Oorlogserfgoed.

De Stützpunktgruppe Terschelling
Klasio †

Oorlogserfgoed.

Bericht door Klasio † »

Hallo,

Dit berichtje stond in het lokale online krantje over Terschelling:

"Oorlogserfgoed eilanden inzetten voor educatie

Erfgoed uit de Tweede Wereldoorlog kan samen met documenten en herinneringen een nieuwe toeristische trekpleister zijn voor de Waddeneilanden. De ideeën, die bij uitvoering 2,5 miljoen euro kosten, zijn gebundeld in het projectenboek ‘Wad ’n erfgoed’. De eilanden hopen op een bijdrage uit een eenmalig ingesteld fonds van 21 miljoen euro. Alle vijf Waddeneilanden willen iets nuttigs met het oorlogserfgoed doen. Terschelling wil de commandobunker van de Tigerstelling uitgraven en openstellen en daarnaast iets doen met de bunker in het Seinpaalduin, die tot voor kort werd gebruikt voor apparatuur voor de kabeltelevisie. Dat kost ongeveer een ton."

Groeten, Klaas
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Oorlogserfgoed.

Bericht door ducatim901 »

Ambitieus plan hoor Klaas,
Hopelijk worden mijn belastingcenten nu eens goed gebruikt, zou weleen mooi initiatief zijn.....
de 617 (Texla) bij Den Burgh openstellen, De L487 van Tiger renoveren En verder naast de Küver
424SK de grote aggregaat bunker type Küver 431 van Schlei, kun je vast een mooie filmzaal van
maken en de Flakbatterij bij Den Hoorn onder het zand vandaan halen.
Tot zover mijn verlanglijstje.
Groeten Jack.
P.S. nieuwe avatar??
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
pauldijkstra

Re: Oorlogserfgoed.

Bericht door pauldijkstra »

Hoi Jack en Klaas,
De 617 wordt virtueel opengesteld, echt openstellen kan je wel vergeten, geloof me! Flak Batterij 'Den Hoorn' is op 3 of 4 bunkers na volledig gesloopt, en ingedrukt. Slechts in Fla14 bedding ligt nog onder het zand.
Mooie plannen, maar eerst zien, dan weer verder. Al is het op Schier natuurlijk een schitterend project. Ze hebben zelfs twee plottertafels ;-)
Gr,
Paul
Klasio †

Re: Oorlogserfgoed.

Bericht door Klasio † »

Hallo,

Het projectenboek ‘Wad ’n erfgoed’ waarin de bunkerplannen staan is te downloaden op:
http://www.waddenzee.nl/fileadmin/conte ... -11-08.pdf

@Paul:
2 plottertafels op Schier? Bedoel je originele Seeburgtisches?

@Jack:
Inderdaad een nieuwe avatar, je weet vast waar ik de foto gemaakt hebt...

Groeten, Klaas
pauldijkstra

Re: Oorlogserfgoed.

Bericht door pauldijkstra »

Klasio schreef:Hallo,
@Paul:
2 plottertafels op Schier? Bedoel je originele Seeburgtisches?
Jep die bedoel ik. Een lag in honderden stukjes op de vloer in de 424 variant, een ander exemplaar is momenteel nog in Hotel van der Werff op Schier.
Gr,
Paul
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Oorlogserfgoed.

Bericht door ducatim901 »

Ha die Klaas en Paul,
Naturellement Klaas, denk niet dat ik hem in hoef te koppen.
Ik heb wel eens gehoord dat er twee glasplaten zijn de tafels moet je er maar even bijdenken......
JK.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Klasio †

Re: Oorlogserfgoed.

Bericht door Klasio † »

Hallo,

In een Küver 424 Seeburg-Bunker stond maar één Seeburgtisch. Mogelijk dat één van de glasplaten de (grotere) Luftlage glasplaat is die vertikaal aan de muur hing?

Groeten, Klaas
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Oorlogserfgoed.

Bericht door ducatim901 »

Da wis ik wel..........
Ik zit het pdf-je te lezen en er staat dat de 617 op Texel word opengesteld door de eigenaar/beheerder??
Ik zit wel aardig te popelen.......
Wanneer kunnen we?
JK.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
pauldijkstra

Re: Oorlogserfgoed.

Bericht door pauldijkstra »

Klasio schreef:Hallo,
In een Küver 424 Seeburg-Bunker stond maar één Seeburgtisch. Mogelijk dat één van de glasplaten de (grotere) Luftlage glasplaat is die vertikaal aan de muur hing?
Groeten, Klaas
Hoi Klaas,
Het gaat om de glasplaten, ze komen wel beide van Schier. Het fijne zou je Cees S. zelf even moeten vragen.
ducatim901 schreef:Da wis ik wel..........
Ik zit het pdf-je te lezen en er staat dat de 617 op Texel word opengesteld door de eigenaar/beheerder??
Ik zit wel aardig te popelen.......
Wanneer kunnen we?
JK.
Hoi Jack, Ik heb mij gister, samen met een goede vriend van Texel, kapot gelachen om die tekst over de bunker. Hij zei al, dat als er op dit moment een expositieruimte in de bunker zou zijn, dat de expositie niet meer zou zijn dan modder en derrie. Echt, ik heb de bunker gezien (hij is mooi, maar zo drijfnat en vies). Daarnaast is de eigenaar niet gecharmeerd van het feit dat er op zijn land een bunker ligt, en wil hij er niets mee te maken hebben. Ik ben benieuwd naar de vorderingen.

