Oorlogserfgoed.

De Stützpunktgruppe Terschelling
pauldijkstra

Re: Oorlogserfgoed.

Bericht door pauldijkstra »

Klasio schreef:
der bunkermann schreef:ha klaas, misschien kan jij hier een rol in spelen? ''terschelling: opwaarderen kaartmateriaal''.
natuurlijk tegen vergoeding van de door jou gemaakte kosten :D...
Hoi Tim,

Als ik pagina 25 van het rapport mag geloven zou ik met de bunkerinventarisatie van Terschelling € 17017.- kunnen verdienen :shock: Maar voor € 10.000.- zou ik het ook wel willlen doen... Trouwens Paul zou voor Texel € 19.338 euro kunnen opstrijken! Eigenlijk onbegrijpelijk hoe ze tot die bedragen komen.

Groeten, Klaas
Hoi Klaas,
Dat zou mooi zijn ;-), en op de koop toe krijg je vast ook de highresscans ;-), die heb je natuurlijk nodig voor je onderzoeken/inventarisatie. Maarja ik denk dat wij verder kunnen dromen... Een mooi jaarsalaris houd je er dan aan over.
Groet,
Paul
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Oorlogserfgoed.

Bericht door AvB »

"Op dit moment is namelijk in het geheel niets uit deze periode beschikbaar voor het publiek."
Hmm, ik weet nog wel wat websites..

Zoals gewoonlijk wordt er door gemeenten weer gezocht naar de gebruikelijke weg, 'de oudheidkundige kamer', de musea aldaar.
Ze hebben meestal geen idee waar ze het over hebben. Misschien even naar het forum sturen..
Nicht ärgern - Nur wundern!
pauldijkstra

Re: Oorlogserfgoed.

Bericht door pauldijkstra »

Arthur,
Hier heb je een punt. Als er wel musea gerealiseerd gaan worden, en het wordt met deze insteek gedaan, dan vrees ik dat de bunkerhobby toch gaat aftakelen. Helemaal als er straks informatiepanelen met foute informatie zijn. Dan komt het er bij wijze van spreke op neer dat er bunkers bijgebouwd moeten gaan worden (uitspraak PD op basis van info uit het Wad'n Erfgoed projectboek WOII) ;-)
Groeten,
Paul 8-)
Adrie
Berichten: 74
Lid geworden op: 11 mar 2008, 11:15
Locatie: Oostvoorne
Contacteer:

Re: Oorlogserfgoed.

Bericht door Adrie »

Ha mensen,

Verleden jaar was er bij ons in de biber al sprake van dat er op terschelling een groepje was die de tiger stelling wilde gaan ontgraven en open stellen. Deze hebben toen contact gezocht met ons en gevraagd hoe wij het doen in de biber bunker.

Nu heb ik van de zomer weer vernomen dat de tigerstelling nog steeds van de luchtmacht schijnt te zijn, en dat deze hier niet weg gaan vanwege een kosten plaatje wat hier dan bij zou komen kijken. dus tot zover ik weet gebeurd er nog steeds niets in de tiger stelling omdat er geen geld voor is.

Groet adrie
Klasio †

Re: Oorlogserfgoed.

Bericht door Klasio † »

Hoi,

Het terrein van de Tigerstelling is niet eigendom van de Luchtmacht, maar is van Staatsbosbeheer. Wel heeft de Luchtmacht de voormalige Wirtschaftbaracke in gebruik. Hier wordt munitie opgeslagen die op de voormalige schietrange Noordsvaarder wordt gevonden. Tevens is er een gebouw in gebruik bij de Marine/Kustwacht (C2000 zend/ontvangstinstallatie). Bovendien is er nog een bunker in gebruik als vakantieappartement.

De Stichting Internationaal Museum 1939-1945 uit Uithuizen (Gr.) zou in de Tiger een expositie willen openen. Voor deze plannen is een werkgroep opgericht en door een stel afstudeerders van Bos- & Natuurbeheer en Cultuurtechniek opleidingscentrum MBCS Helicon is een rapport geschreven met een soort van plan van aanpak. Er moet door een heel stel betrokkenen (SBB, Gemeente, Defensie etc.) dus nog heel wat afgestemd worden wat betreft bestemmingsplan, vergunningen, budget et cetera, dus lijkt me niet dat er op korte termijn iets concreets gaat gebeuren.

Voorlopig gaat het spel dat de jeugd de bunkers van de Tiger opengraaft en SBB hen weer dicht gooit onverminderd voort. Er is daar dus weinig veranderd t.o.v. de tijd van mijn jeugd op dit eiland...

Dus voorlopig blijft de L487 nog een moeilijk te betreden, maar wel zo interessant bunkerkadaver...

Groeten, Klaas
peter

Re: Oorlogserfgoed.

Bericht door peter »

Hallo iedereen.

Zelf woon ik op Terschelling en zit ik ook als ik tijd heb in de tigerstelling. Als het door gaat dat de tigerstelling een museum word valt het werk op dit moment mee omdat de jeugd het meerendeel open heeft gemaakt. Alleen alles moet een beetje netjes gemaakt worden. Wat betreft de commando bunker daar word weer druk gegraven. Hij is bijna open en het schietgat kan je weer vanaf de zijkant en bovenkant in. Ik hoop dat deze bunker binnenkort weer open is en open blijft. Want iedere keer dat deze bunker dicht word gegooid word het wat minder. Een tijdje geleden heeft sbb de ingang aan de oostkant dichtgamaakt en boomstammen erin gezet. Dat is wel jammer omdat ze daarmee een stuk beton vernield hebben.

http://www.flickr.com/photos/vliegerfot ... 747514155/" target="_blank

(*Edit moderator) ik heb wat punten en hoofdletters geplaatst, om het bericht leesbaar te maken.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Oorlogserfgoed.

Bericht door Remco de Goede »

Hallo Peter,

Welkom op het Forum. Ik heb voor de leesbaarheid van je bericht wat leestekens (punten, komma's en hoofdletters) geplaatst, om het bericht wat leesbaarder te maken.

Wat bedoel je met het schietgat? Ik denk dat je de nooduitgang bedoelt?
Sjarel
Berichten: 130
Lid geworden op: 21 feb 2009, 21:44
Locatie: Burgh-Haamstede

Re: Oorlogserfgoed.

Bericht door Sjarel »

hoi peter
Opzich vindt ik het juist fijn als een bunker dicht is want dan kan er niks van binne gebeuren zoals vuurtjestoken of grafity of andere rommel , het zou beter zijn als sbb (staatsbosbeheer) gewoon stalen deuren erin zet, kan er namelijk niks in en blijft alles goed intact

en dat is trouwens de nooduitgang ;)
RuuBBunker
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 jul 2018, 15:27

Re: Oorlogserfgoed.

Bericht door RuuBBunker »

Flink wat jaren later en volgens mij is alleen Terschelling (Tiger) van de grond gekomen...
Ik ga dit jaar in augustus naar Texel, zit vlak bij het vliegveld. Niet speciaal voor de bunkers, maar een leuke bijkomstigheid.
Kijken wat er nog over is van die bunkers daar.

Terschelling is mooi geworden hoor.
R.

(de fotootjes heb ik daar gemaakt, ik ben bezig met een project over bunkers.)
https://www.behance.net/gallery/66312145/CONCRETE
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Terschelling”