Nieuwe aanwinsten

Boeken over de beide wereldoorlogen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Nieuwe aanwinsten

Bericht door maarten-stahlbeton »

Het leek me leuk om een verzamelaars/aanwinsten topic te maken met de boeken die je onlangs hebt toegevoegd aan je collectie. Hoeft wat mij betreft (mod?) niet specifiek bunker/fort gerelateerd te zijn, maar enig raakvlak met geschiedenis/bezetting is wel gepast.

Ik zal aftrappen met een boek uit 1941 door G.A. Evers: "Utrecht als koninklijke residentie. Het verblijf van Lodewijk Napoleon te Utrecht"

...In dit boek wordt getracht een indruk te geven van de stad Utrecht in de jaren 1807 en 1808, toen ze gedurende slechts weinig maanden de residentie van Koning Lodewijk Napoleon Bonaparte en de regeeringszetel van het koninkrijk Holland was...Nauwelijks echter waren de Utrechtenaren van deze gewaardeerde verassing bekomen, hadden ze eenigermate aan de nieuwe verhoudingen kunnen wennen, of de koning ging met zijn ministers weer heen en liet Utrecht in nu nog drukkender stilte achter...

Nooit geweten dat Nappie in Utrecht heeft gezeten, ik dacht altijd dat hij in Paleis Het Loo vertoefde. Waarom zijn verblijf maar van korte duur was, moet ik nog lezen. Voor zover ik vluchtig doorgekeken heb, waren de panden van de huidige Universiteits-Bibliotheek aan de Drift het Paleis. Voornemens was om alles binnen Drift-Wittenvrouwenstraat-Keizerstraat-Rietsteeg te kopen, maar niet iedereen ging daarmee akkoord. Ben benieuwd.

Leuke vondst, al zeg ik zelf. Iemand anders nog wat leuks gevonden?
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Nieuwe aanwinsten

Bericht door PdK »

maarten-stahlbeton schreef:Het leek me leuk om een verzamelaars/aanwinsten topic te maken met de boeken die je onlangs hebt toegevoegd aan je collectie. Hoeft wat mij betreft (mod?) niet specifiek bunker/fort gerelateerd te zijn, maar enig raakvlak met geschiedenis/bezetting is wel gepast.
In mijn mening zeker geen probleem! De hoofdkop van dit onderwerp benadrukt dat het hier ook om 'wereldoorlogen in het algemeen' kan draaien.
Joop Schreuder †

Re: Nieuwe aanwinsten

Bericht door Joop Schreuder † »

Vandaag vers binnengekregen onderstaand boekwerk. Ligt nu in de (internet)boekhandels (voor zover niet failliet)
Ben er een heel klein beetje medeplichtig aan ;), ook forumlid Maurice Laarman heeft bijgedragen.
Het boek beschrijft de vijf jaar operationele aanwezigheid van de Kriegsmarine in de Rotterdamse haven, met alles wat daar uit voortvloeide. (inclusief bunkers...)
Geschreven door een oud-marineofficier die op vakkundige wijze alle aspecten van het maritieme krijgsbedrijf aankaart.

Greetz,

Joop
Kriegsmarine.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Nieuwe aanwinsten

Bericht door Ties »

Dit zijn mijn aanwinsten van 2 maanden terug. Het boek ''Gehavende Stad'' gaat over de oorlog in Groningen. Het boek is in 1947 al uitgekomen aan de hand van vele ooggetuigen. Super goed boek met betrouwbare verhalen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
johannes winius
Berichten: 273
Lid geworden op: 08 mei 2010, 10:52
Locatie: Hoogezand
Contacteer:

Re: Nieuwe aanwinsten

Bericht door johannes winius »

Ties schreef:Dit zijn mijn aanwinsten van 2 maanden terug. Het boek ''Gehavende Stad'' gaat over de oorlog in Groningen. Het boek is in 1947 al uitgekomen aan de hand van vele ooggetuigen. Super goed boek met betrouwbare verhalen.
Gehavende Stad is zeker een goed boekje, heb hem ook!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4029
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Nieuwe aanwinsten

Bericht door ducatim901 »

Mocht iemand nog interesse hebben voor een "echte" Virilio.
http://www.ebay.com/itm/WWII-BOOK-BUNKE ... 2c6464dcce
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe aanwinsten

Bericht door AvB »

Nou een echte. Niet de eerste druk!
Nicht ärgern - Nur wundern!
Plaats reactie

Terug naar “Boeken”