Terschelling - Wind legt Duits reddingshuisje WOII bloot

De Stützpunktgruppe Terschelling
Plaats reactie
Klasio †

Terschelling - Wind legt Duits reddingshuisje WOII bloot

Bericht door Klasio † » 29 mar 2008, 16:43

Hallo,

Bijgevoegd artikel stond van de week in de Telegraaf.
Jack of Peter, hebben jullie dit ding misschien nog gezien bij je recente bezoek aan Terschelling?

Groeten, Klaas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Klasio † op 29 mar 2008, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Terschelling - Wind legt Duits reddingshuisje WOII bloot

Bericht door Danny » 29 mar 2008, 17:20

Wat apart zeg! Nog nooit van zulke boeien gehoord. Grappig!
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.

Annelies

Re: Terschelling - Wind legt Duits reddingshuisje WOII bloot

Bericht door Annelies » 29 mar 2008, 18:51

Danny schreef:Wat apart zeg! Nog nooit van zulke boeien gehoord. Grappig!
Hier een link met foto's en wat meer tekst:
http://api.flickr.com/services/feeds/ph ... lang=en-us

In de Britse oorlogsfilm 'We Dive at Dawn' uit 1943 moet een Britse onderzeeër het Duitse slagschip de 'Brandenburg' tot zinken brengen. Onderweg komen ze zo'n boei tegen waar 3 Duitsers opzitten. Die denken eerst dat de onderzeeër ook Duits is, maar als ze zien dat dat niet zo is klimt er eentje in de boei om via de radio te waarschuwen dat er Engelsen in de buurt zijn. Vanaf de onderzeeër schieten ze dan de zendapparatuur kapot.

Het is maar een klein stukje in de film, maar het is wel leuk om te zien hoe zo'n boei er van binnen uitziet.
Toevallig was de film een paar weken terug nog op de BBC.

Annelies

Re: Terschelling - Wind legt Duits reddingshuisje WOII bloot

Bericht door Annelies » 29 mar 2008, 18:56

En via deze site nog meer info en een dwarsdoorsnede van de binnenkant.
Volgens deze site zijn er wel degelijk personen gered door en van deze boeien.

http://www.lonesentry.com/articles/ttt0 ... -buoy.html

Klasio †

Re: Terschelling - Wind legt Duits reddingshuisje WOII bloot

Bericht door Klasio † » 29 mar 2008, 19:50

Hoi Annelies,

Bedankt voor de links, leuke aanvullende info!

Groeten, Klaas

Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1715
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Terschelling - Wind legt Duits reddingshuisje WOII bloot

Bericht door PdK » 30 mar 2008, 14:38

Ha Klaas,

Dat hebben wij jammergenoeg helemaal gemist! Maar ligt hij op Terschelling al helemaal bloot, of betreft het een klein stukje?
Zou natuurlijk een mooi gezicht zijn als de verf nog deels intact zou zijn.

Antoon

Re: Terschelling - Wind legt Duits reddingshuisje WOII bloot

Bericht door Antoon » 10 jul 2010, 13:59

Een twee jaar geleden kreeg ik van een collega een foto van een aangespoelde reddingsboei op Terschelling en een kopie van een krantenartikel over deze reddingsboeien.
Het krantenartikel is gezien de tekst uit de oorlog en bevatte o.a. een doorsnedentekening. De tekst heb ik letterlijk overgenomen.

Op aanwijzingen van den generaal der vliegers, Ernst Udet, heeft het Duitsche luchtwapen groote reddingsboeien laten vervaardigen, die op verschillende plaatsen langs de kust van Het Kanaal in zee zijn verankerd. Zij bieden een veilige schuilplaats aan de bemanningen van eigen en vijandelijke vliegtuigen die boven Het kanaal in zee storten.
Een steeds brandend wit licht wijst de bemanning van een brandend vliegtuig, die haar machine moet verlaten, den weg. Zij zwemmen er heen en kunnen de rond de boei op kurken drijvende touwen grijpen. Zij trekken zich - elkander helpend - omhoog en openen de deur van de boei, die in felle kleuren het teeken van het Roode Kruis draagt. Een ladder leidt naar de veilige ruimte in de boei. Daar vinden zij bedden, droge kleeren, verbandmiddelen, noodproviand, ja zelfs een flesch met brandewijn. Sigaretten en gezelschapsspelen ontbreken evenmin.
Wanneer de bemanning op haar verhaal is gekomen, geldt het hulp te krijgen. De marconist vindt in de boei apparaten om de kustwacht te waarschuwen en onder bedden ligt een rubberboot die gebruikt kan worden om naar het reddingsvaartuig te roeien.


