L487 Tigerstelling

De Stützpunktgruppe Terschelling
hdehaan

L487 Tigerstelling

Bericht door hdehaan »

Hallo allemaal,

Afgelopen juli weer naar Terschelling geweest. Lekker bunkers van de Tigerstelling kunnen zoeken en fotograferen. Tot mijn verbazing is de grote commandobunker door de jeugd verder uitgegraven. Was vorig jaar alleen de bovenrand boven de ingang en de tobruk-ring zichtbaar, dit jaar was de hele toegangsdeur al uitgegeraven. De originele cammouflage is naast de ingang zelfs zichtbaar. Misschien een idee om hem toegankelijk te maken en er een museum in te vestigen.

Groeten,
Hans
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Commandobunker L487 Tigerstelling

Bericht door ducatim901 »

Zou een mooi initiatief zijn.
Vroeger kon je er via de nooduitgang in maar dat was twee jaar geleden al niet meer mogelijk door dat er grote boomstammen in waren gedaan....
Er zijn daar op het eiland (net als op Schier) best wat mensen die de bunkers zien als waardevol erfgoed.
Tiger is en blijft een hele mooie stelling waar nog veel van te zien is!
Zeker de L487 en zijn voorganger de Küver type 424 zijn indrukwekkend.
Heeft er iemand een idee wat er met de bunker gaat gebeuren of wie hem nu beheert?
JK.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Commandobunker L487 Tigerstelling

Bericht door ducatim901 »

Even gegoogled......
https://groups.google.com/group/verdedi ... l=nl&pli=1
Zie ook de reaktie van Klaas.
Het is al een oud topic uit 2007, maar het zou kunnen dat het initiatief doorgang gaat vinden!

http://www.flickr.com/photos/huubvanden ... otostream/
Kwam ook nog de bovenstaande Flickr pagina tegen, mooie plaatjes...
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Adrie
Berichten: 74
Lid geworden op: 11 mar 2008, 11:15
Locatie: Oostvoorne
Contacteer:

Re: Commandobunker L487 Tigerstelling

Bericht door Adrie »

Ik heb ( dit is al een paar jaar geleden ) vernomen dat de tiger stelling in beheer was van de luchtmacht en door initiatief nemenr s zou worden overgenomen of gepacht of iets dergelijks om er zodoende een museum van te kunnen maken.
Ze hebben toen ook kontakt gehad met de heer langendoen van de biberbunker om te weten wat wij allemaal hebben gedaan om de bunker te ontvochtigen en dergelijke, maar veder heb ik hier niks meer van vernomen hoe de stand van zaken is rond dt eventuele bunkermuseum.

groeten adrie
MpM
Berichten: 54
Lid geworden op: 22 mar 2009, 23:59
Locatie: Vlissingen

Re: Commandobunker L487 Tigerstelling

Bericht door MpM »

ff off-topic: (net als de bovenburen) :mrgreen:
SPAM (Monty Python)
Willemdehek

Re: L487 Tigerstelling

Bericht door Willemdehek »

Een klein stukje links van de deur zit een heel kleine ingang. Daar konden we eerst langs naar binnen. Nu is hij met kranen en shovels opengegraven, wij hadden een schep!!
hdehaan

Re: L487 Tigerstelling

Bericht door hdehaan »

Afgelopen weekend twee dagen op Terschelling geweest. Raakte daar met iemand in gesprek over de ondergewerkte Tigerstellung. Deze mijnheer vertelde mij dat, in overleg met Staatsbosbeheer, een aantal ondergewerkte bunkers weer worden uitgegraven! Hij was er speciaal voor overgekomen om dit graafteam te helpen. Ik had helaas geen tijd meer om te gaan kijken dus dat is weer een excuus om snel terug te gaan.

