Artikel AD / Atoombunker onder autobedrijf

Krantenknipsels, TV-tips, websites
Plaats reactie
Wiend
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 feb 2014, 21:52

Artikel AD / Atoombunker onder autobedrijf

Bericht door Wiend »

Past misschien niet helemaal thuis op dit forum en ik wil geen reclame maken voor het bedrijf op zich, maar in onderstaande link een krantenartikel over een autobedrijf in Den Haag dat naar een andere lokatie gaat verhuizen. Het artikeltje wordt afgesloten met de mededeling dat er in de parkeerkelder nog deuren van een atoombunker aanwezig zijn.

Nou weet ik lang niet alles over Den Haag, ik ben pas 11278236481686382462863428468273 keer langs deze lokatie gereden en ook wel eens binnen (en in de kelder) geweest, maar ik weet eigenlijk niets van de historie van het gebouw en had ook nooit eerder gehoord dat er daar een "atoombunker" was.

Is er iemand die er iets meer over kan vertellen? Misschien aardig om er eens te kijken, voordat de boel verbouwt gaat worden...

https://www.ad.nl/den-haag/laatste-auto ... ~a8fe87d8/
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Artikel AD / Atoombunker onder autobedrijf

Bericht door tim »

Ik moet het zelf ook nog kopen, maar waarschijnlijk ga je in het recent uitgegeven boek "schuilen in Den Haag" wel info vinden?

Gr. Tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Ergo
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 feb 2017, 22:50

Re: Artikel AD / Atoombunker onder autobedrijf

Bericht door Ergo »

Het was niet zozeer een "atoombunker" als wel een openbare schuilkelder (of combinatievoorziening of -project)
Meestal een fietsenstalling of parkeergarage van een kantoorgebouw o.i.d. die in tijden van nood afgesloten kon worden en waar men een goed heenkomen kon zoeken.
Meer info is inderdaad te vinden in "Schuilen in Den Haag" op blz. 61, 62 en 66.

Bijgevoegd een schermafdruk van een deel van een raadsstuk van 26 september 2000 (RIS079204), "beantwoording schriftelijke vragen" waarin een overzicht gegeven wordt (Koningskade ontbreekt overigens in "Schuilen in Den Haag")

Groet,
Erik
tekst uit RIS079204 .jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BunkerOwner

Re: Artikel AD / Atoombunker onder autobedrijf

Bericht door BunkerOwner »

Ergo schreef: 14 nov 2017, 21:50 Het was niet zozeer een "atoombunker" als wel een openbare schuilkelder (of combinatievoorziening of -project)
Meestal een fietsenstalling of parkeergarage van een kantoorgebouw o.i.d. die in tijden van nood afgesloten kon worden en waar men een goed heenkomen kon zoeken.
Meer info is inderdaad te vinden in "Schuilen in Den Haag" op blz. 61, 62 en 66.

Bijgevoegd een schermafdruk van een deel van een raadsstuk van 26 september 2000 (RIS079204), "beantwoording schriftelijke vragen" waarin een overzicht gegeven wordt (Koningskade ontbreekt overigens in "Schuilen in Den Haag")

Groet,
Erik

tekst uit RIS079204 .jpg
Of het was een garage welke afgesloten kon worden (NBC-bescherming), schuilkelder idd (niet tegen de blast van een atoombom, enkel fallout). Ik ken geen schuilkelders die direct als fietsstalling zijn gebruikt, wel die na de val van de muur zijn 'omgebouwd' tot fietsenstalling.

Dit betreft idd een garage/schuilkelder welke bescherming kon bieden aan ruim 3600 personen.

Overzichtje van plaatsen in Den Haag (© Schuilen in Den Haag).
IMG_20180111_134435.jpg
IMG_20180111_134425.jpg
IMG_20180111_134350.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Artikel AD / Atoombunker onder autobedrijf

Bericht door tim »

Huygenspark is verwijderd volgens mn collega die er destijds aan gewerkt heeft..
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Artikel AD / Atoombunker onder autobedrijf

Bericht door tim »

Zeezwaluwatraat was een klein bunkertje uit WO2.
Lag overigens in de duinen, niet in de zeezwaluwatraat.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Plaats reactie

Terug naar “Oorlogen en Fortificaties in de media”