Vraag 48

De Fortificatie Forum Quiz
Klasio †

Vraag 48

Bericht door Klasio † »

Hallo,

Wat voor type bunker zien we op de foto.

en omdat het misschien wel een beetje lastige vraag is, hier nog een hint:
...dnalredeN nav dnalieneddaw etsioom teh po taats reknub ezeD

Groeten, Klaas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Sjarel
Berichten: 130
Lid geworden op: 21 feb 2009, 21:44
Locatie: Burgh-Haamstede

Re: Vraag 48

Bericht door Sjarel »

eerste keer dat ik met de quiz mee doe , maar ben nog niet de beste in herkennen van bunkers ben nog maar 15.. dus hier een gokje
-L409 (A) terschelling.
Laatst gewijzigd door Sjarel op 17 mar 2009, 18:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Vraag 48

Bericht door ducatim901 »

Ha die Sjarel,
Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat deze L409 al 60 jaar onder de grond licht....denkweldat je aardig in de buurt zit.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
pauldijkstra

Re: Vraag 48

Bericht door pauldijkstra »

Uiteraard Terschelling (Texel is ook erg mooi hoor Klaas! ;-) ), ik ga denk ik voor de L487 Bertha in betere tijden.
Gr,
Paul
Klasio †

Re: Vraag 48

Bericht door Klasio † »

Hallo,

Ik had niet gedacht dat er zo snel zo'n goed antwoord zo komen... alhoewel het eigenlijk geen L 409 is maar een L 409A, vind ik Sjarel toch de eer krijgt om de volgende vraag te stellen.

Als bijlage nog een foto van deze L 409A van de andere kant en ook de tekening van deze bunker. Bijzonder aan deze L 409A is dat de muren aan Feindseite en zijkanten in 3 meter dik beton zijn uitgevoerd. Het dak en de muur aan de ingangszijde was in de standaard 2 meter dikte uitgevoerd. De bunker is tegenwoordig helemaal onder gewerkt.

Heeft iemand een idee wat het doel is van die muur op het dak aansluitend aan de Flakbettung? Het lijkt me niet dat dit allleen voor de aanaarding was, maar dat hier een aparte open ruimte is gecreeerd? Maar voor wat?

Groeten, Klaas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
pauldijkstra

Re: Vraag 48

Bericht door pauldijkstra »

Klasio schreef: Heeft iemand een idee wat het doel is van die muur op het dak aansluitend aan de Flakbettung? Het lijkt me niet dat dit allleen voor de aanaarding was, maar dat hier een aparte open ruimte is gecreeerd? Maar voor wat?
Misschien stond er zo'n verrijdbaar kanon op zoals je ook bij de 612 op Kornwerderzand had. Uiteraard verschild dit qua type kanon, maar ik denk dat dit ook misschien (voor onderhoud) uit de bedding gehaalt kon worden. Of ivm schootsveld eruit gehaald kon worden, wie zal het zeggen. Het is maar een suggestie...

Gr,

Paul
Joop Schreuder †

Re: Vraag 48

Bericht door Joop Schreuder † »

Aggregaat of kleine radar?
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Vraag 48

Bericht door Danny »

Plek voor een afstandmeter misschien? Hoe zat deze batterij verder in elkaar? Misschien dat je er dan meer over kunt zeggen, wanneer de de doelen van de andere bunkers beschouwd.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Klasio †

Re: Vraag 48

Bericht door Klasio † »

Hallo Paul, Joop & Danny,

@ Paul: In de L 409A stond geen verrrijdbaar kanon maar een 2 cm Flak vast opgesteld op het betonnen podium. Lijkt me niet logisch dat ze de Flak voor onderhoud verplaatsten naar de ruimte naast de Bettung.

@ Joop: Deze bunker stond in radarstelling Tiger. Op zo'n 20 meter van de bunker stond een Würzburg Riese radar en volgens Duitse gegevens stond er ten tijde van de L 409A Bunker geen kleine Würzburg of andere kleine radars meer in de stelling. Ook een aggregaat op deze open plek lijkt me niet aannemelijk omdat er in de stelling al diverse bunkers waren voor de stroomvoorziening.

@ Danny: De bunker was niet echt onderdeel van een geschutsbatterij, maar was voor 2 cm Flak. Dus een ruimte voor een afstandsmeter lijkt me ook niet plausibel. Als die al gebruikt werd, dan zou je deze eerder verwachten bij de L 410A (Zugbefehlsstelle)

Maar toch bedankt voor de suggesties. Weet iemand of er meer van dit soort Flakbunkers met zo'n toevoeging naast de Bettung bekend zijn?

Groeten, Klaas
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vraag 48

Bericht door AvB »

Eerlijk gezegd nooit gezien.
Heeft het niet te maken met dat de bunker verzonken lag of iets dergelijkse?
En dat die muur diende als bescherming van een loopgraaf?
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Vraag 48

Bericht door Danny »

Juist omdat de bunker een "lone 409a" is, zou het toch alleen maar handig zijn om een extra ruimte te hebben voor het een en ander aan meetapparatuur? Blijft een lucky guess maar toch ;)
Klasio schreef:Hallo Paul, Joop & Danny,

@ Paul: In de L 409A stond geen verrrijdbaar kanon maar een 2 cm Flak vast opgesteld op het betonnen podium. Lijkt me niet logisch dat ze de Flak voor onderhoud verplaatsten naar de ruimte naast de Bettung.

@ Joop: Deze bunker stond in radarstelling Tiger. Op zo'n 20 meter van de bunker stond een Würzburg Riese radar en volgens Duitse gegevens stond er ten tijde van de L 409A Bunker geen kleine Würzburg of andere kleine radars meer in de stelling. Ook een aggregaat op deze open plek lijkt me niet aannemelijk omdat er in de stelling al diverse bunkers waren voor de stroomvoorziening.

@ Danny: De bunker was niet echt onderdeel van een geschutsbatterij, maar was voor 2 cm Flak. Dus een ruimte voor een afstandsmeter lijkt me ook niet plausibel. Als die al gebruikt werd, dan zou je deze eerder verwachten bij de L 410A (Zugbefehlsstelle)

Maar toch bedankt voor de suggesties. Weet iemand of er meer van dit soort Flakbunkers met zo'n toevoeging naast de Bettung bekend zijn?

Groeten, Klaas
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vraag 48

Bericht door AvB »

Danny schreef:Juist omdat de bunker een "lone 409a" is, zou het toch alleen maar handig zijn om een extra ruimte te hebben voor het een en ander aan meetapparatuur? Blijft een lucky guess maar toch ;)
De bunker is dus niet lonely maar deel van een Fla-Zug met een L 410A (en nog een L 409A, wilde gok?)
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Vraag 48

Bericht door Danny »

Aha, dat had ik even over het hoofd gezien ;) Dan zou ik het ook niet weten, leuk uitzoekertje :P Hoe zat dit normaal bij een 409a dan? Helemaal kaal ofzo?
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vraag 48

Bericht door AvB »

L 409a (dus met een kleine A) is een andere bunker dan een L 409A.
Normaal zat alleen de bedding erop.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Klasio †

Re: Vraag 48

Bericht door Klasio † »

Hallo,

In Stp V L Tiger waar de bewuste L 409A bunker van deze quizvraag staat, is ook nog een L 410A bunker. Verder waren er nog 2 feldmassige opstellingen voor Flakgeschut. Volgens Duitse kaarten waren er in 1943 in de stelling 3 stuks 2 cm Flak, in 1944 waren er 4 stuks 2 cm Flak.

Groeten, Klaas
Plaats reactie

Terug naar “Quiz”