Mooie leus

De Stützpunktgruppe Terschelling
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Mooie leus

Bericht door PdK »

Even geen idee wat de aanduiding van de stelling was, maar dit geld natuurlijk voor alle plekken
_MG_3484.jpg
"Het is al vijftig jaar vrede
Althans - hier aan de Atlantikwall" (als ik dat goed lees..)

Iemand bekend met 'Rosa en ik'?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Klasio †

Re: Mooie leus

Bericht door Klasio † »

Hallo Peter,

Dat ziet er uit als Wn 7b H langs de badweg van Hoorn naar het strand. Wn 7H was het kompaniehoofdkwartier van 12.Kompanie/860.Regiment/347 Division. Op deze locatie is nu de volkshogeschool Schylgeralân. Eén van de oprichters en eerste directeur van deze volkshogeschool was Halbe Doele, de vader van Sikke Doele. Sikke Doele groeide op Terschelling werd later een schrijver/dichter/kunstredacteur te Leeuwarden. Al zijn werken waren, dacht ik, in het Fries Hij is in 2002 overleden en ligt nu begraven op het kerkhof te Hoorn op Terschelling. In zijn werk schrijft hij vaak over Terschelling en Ik denk dat 'Rosa en ik' een van zijn gedichten is.

Groeten, Klaas
pauldijkstra

Re: Mooie leus

Bericht door pauldijkstra »

PdK schreef:Even geen idee wat de aanduiding van de stelling was, maar dit geld natuurlijk voor alle plekken
_MG_3484.jpg
"Het is al vijftig jaar vrede
Althans - hier aan de Atlantikwall" (als ik dat goed lees..)

Iemand bekend met 'Rosa en ik'?
Dat staat er niet Peet, er staat: "Het is al vijftig jaar vrede, althans hier aan de oude atlantikwall."
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Mooie leus

Bericht door PdK »

Klaas,

Dank voor de aanvullende informatie, de lokatie klopt inderdaad. Ik heb nog wat meer foto's toegevoegd onder het Wn nummer onder Stp. Gr. Terschelling.
Ook op andere gebouwen vind je meer citaten/gedichten terug van (waarschijnlijk?) Sikke Doele.

Kan iemand mij misschien helpen aan een overzicht/kaart van stellingen met benamingen op Terschelling? Ongeacht of er ST werken zijn gebouwd.
Daarmee zou ik mijn archivering van foto's kunnen samenstellen. Onze gids JK heeft ze ter plekke wel opgenoemd, maar die ben ik vergeten in de sneeuw te schrijven...
Versturen kan evt. als pm of via mijn e-mail. B.v.d!

En Paul,

Dank voor de correctie, ik hoopte al dat jij me op fouten kon wijzen.
Klasio †

Re: Mooie leus

Bericht door Klasio † »

Hallo Peter,

Leuke foto's van Terschelling, bunkers in de sneeuw doen het altijd goed!

Zie bijgevoegd kaartje van 26-01-1944. Let wel dit is een momentopname, niet alle Wn's staan er op. Er is tijdens de oorlog het één en ander veranderd, ik heb veel kaarten van T, maar geen één, laat alle Stp en Wn's zien! Maar deze kaart is vrij compleet, alleen bij Oosterend was ook nog een Wn 7c infanteriestelling. Langs de Badweg naar Paal 8 was nog een Wn 9a M Scheinwerferstelling. En langs de Hoofdweg bij de kruising met de Badweg Paal 8 was een radarstelling voor de 'Freya Verbunkert', Van deze laatste stelling weet ik (nog) geen Wn-aanduiding. Iemand anders die dit weet?

Groeten, Klaas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Klasio †

Re: Mooie leus

Bericht door Klasio † »

Hallo,

Hier nog wat info over Terschelling. bijna iedereen op dit forum kent wel het boek "Duitse bunkers in Nederland" van Hans en Rudi. Aardig boek, maar helaas met vele fouten. Hier voor Terschelling (pagina's 111 & 112) wat correcties:

a) Baupunkt 3 is niet Wn 9M maar Stp VI ML (staat ook verkeerd op de Duitse BFK!)

b) Baupunkt 3 is niet 4x Fl 243a, maar 4x Fl 243 B (de Bettung heeft een uitgang met trap naar beneden, maar geen aangebouwd onderkomen. Fl 243a heeft geen trap maar horizontale uitgang).

c) L 480 staat niet in Bp 4/Stp V L, maar in Bp 3/Stp VI ML.

d) In Bp 4/Stp V L staan gaan 3x 668, maar 2 x 668. De andere 668 staat in Stp Va L (de Wassermann M stelling bij de Groenplak)

Misschien een idee om een apart forum-item te maken waar ieder correcties op dit boek over 'zijn stukje' Atlantikwall kan plaatsen?

Groeten, Klaas
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Mooie leus

Bericht door PdK »

Ha Klaas,

Dank voor de kaart! In de niet aangegeven stellingen ben ik geloof ik niet geweest.. Maar dat zal ik bij JK navragen.

W.b.t boek correcties. Goed idee. En je hebt het onderwerp blijkbaar al gevonden :)
In de richtlijnen heb ik aangegeven hoe men nieuwe correcties op boeken kunt toevoegen.
Gebruikersavatar
betonboy
Berichten: 128
Lid geworden op: 28 apr 2011, 10:30
Locatie: Friesland

Re: Mooie leus

Bericht door betonboy »

Klasio schreef:d) In Bp 4/Stp V L staan gaan 3x 668, maar 2 x 668. De andere 668 staat in Stp Va L (de Wassermann M stelling bij de Groenplak)
Hallo Klaas, a.s. donderdag wil ik nog eens bunkers kiekn op Terschelling en hopelijk heb ik ook nog even tijd voor Groenplak.
Ik heb een klein kaartje van de stelling maar heb geen idee waar ik die op Groenplak moet zoeken.
Zou je me daar iets verder mee kunnen helpen, misschien coördinaten van de Wasserman M? Of nog andere tips?
Ik heb al een paar lokaties bekeken, hier staan een paar plaatjes ervan:
http://www.flickr.com/photos/g-d-f/sets ... 535851144/
In ieder geval dank voor een reactie!
Groet,
Gerard
jan lugtmeijer †

Re: Mooie leus

Bericht door jan lugtmeijer † »

Hoi Gerard,

Klaas is helaas in 2009 overleden.
viewtopic.php?f=53&t=1066

Er zijn vast wel andere forumleden die je verder kunnen helpen.

Groet, Jan
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Mooie leus

Bericht door Remco de Goede »

Gerard,

Check je mailbox even.
Gebruikersavatar
betonboy
Berichten: 128
Lid geworden op: 28 apr 2011, 10:30
Locatie: Friesland

Re: Mooie leus

Bericht door betonboy »

jan lugtmeijer schreef:Hoi Gerard,

Klaas is helaas in 2009 overleden.
viewtopic.php?f=53&t=1066

Er zijn vast wel andere forumleden die je verder kunnen helpen.

Groet, Jan
@Jan: bedankt voor deze mededeling. Jammer dat me dit is overkomen..
Klaas had erg veel kennis over onze hobby.
@Remco: nog bedankt!
jan lugtmeijer †

Re: Mooie leus

Bericht door jan lugtmeijer † »

Ha gerard,
Niet jammer vinden.
Is toch mooi dat Klaas nog steeds niet vergeten is :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Terschelling”