Puinruimer krijgt boete

Krantenknipsels, TV-tips, websites
Plaats reactie
jan lugtmeijer †

Puinruimer krijgt boete

Bericht door jan lugtmeijer † »

Puinruimer krijgt boete voor de moeite

BURGH-HAAMSTEDE - Hij dacht oprecht er goed aan te doen. Hij wilde wat oud ijzer, roestig hekwerk en puin uit de Tweede Wereldoorlog opruimen.

Al een paar keer was een dier verstrikt geraakt in de troep en dat strookt niet met zijn visie op goed natuurbeheer. In de praktijk blijkt de provincie hier echter weinig waardering voor te hebben. E. Geluk uit Burgh-Haamstede heeft een boete gekregen van 450 euro omdat hij de natuur zou hebben verstoord.

Geluk woont aan de rand van een natuurgebied. Een klein deel van zijn tuin is zelfs officieel beschermd gebied. In dat beschermde stukje natuur ligt een bomkrater uit de Tweede Wereldoorlog. De laatste jaren komt daar steeds meer puin en troep naar boven. Resten van een bunker, oud ijzer en ook roestige afrastering.

De meeste troep ligt verscholen onder hoog gras, maar kwam vorig jaar tevoorschijn toen Geluk het gras (met toestemming van de provincie) ging maaien. Hij besloot vervolgens de toplaag te laten frezen om het puin en ijzer weg te halen. "We waren zelf een paar dagen weg en toen we terugkwamen bleek dat het werk stil was gelegd door een opsporingsambtenaar."

Geluk zou een duinrug hebben weggegraven en had een vergunning moeten aanvragen. De provincie heeft later zelf toegegeven dat er geen sprake was van het weggraven van een duinrug, maar de aanklacht bleef verder overeind. "Dan ben je ineens een verdachte. Ik ben door niemand aangesproken en heb geen gelegenheid gekregen om het uit te leggen", zegt Geluk. "Waar het mij nu om gaat, is dat als je mensen op deze manier behandelt niemand nog ooit iets durft te doen. Dat zie je ook bij die kwestie met dat damhert. Niemand durft meer actie te ondernemen, want voor je het weet sta je bij de rechter."

Ook buurman F. de Haas heeft al kennisgemaakt met de strikte houding. "Wij waren opschot aan het weghalen en verbranden, stond er ineens een opsporingsambtenaar op de stoep. We kregen hier een boete voor en daar een boete voor. Ik heb nog gezegd: prettig kennismaken." De familie De Haas onderhoudt de tuin al jaren op deze manier en heeft de zaak laten voorkomen. De rechter heeft deze zaak geseponeerd. Ook Geluk gaat naar de rechter.
Bron: PZC
Annelies

Re: Puinruimer krijgt boete

Bericht door Annelies »

Tsja, hij vraagt wel toestemming om het gras te maaien, maar niet om de toplaag te frezen.
Lijkt me logisch dat hij daar dan op aangesproken wordt.

Overigens zou ik ook best wel zo'n bomkrater in mijn tuin willen 8-)
Plaats reactie

Terug naar “Oorlogen en Fortificaties in de media”