Post van Lambalgen

Fortificaties als bijv. de Oude Hollandse Waterlinie, Kastelen en Vestingen
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Post van Lambalgen

Bericht door Martijn »

Naast de werkzaamheden bij het fort aan de Buursteeg is er ook een aanvang gemaakt met herstelwerkzaamheden bij de post van Lambalgen. Onderstaande tekst afkomstig van http://www.grebbelinie.nl/page/projectlambalgen.


De Lambalgerkeerkade stamt uit 1745 en is voor een groot deel nog steeds in tact maar de relatie met de linie is nauwelijks zichtbaar. De voormalige Post van Lambalgen met haar kanonemplacementen is verborgen. De veldschans uit 1793, die daarbij hoorde, verdween met de komst van het Valleikanaal. Werken aan Lambalgen betekent ervoor zorgen dat de waterlinie in dit deel van de linie weer zichtbaar is, zodat meer mensen het zien en ervan genieten. Momenteel werken de gemeente Woudenberg en Staatsbosbeheer in opdracht van de provincie Utrecht samen om dit project van de grond te krijgen.


Herstel Post van Lambalgen
Dit artikel is voor het laatst bijgewerkt op dinsdag 19 november 2013 14:28

De ontwikkeling van het gebied werd in 2005 ingezet door Projectbureau SVGV, de provincies Utrecht/Gelderland en de gemeente Scherpenzeel. In dat jaar werd een ontbrekend deel van de Lambalgerkeerkade teruggebracht in de oude staat. Twee jaar later, op 21 maart 2007, kon het Toeristisch Overstap Punt (TOP) worden geopend. Een mooie plek om de auto te laten staan en een fiets- of wandeltocht langs de Grebbelinie te maken. Het terrein werd voorzien van rustplekken, een kanosteiger, picknicktafels, voetbalveldje en infopaneel.

In 2010-2011 zijn voorbereidingen getroffen om het herstel van de Post van Lambalgen uit te kunnen voeren. Hierbij gaat het om de liniedijk ten westen van de Lambalgse weg.

Wat er gaat gebeuren:
◦ herstel van het profiel van de liniedijk met geschutsemplacementen. Dit gebeurt ter hoogte van de Lambalgerkeerkade.
◦ inpassen kazematten Nederlands leger in oude liniestructuur
◦ aanbrengen van banketten met rijswerk
◦ wandelpad over de walgang achter de borstwering
◦ accentuering van de coupure in de Grebbeliniedijk bij de Brinkkanterweg.
GBL010-063.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Post van Lambalgen

Bericht door Martijn »

Het beoogde eindresultaat van de restauratie:
PlanProjectLambalgen.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Post van Lambalgen

Bericht door ducatim901 »

Geef mij toch maar de oude situatie (als het af is heb ik misschien wel een andere opinie), er moet wel wat te ontdekken blijven en al dat nieuwerwetse restaureren waar ook plaats is voor ontspanning en kunst daar gaat mijn fortificatie-hart niet harder van kloppen.
We wachten het af.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Post van Lambalgen

Bericht door Martijn »

Ergens heb je wel gelijk, maar voor dit stuk denk ik dat restauratie zeker beter is. In de oude situatie was er eigenlijk niks te herkennen van het voormalige verdedigingswerk, alleen de twee kazematten verraadden de vroegere functie. Als ze het stuk liniedijk aan de zuidkant van de brug laten zoals het nu is, is er daar voor ieder wat wils.

Daarnaast worden er bij restauratie-werkzaamheden ook veel dingen ontdekt. Zo is er bij het fort aan de Buursteeg recent nog een (ik meen Franse) mortier teruggevonden, en dat is toch ook iets waard.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Post van Lambalgen

Bericht door maarten-stahlbeton »

Martijn schreef:Daarnaast worden er bij restauratie-werkzaamheden ook veel dingen ontdekt. Zo is er bij het fort aan de Buursteeg recent nog een (ik meen Franse) mortier teruggevonden, en dat is toch ook iets waard.
?

