Toeristische trekpleister van internationale allure of fort met rust laten?

Krantenknipsels, TV-tips, websites
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Toeristische trekpleister van internationale allure of fort met rust laten?

Bericht door Barst »

Knipsela.JPG
Knipselb.JPG
Knipselc.JPG
Knipseld.JPG
Knipsele.JPG
Bron: Algemeen Dagblad 06-11-2017.



Persoonlijk hoop ik toch echt dat de gemeente Houten wijs genoeg is deze "Heilige Graal" met rust te laten.

Bart
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Toeristische trekpleister van internationale allure of fort met rust laten?

Bericht door Barst »

KnipselVollenh.jpg
Bron: Knipselkrant AD 08-11-2017
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Toeristische trekpleister van internationale allure of fort met rust laten?

Bericht door Dikkieturf »

Zoals bij veel forten van de waterlinie betekent het dat er een gebruiksfunctie moet zijn. Hierdoor komen centjes binnen en daardoor kan het fort in stand worden gehouden.

DT
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Toeristische trekpleister van internationale allure of fort met rust laten?

Bericht door tim »

Op lange termijn is hergebruik beter voor het behoud van het fort. mits men geen permanente aanpassingen/sloopwerk aan het fort zelf uitvoert. Door hergebruik komt er wel geld vrij voor restauratie en renovatie.

Een op of aanbouw kan er later altijd weer af worden gehaald..

Een vervallen fort is nu mooier, maar over 100 jaar misschien niet meer :roll:
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Toeristische trekpleister van internationale allure of fort met rust laten?

Bericht door Dikkieturf »

Een mooie taak voor een ieder die iets bemerk van slopen en/of vreemde bouwwerken. Het fort heeft de status van Rijksmonument en moet dus in stand worden gehouden. Leuke bijkomstigheid in dit geval. De gemeente is verantwoordelijk voor de handhaving van de monumentenwet.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Toeristische trekpleister van internationale allure of fort met rust laten?

Bericht door AvB »

Gemeente Houten ziet de toekomst wel erg rooskleurig. Internationale allure door wat winkeltjes met streekproducten?
Sinds de Stelling van Amsterdam UNESCO werelderfgoed is geworden staan de Chinezen nog niet in de rij om de forten te bezoeken..
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Toeristische trekpleister van internationale allure of fort met rust laten?

Bericht door Barst »

Inderdaad, een Rijksmonument dat voor 1 euro "gekocht" is en nu in "bezit" is van een gemeente, vreemde gang van zaken. En inderdaad, ik denk niet dat er ook maar één verstandige zakenman zijn geld zou investeren in dit project. Dat de forten van de NHW een gebruiksfunctie moeten hebben en als het ware hun eigen broek moeten ophouden is een politieke keuze. Voor zover ik weet is er onder dit voorwendsel in 2008 150 (dacht zelf 90) miljoen gereserveerd voor instandhouding van de linie. Een groot deel van dit bedrag is geïnvesteerd in fort Vechten en het Waterliniemuseum, het zgn "middelpunt" van de NHW.

Stel je voor dat elk stukje Nederlands erfgoed dat economisch niet rendabel is maar moet verdwijnen. En misschien moeten we van paleis Soestdijk een McDrive maken. Wat is er overigens mis met een fort dat langzaam aan een ruïne wordt? De wereld ligt er vol mee, dat is de natuurlijke gang van zaken.

Denk overigens niet dat ik hier bezig ben om voor het één of het ander te pleiten, het gaat mij om de discussie. Hoe ik er persoonlijk over denk is denk wel duidelijk. In stand houden zonder teveel restauratie, en zonder de noodzaak van exploitatie. Fort Nieuw Sint Andries vind ik hier een mooi voorbeeld van.

Daarnaast vind ik het allemaal weinig respectvol. We hebben het bij fort Honswijk ook over een militair object en voormalig interneringskamp, een zogenaamd "schuldig landschap". Het is toch een beetje als dansen op een graf.


Knipsel10.JPG
Knipsel11.JPG
Knipsel12.JPG
Bronnen: Website RTV Utrecht 09-11-2017, https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1684442/
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nieuwe_Ho ... Waterlinie


Bart, die zich afvraagt wat er met de quiz aan de hand is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Oorlogen en Fortificaties in de media”