Speeslinie komt weer tot leven

Fortificaties onderdeel van bijv. de Linie van Noord Holland en Beverwijk uit de Franse periode
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Speeslinie komt weer tot leven

Bericht door Martijn »

Gelezen op http://www.gelderlander.nl

'Vergeten' Speeslinie komt weer tot leven

maandag 08 augustus 2011 | 07:03

OPHEUSDEN/OCHTEN - Zowel voor het historisch besef van de eigen inwoners als voor toeristen is het belangrijk dat de Speeslinie tussen Opheusden en Ochten meer zichtbaar wordt. Vandaar dat het college van Neder-betuwe heeft ingestemd met een subsidieverzoek van 20.000 euro voor het project.

De Agrarische Natuurvereniging Lingestreek heeft het hernieuwde initiatief genomen om de oude verdedigingslinie op het smalste stukje Betuwe tussen Rijn en Waal, in het verlengde van de Grebbelinie, weer tot leven te wekken.

Medefinancering door de gemeente is een voorwaarde om 40.000 euro Europese en 20.000 euro provinciale subsidie te krijgen. Er moet nog 35.000 euro van particulieren en fondsen binnengehaald worden om met het project te kunnen beginnen. Daarvoor worden nog financiers gezocht.

In 1799 is begonnen met de aanleg van de linie maar in de loop der jaren takelde de militaire functie af. Kort voor de tweede wereldoorlog, in 1939, werd echter besloten om de verdedigingslinie weer op te tuigen. In de oorlog is heel hard gevochten in vooral Opheusden en Ochten, maar bij de linie zelf bleef het relatief rustig. Na de oorlog verdween de Speeslinie weer langzaam uit beeld.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Speeslinie komt weer tot leven

Bericht door Remco de Goede »

Leuk iniatief. Paar van deze bunkertjes liggen vlakbij een ex vriendinnetje (uit opheusden) dus ben hier in het verleden regelmatig geweest.
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Speeslinie komt weer tot leven

Bericht door maarten-stahlbeton »

Ik las het al in het plaatselijke sufferdje. Maar onzin dat ze nou weer 6 ton in de Spees stoppen. Wat willen ze nu weer doen, alle bunkers zijn op de Spees al uitgegraven, de originele camo is vervaagd en het bordje is waarschijnlijk toch al gejat. De liniewal zelf is al grotendeels verpand en het lijkt me sterk dat ze hem weer gaan aanvullen ;)

Misschien eens tijd voor wat aandacht voor de linie onder de A15?? De rivierbatterij bij Ochten, de waterkering van de Linge, het lunet aan de Broekdijk, om maar eens wat voorbeelden te noemen.

Overigens worden er ook (illegaal) Kolff kazematten gesloopt, kwestie van achteraf een sloopvergunninkje aanvragen en alles is vergeven en vergeten. :oops:
Lord of the Ringstand
David-Ross

Re: Speeslinie komt weer tot leven

Bericht door David-Ross »

Als ik het verhaal goed lees gaat het hier niet alleen om een paar kazematjes uit het interbellum, maar ook om de restanten van de oudere linie. Het gaat bij verdedigingslinies gelukkig niet alleen om beton. Jammer maar helaas voor de betonofielen onder ons maar dit is de realiteit :lol:
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Speeslinie komt weer tot leven

Bericht door maarten-stahlbeton »

Ik spreek ook niet als betonofiel, maar juist als fortificatie- én streekliefhebber.

Ik bedoel juist dat er van de oude linie er helaas (te) weinig over is. Je kan er nog een beetje van terug vinden in het huidig straten-patroon, maar op de Spees na is er weinig van te vinden. Het lijkt me een uitgelezen kans om rond Kesteren en Ochten de linie voor zover het kan terug te brengen.

Kijk bijvoorbeeld naar het stationsgebied van Kesteren, nu een overdreven lelijk industrieterrein met leegstand, een provinciale weg waar overheen geknald wordt en een praktisch verborgen en verstopt stationsgebouw, bijna onherkenbaar met hoe het vroeger was. De twee kazematten die daar nu nog staan, staan daar eigenlijk ook maar zonder verklaring, de linie is verdwenen. Een (kleine) herstructurering van dit gebied met een nieuwe spoorweg-overgang, de linie weer terugbrengen in het zicht en misschien zelfs ophogen zoals hij in de Franse tijd of in het interbellum was, wat info-panels over de slag om Opheusden/Fall Storch erbij en wellicht dat er zelfs wat treinfanaten ook wel zo gek zijn om de vergane spoorweg-historiek te belichten. Genoeg ideeën te vinden lijkt me.

Wat ik denk dat er nu zal gaan gebeuren is dat er gewoon een fietspad over het hoornwerk wordt gelegd en er zal wat onderhoud aan de gracht moeten gebeuren. De kop Speeslinie komt weer tot leven lijkt me daarom ook wat wrang.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Speeslinie komt weer tot leven

Bericht door svdb10 »

maarten-stahlbeton schreef:...Het lijkt me een uitgelezen kans om rond Kesteren en Ochten de linie voor zover het kan terug te brengen...
Als ik het krantenartikel lees, dan staat hier toch juist in dat het om "de Speeslinie tussen Opheusden en Ochten" gaat. Waaruit trekken jullie dan de conclusie dat alleen het werk bij de Spees opgeknapt zou worden? Muv de wat ongelukkig gekozen naam "Speeslinie", kan ik dat niet uit het artikel halen.

Maar hoe dan ook, of het nu om beton of graswerken gaat; ik juich elk initiatief op dit gebied toe. Is ook wel nodig in deze tijd. Lees bijvoorbeeld maar eens de reacties op dit krantenartikel (op de site van de Gelderlander): algemene teneur is toch weer zo'n verongelijkt PVV/Geen-Stijl toontje: "...wat doen ZE nu weer van MIJN belastingcenten, kan dat geld niet nuttiger worden besteed" :(
Gr. Sander
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Speeslinie komt weer tot leven

Bericht door maarten-stahlbeton »

svdb10 schreef:...Als ik het krantenartikel lees, dan staat hier toch juist in dat het om "de Speeslinie tussen Opheusden en Ochten" gaat...
Het is de manier waarop je het leest dan, denk ik. :D

Maar goed, we zullen zien wat er gaat gebeuren. Krijg ik bonus-punten in de quiz als ik het goed heb? :mrgreen:
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Speeslinie komt weer tot leven

Bericht door wattman »

Enig zoeken op de website van de betreffende vereniging leert dat het gaat om Fort de Spees, niet de volledige linie.
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Speeslinie komt weer tot leven

Bericht door maarten-stahlbeton »

Tadaa,

:mrgreen:
Lord of the Ringstand
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1790 tot 1812”