Groeten, Hans
Welzin
Berichten: 20
Lid geworden op: 22 okt 2013, 11:39

Re: L487 Tigerstelling

Bericht door Welzin »

Er zijn opmerkingen geplaatst wat een beetje vreemd was.
Een daarvan is dat de luchtmacht de Tiger in bezit was, dat is gedeeltelijk waar alleen ze hadden een gebouw in bezit, dat was de duits kantine.
Verder is er er een stichting bunkerwerkgroep op gericht met het doel om het erfgoed, want dat is in mijn ogen het geval, te beschermen.
Ik heb op de Tiger zeker 7 bouw werken die tot mijn favorieten behoren.
L 487 (Bertha)
G4 Voetstuk Würzburg-Riese Radar
G3 L409A lichte flakplatform St
G28 Kantine
G23 L410A lichte Flak met woongevechts bunker
G39 Garage
G47 Aggregaat gebouw
G65 Voorganger van de L 487 was een radar bunker met een Freya radar St./
G66 Woongevechts bunker met een Tobroek St
Verder diverse onderkomen Saniter pompgebouw woongevechtsbunkers, zo'n +/- 75 bouwerken
Wouter
Tiger Terschelling
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: L487 Tigerstelling

Bericht door ducatim901 »

Beste Wouter,
jouw opmerking verbaast mij dan weer.
O.a. de radarstellingen Tiger, Hamster, Biber waren reine Luftwaffe stellingen.
Dat wil zeggen dat de bediening van de radar en zenders/ontvangers van de Luftwaffe waren.
Er waren echter ook landmacht soldaten in/bij de stelling betrokken, zij moesten zorg dragen voor de bewaking van de stelling.
De Luftwaffe had hier te weinig manschappen voor (en hadden een specifieke opleiding in het gebruik van de radar en zodoende erg belangrijk voor de Duitse oorlogsinspanning) en zodoende werd de landmacht ingezet voor het bewaken.
Het gros van de troepen in de stelling was echter toch van de Luftwaffe, de stelling was per slot van rekening 24 uur per dag en 7 dagen per week in gebruik.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: L487 Tigerstelling

Bericht door tim »

Hoihoi, voor de goede orde; het heet een würzburg riese...
Gr, Tim.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Jeroen R.
Donateur
Donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: 16 apr 2008, 12:45

Re: L487 Tigerstelling

Bericht door Jeroen R. »

Hoihoi, voor de goede orde; het heet een Tobruk... :D

Nog concreter: hier bedoelt Wouter de offener beobachter van de St.-668
Maar zo kunnen we wel doorgaan....(voorganger L487 was een radarbunker met een Freya), etc.

Jack, wat Wouter bedoelde was dat de Koninklijke Luchtmacht het voormalige kantinegebouw in gebruik had.

grt. Jeroen
RuuBBunker
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 jul 2018, 15:27

Re: L487 Tigerstelling

Bericht door RuuBBunker »

concrete abstract.png
Ik was op vakantie op Terschelling, bezocht de prachtig onderhouden stelling maar vraag me af waarom de hoek van de muur er zo uit ziet. Het is een soort van gekarteld.
Alvast bedankt!
R.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: L487 Tigerstelling

Bericht door ducatim901 »

Op die plek moest een pantserdeur geplaatst worden.
Als deze tijdens de bouw niet geplaatst kon worden dan werden de uitsparingen voor de ankers en het kozijn open gehouden zodat de deur als hij er wel was alsnog geplaatst kon worden.
Soms is de deur nooit geplaatst en dan blijven de uitsparingen zichtbaar.
Groeten JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
klaasjo
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 mar 2015, 21:12

Re: L487 Tigerstelling

Bericht door klaasjo »

We zijn als vrijwilligers de laatste 7 jaar bezig de stelling terug te brengen naar zijn operationele tijd. Op de nationale bunkerdag zijn we natuurlijk geopend, maar ook geven we alle dagen rondleidingen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Renev
Berichten: 135
Lid geworden op: 26 okt 2009, 12:14
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: L487 Tigerstelling

Bericht door Renev »

Fraaie reproductie. Complimenten voor een hele hoop werk.
Ben benieuwd wat de verklaring bij de beide wandkaarten is.
Terschelling was een stelling van de 1e orde, welke het belang aangeeft in de hele keten van luchtverdediging. Heeft opverigens niets te maken met de hoeveelheid Funkmessgeräte op het eiland.

Bijgaand een plaatje welke ik pas recent in mn bezit kreeg en welke de opstelling aangeeft van een stelling van de 1e categorie FAUN in Denemarken en welke ter plaatse werd opgetekend tijdens een nagespeelde oefening tussen een RAF aanval en Duitse stellingen in juli 1945 met veel aandacht voor de effecten van jamming. (Post Mortem) Er werd overigens niet gebombardeerd en ook de inzet van Duitse jachtvliegtuigen liet men voorbijgaan omdat Zweden wel erg dichtbij was.
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Terschelling”