door bunkerpictures »

Rik, klopt ik moet nog een keertje afbuigen naar Goes en dan zetten we jouw complex er ook netjes bij.

Remco, lenen kan wel maar we kunnen ook een keer afspreken en gezamenlijk een dagtripje maken?

Gr R
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Der Buhlert

Bericht door Remco de Goede »

bunkerpictures schreef:
Remco, lenen kan wel maar we kunnen ook een keer afspreken en gezamenlijk een dagtripje maken?

Gr R
Is ook prima, heb nog wel een plekje achterin de auto ;)
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Der Buhlert

Bericht door ducatim901 »

Heb je nog een plekkie vrij?
Niet aankomende twee maanden dat gaat nooit lukken, aankomende week naar de Westwall, verder nog motorraces, Weekeind Walcheren, herdenkingen Arnhem enz enz.
Maare ik hou me aanbevolen!
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
a.weijerman
Berichten: 207
Lid geworden op: 28 dec 2009, 15:28

Re: Der Buhlert

Bericht door a.weijerman »

ducatim901 schreef:Heb je nog een plekkie vrij?
Niet aankomende twee maanden dat gaat nooit lukken, aankomende week naar de Westwall, verder nog motorraces, Weekeind Walcheren, herdenkingen Arnhem enz enz.
Maare ik hou me aanbevolen!
Groeten Jack.
... weekeind Walcheren? wat moet jij hier nou weer? :D
Alles is hier toch al bekend?
Hoi, Lex.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Der Buhlert

Bericht door ducatim901 »

Ja zegtie.....alles al bekend?
Ben in Oktober nog een weekeind of drie/vier in Renesse....
Lekker rustig en mooie kleuren om te fotograferen, verder is het lekker vroeg donker.
Kun je vroeg op pad met een statief en een paar lampen om de zaak eens goed aan te lichten.
Wil op Walcheren wel eens wat 611's en een 623, 630, 631 op de nachtelijke kiek zetten.
De 618 en 608's van Torenvliet zijn ook wel eens mooi om te doen, zeker nu de 618 vrij ligt.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Ruben

Re: Der Buhlert

Bericht door Ruben »

Ik voorzie een mini-meet :)

Ik ken de omgeving redelijk dus als er behoefte is ... verder weet ik ook nog wel locaties van unterverlagerungen in die omgeving, dat zijn oude spoortunnels (sommigen zijn enkele kilometers lang) en grotten die gebruikt werden om ondermeer delen van oorlogsvliegtuigen te bouwen die vervolgens elders werden geassembleerd.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Der Buhlert

Bericht door Remco de Goede »

Ruben schreef:Ik voorzie een mini-meet :)

Ik ken de omgeving redelijk dus als er behoefte is ... verder weet ik ook nog wel locaties van unterverlagerungen in die omgeving, dat zijn oude spoortunnels (sommigen zijn enkele kilometers lang) en grotten die gebruikt werden om ondermeer delen van oorlogsvliegtuigen te bouwen die vervolgens elders werden geassembleerd.
Klinkt goed! moeten we maar eens doen. Raphael en ik kunnen ook doordeweeks, jij ook?
Ruben

Re: Der Buhlert

Bericht door Ruben »

Doordeweeks werk ik, eens in de twee weken ben ik wel op vrijdag vrij. De beste periode om die kant op te gaan is vanaf begin oktober, dan is alles net wat makkelijker bereikbaar en te vinden omdat de bomen en de struiken hun blad verliezen.

Een nadeel, ik ben een magneet als het op politie, boswachters of land eigenaren aankomt, gelukkig red ik me goed in het duits :)
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Der Buhlert

Bericht door WimVe »

Een nadeel, ik ben een magneet als het op politie, boswachters of land eigenaren aankomt,...
Ha, dan sturen ze jouw zeker vooruit als decoy. :D
Plaats reactie

Terug naar “Westwall”