Groeten,

Paul
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Oorlogserfgoed.

Bericht door tim »

hoi paul, alleen nog een fl. 14 bedding op den hoorn?
volgens mij ligt er nog wel wat meer daar hoor! of mijn prikkertje deed het niet goed?
en die 668en dan?
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Jeroen R.
Donateur
Donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: 16 apr 2008, 12:45

Re: Oorlogserfgoed.

Bericht door Jeroen R. »

Mensen,

als ik het goed lees in het projectenboek is er enorm veel geld gereserveerd voor inventariseren van o.a. bunkerlocaties maar ook documentatie en foto's. Misschien kunnen jullie nog wat verdienen? Ik zal de gemeenten waar ik in de duinen het een en ander weet en heb aangegeven nog even een rekeningetje sturen (5 cijfers).

De verticale glasplaat was in de L487 Biber overigens niet van glas maar van Mica. Kennelijk dus ook gebruikt.

groet,

Jeroen
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Oorlogserfgoed.

Bericht door tim »

ha klaas, misschien kan jij hier een rol in spelen? ''terschelling: opwaarderen kaartmateriaal''.

natuurlijk tegen vergoeding van de door jou gemaakte kosten :D

edit: het genoemde materiaal blijkt in het bezit te zijn van het staatsbosbeheer...
heeft iemand dit al geraadpleegd?

-er staan wel een hoop foutjes in het stuk zeg!
misschien hadden ze het beter even door een bunkeroloog kunnen laten nazien!

op texel is in WN 15 in combinatie met de vuurtoren wel wat leuks te realiseren... daar valt ook nog een heftig verhaal te vertellen en te laten zien!

gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
jan lugtmeijer †

Re: Oorlogserfgoed.

Bericht door jan lugtmeijer † »

Wist dat ik nog ergens iets moest hebben over Den Hoorn. Is alweer 20 jaar oud.... :shock:
Ook toen waren er al diverse plannen om er "iets mee te doen".
Staat trouwens een foto in van de scheve commandobunker :mrgreen:

http://www.atlantik.nl/denhoorn.pdf
pauldijkstra

Re: Oorlogserfgoed.

Bericht door pauldijkstra »

der bunkermann schreef:hoi paul, alleen nog een fl. 14 bedding op den hoorn?
volgens mij ligt er nog wel wat meer daar hoor! of mijn prikkertje deed het niet goed?
en die 668en dan?
gr, tim
Hoi Tim,
Ik ben het niet met je eens, er is meer gesloopt dan je lief is. Misschien kunnen wij komende zomer er even legaal kijken, er is echt gigantisch veel in elkaar gedrukt, en ik heb alle sloopfoto's. De tobruks van de 668en zijn eraf gesloopt, er ligt nog 1 Fla14 bedding en de rest is echt allemaal tot puin inelkaar gedrukt. Alles was bijna gemetseld en ze hebben doodleuk de muurtjes ingedrukt zodat het dak naar beneden stortte. Verder hier en daar een Tobruk en natuurlijk nog de Zoeklichtstelling (W.N. 22d).
der bunkermann schreef: -er staan wel een hoop foutjes in het stuk zeg!
misschien hadden ze het beter even door een bunkeroloog kunnen laten nazien!
op texel is in WN 15 in combinatie met de vuurtoren wel wat leuks te realiseren... daar valt ook nog een heftig verhaal te vertellen en te laten zien!
Ben het volledig met je eens, ik heb al contact gezoekt met een contactpersoon van het Project Erfgoed van de Oorlog. Het PDF-documentje is namelijk ook al uitgegeven als boekje, op elke pagina staat bijna (naast taal- en spellingfouten) wel een technische bunkerfout ;-). Wel wat leuke fototjes (Schier en de Würzburg Riesse bijvoorbeeld). Het complex bij de vuurtoren is echt schitterend. De FluWa had twee verdiepingen (gemetseld bovenstuk). Jammer dat veel bunkers in zee gedonderd zijn. Overigens ligt er nog een tweetal tobruks (een in het duin bij het eettentje aan de overkant v/d weg), de andere is bekend.

Tim, mail mij nog even, misschien kunnen wij wat plannen v/h zomer?

Groeten,

Paul
Klasio †

Re: Oorlogserfgoed.

Bericht door Klasio † »

der bunkermann schreef:ha klaas, misschien kan jij hier een rol in spelen? ''terschelling: opwaarderen kaartmateriaal''.
natuurlijk tegen vergoeding van de door jou gemaakte kosten :D...
Hoi Tim,

Als ik pagina 25 van het rapport mag geloven zou ik met de bunkerinventarisatie van Terschelling € 17017.- kunnen verdienen :shock: Maar voor € 10.000.- zou ik het ook wel willlen doen... Trouwens Paul zou voor Texel € 19.338 euro kunnen opstrijken! Eigenlijk onbegrijpelijk hoe ze tot die bedragen komen.

Groeten, Klaas
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Terschelling”