Niks van gehoord...
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Post van Lambalgen

Bericht door Martijn »

In een lokale krant stond hierover een artikel. Ik zit nu in het buitenland, maar wanneer ik weer in Nederland terug ben zal ik wel eens kijken; moet de krant nog hebben liggen thuis. Wordt eind volgende week.

Groeten,
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
Bert Rietberg
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 jan 2009, 08:41
Contacteer:

Re: Post van Lambalgen

Bericht door Bert Rietberg »

In de Grebbelinie wordt bij het herstel steeds gezocht naar de balans tussen het tonen van een stukje van de voormalige situatie en het bewaren van de huidige ruïneuze staat.
Daarom wordt hier en daar een kazemat opgeknapt, terwijl heel bewust het overgrote deel blijft zoals ze zijn. Zijn er wat loopgraven gereconstrueerd, maar worden elders alleen de contouren iets zichtbaarder gemaakt en op veel plaatsen gebeurt er bewust niets.
Het gaat erom dat het publiek dat minder vertrouwd is met de vestingsporen (en ook geen idee heeft hoe loopgraven, kazematten, versperringen e.d. er uitzagen) meer gaat begrijpen van de linie en zich bewust wordt van de waarde.

Bij Lambalgen is een stuk van de dijk hersteld naar het profiel van 1793. Zie: http://www.grebbelinie.nl/newsitem/216
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Post van Lambalgen

Bericht door Martijn »

Bij een bezoek aan het Utrechts Archief kwam ik deze tekening tegen.
DSC_0083.JPG
Weet iemand of deze ook daadwerkelijk gebouwd is? Er zaten overigens nog meer tekeningen in dezelfde map van posten als deze, maar ook van verschillende bruggen en duikers uit de Grebbelinie.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Post van Lambalgen

Bericht door svdb10 »

Lijkt me afbeelding van "gerenforceerde Spaanse redoute" waarvan er rond 1750 drie gebouwd zouden worden in de grebbelinie. Een ander exemplaar had bij de Roode Haan moeten verrijzen. Ik meen ooit gelezen te hebben dat deze stenen wachttorens nooit daadwerkelijk gerealiseerd zijn, maar heb even geen bron voorhanden.
sander
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Post van Lambalgen

Bericht door Martijn »

Dank voor de reactie.
Van het exemplaar dat bij de Roode Haan zou moeten hebben gestaan heb ik een soortgelijke tekening. Ik vroeg me alleen af of het bij tekenen is gebleven of niet.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Post van Lambalgen

Bericht door Martijn »

GBL010-101.JPG
GBL010-079.JPG
GBL010-087.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Post van Lambalgen

Bericht door rony »

Daar hebben ze mooi werk van gemaakt.
I'll Come Back.
Gr
rony.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Post van Lambalgen

Bericht door tim »

Mooooi!
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Post van Lambalgen

Bericht door ducatim901 »

Jongens,
Ik moet mijn woorden terugnemen.
Netjes geworden hoor!
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Post van Lambalgen

Bericht door Martijn »

svdb10 schreef:Lijkt me afbeelding van "gerenforceerde Spaanse redoute" waarvan er rond 1750 drie gebouwd zouden worden in de grebbelinie. Een ander exemplaar had bij de Roode Haan moeten verrijzen. Ik meen ooit gelezen te hebben dat deze stenen wachttorens nooit daadwerkelijk gerealiseerd zijn, maar heb even geen bron voorhanden.
sander
In een artikel in de laatste editie van het blad "Grebbelinie in beeld" (Jaargang 4, nr 10) wordt de bouw van het exemplaar bij de Roode Haan bevestigd. De redoute zou in 1745 gebouwd zijn en tussen 1809 en 1814 weer afgebroken. Naar aanleiding van dit artikel ben ik maar weer even mijn boekenkast ingedoken, waar ik het boek(je) "De Grebbelinie; van militair verdedigingswerk tot cultuurhistorisch erfgoed en natuurmonument" vond. Dit is een uitgave van de stichting Menno van Coehoorn uit 1978. Ook hierin wordt de bouw van drie stenen redoutes bevestigd, allen tussen 1742 en 1755.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1790 en eerder”