Het idee van redding van Duitse piloten die boven Het Kanaal werden neergeschoten stamt oorspronkelijk af van Generaloberst Ernst Udet en zijn chef, Ingenieur Lucht. Tijdens een bezoek aan de gevechtsleiding van Luftflotte 2 tussen Boulogne en Calais, waar een oefening werd gehouden met vliegers die in zee terecht kwamen, zag hij de noodzaak in, wilde een vlieger overlevingskansen hebben, er verankerde reddingsboten o.i.d. in zee aanwezig moesten zijn. Hij gaf derhalve een firma opdracht zijn idee uit te werken. De eerste reddingsboei die werd ontwikkeld was uit beton gemaakt, maar voldeed volstrekt niet. Vervolgens werd een exemplaar van staalplaat gemaakt. Omdat men verzuimde er maritieme ingenieurs bij te betrekken, was ook dit model geen succes. Het oorspronkelijke anker van 75 kilo was veel te zwak om deze boei op zijn plaats te houden. Vaklieden adviseerden toen bodemstenen met een gewicht van 3500 kilo te gebruiken. Of dit advies is overgenomen is een vraagteken, vermoedelijk niet. In totaal werden er 100 van deze stalen exemplaren in Het Kanaal uitgezet onder de moeilijkste omstandigheden. Dit uitzetten werd gedaan door de “Flugsicherungsschiffe’ "Bernhard von Tschirschky” en “Krischan". De reddingsboeien heten officieel “Rettungsbojen Generalluftzeugmeister”, maar werden in het algemeen “Udet Boje” genoemd naar zijn uitvinder. De Britten noemden deze reddingsboeien “Lobster Pots”. Al spoedig bleek dat de reddingsboeien de nodige problemen opleverden, ze waren in tegenstelling tot de normale maritieme boeien hoekig en niet rond, wat een soort van draaikolk veroorzaakte. Ondanks de zware ankerketting werden ze door zware wind, golfslag en getijden losgeslagen. Vele spoelden aan op de Engelse kust, maar zoals bekend is ook op Vlieland en op Terschelling een reddingsboei aangespoeld. De exemplaren die in het Franse kustgebied lagen, vormden teven een bedreiging voor de Duitse kustbewakingvaartuigen, vooral ‘s nachts. Op aanwijzing van de Kriegsmarine werd toen een nachtverlichting aangebracht om aanvaringen te voorkomen. Helaas waren de accu’s meestal binnen 30 dagen leeg en het voorzien van nieuwe accu’s was niet alleen tijdrovend, maar ook gevaarlijk. Het verwisselen kon alleen onder bescherming van jagers gebeuren. Bij dag werden de boeien door Britse vliegers als schietschijf gebruikt, waarna ze snel zonken. De boeien waren bedoeld als reddingsmiddel,maar in feite bleken het muizenvallen te zijn.
Er is geen enkel geval bekend van een bemanningslid die zich middels zo’n reddingsboei in veiligheid heeft kunnen brengen.
Omdat resultaten uitbleven heeft men alle reddingsboeien weer ‘binnengehaald’ en in de haven van Cherbourg tot schroot verwerkt. De hele actie heeft ongeveer één jaar geduurd. De eerste reddingsboei werd in de late herfst van 1940 afgeleverd en in de herfst van 1941 werden ze tot schroot verklaard.
De boeien waren ca. 2x4x3 meter in afmeting. Het gedeelte onder water was lichtgrijs geschilderd en het gedeelte boven water was geel van kleur. Op het torentje waren vier rode kruisen op een witte ondergrond aangebracht. Vanaf mei 1941 waren de vier rode kruizen veranderd in rode vierkanten op een witte achtergrond omdat de reddingsboeien niet onder de conventie van Geneve vielen. Op internet zijn drie foto’s van verschillende reddingsboeien gevonden die allemaal zijn voorzien van rode kruizen op witte achtergrond.
In een oude zwart-wit film uit 1942 genaamd “One of our Aircrafts is missing” komt ook zo’n boei voor. Een Britse bommenwerperbemanning moet in 1941 op de terugweg van een bomaanval op Stuttgart boven Nederland hun vliegtuig verlaten. Geholpen door het Nederlandse verzet ontsnapt men met een kleine boot en komt op een reddingsboei terecht. Uiteindelijk arriveert men weer in Engeland om zich daarna opnieuw voor te bereiden op bombardementsvluchten boven Duitsland.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Terschelling”