Vraag 200

De Fortificatie Forum Quiz
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Vraag 200

Bericht door Barst »

Martijn schreef:Het is alweer een tijdje stil rond deze vraag, dus maar weer een duw in de richting.
V.w.b. de locatie van foto B; de juiste locatie is al genoemd in dit topic...

Voor de links:
Tussen foto 1 en 2: de objecten delen hetzelfde lot
Tussen foto 2 en 3 is de link geografisch
Tussen foto 3 en 4 is de link tijdsgebonden
Tussen foto 4 en 5 is de link geografisch
Tussen fot 5 en 6: ...
Ik heb wel een mogelijke oplossing, maar daarbij klopt de volgorde van jouw links niet helemaal, ik ga het toch maar proberen:

1: Foto 1 is van Urquhart Castle.
1.JPG
Het getoonde poorthuis werd in 1690 opgeblazen om te voorkomen dat het kasteel ooit nog door vijandige troepen kon worden gebruikt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Urquhart_Castle

2. Foto C van de IJsselbrug bij Zwolle.
C.jpg
"De brug die in 1930 werd opengesteld, is tijdens de oorlog twee keer vernield: de eerste keer door het Nederlandse leger om de Duitse opmars te hinderen (mei 1940), de tweede keer door het Duitse leger om het de geallieerde troepen moeilijk te maken verder op te rukken (1945). De brug werd voor een derde keer hersteld en op 4 oktober 1947 heropende de Minister van Openbare Werken en Wederopbouw, ir. H. Vos, de IJsselbrug."

http://nl.wikipedia.org/wiki/IJsselbrug_%28Zwolle%29

3. Foto D van Vliegbasis Soesterberg.
D.jpg
"Wat nog overeind stond bliezen de Duitse Sprengkommando's in april 1945 op. Een maand later werd het vliegveld bevrijd door de Canadezen. Na het puinruimen en egaliseren van de vele bomkraters begon in 1947 de wederopbouw.
In deze periode van schaarste werd eenvoudigweg een zestal Crusadertanks ingegraven. Aan de zuidzijde van de landingsbaan vinden we nog één exemplaar daarvan."

http://www.erfgoed-utrecht.nl/publicati ... 202011.pdf

4. Foto B van tankkazemat op de Vliegbasis Volkel.?
B.JPG
"Volkel schenkt tankkoepel aan IJssellinie Museum

20-11-2003

De commandant Vliegbasis Volkel, kolonel-vlieger R. de Rave, schenkt een historische pantserwagen met koepel aan de Stichting Functioneel Bunker Beheer van het IJssellinie Museum te Olst. Het circa 20 ton wegende gevaarte wordt op vrijdag 21 november uit de grond omhoog getakeld en overgedragen aan directeur E. de Reijer. Vervolgens gaat het naar een restaurateur in Nijverdal voor bewerking. Daarna volgt plaatsing in het museum.

Op de Vliegbasis Volkel zijn in 1956 vier van deze pantserwagens met gevechtskoepels ingegraven, als onderdeel van de verdediging tegen grondaanvallen. Het betrof een kwartet (Chevrolet) Staghound T17E1’s; waarvan twee met een (metalen) Crusader toren en twee met een gegoten koepel. Deze in 1942 ontworpen pantserwagens kwamen uit overtollige voorraden van de Koninklijke Landmacht en zijn slechts voor korte duur voor bescherming van de vliegbasis gebruikt. Ze werden ontdaan van de twee motoren en alle oorspronkelijke bewapening. Na het ingraven stak alleen de koepel boven het maaiveld uit. Drie tot vier man van het Luchtmacht Bewakingskorps en een lichte mitrailleur Bren zorgden voor de verdediging.

De voor het museum bestemde koepel moet het veld ruimen voor het recent geplaatste Instrument Landing System. De reconstructie ervan wordt ondersteund door het Prins Bernard Cultuurfonds Overijssel. Één historische koepel blijft als “eigen monument” op Volkel bewaard."

http://www.defensieforum.nl/Forum/print ... pic=3014.0

5. Foto A van LAACC-bunker bij Olst.
A.JPG
"Ten zuiden van Welsum (IJsseldijk 5a, 8196 KA Welsum) ligt de LAACC-bunker, het Light Anti Aircraft Control Centre. Deze, als boerenschuur vermomde bunker, deed tijdens de Koude Oorlog dienst als commandopost. De grote deuren waren louter bedoeld als vermomming. In deze bunker bevond zich het commandocentrum van de luchtverdediging van de voormalige IJssellinie."

http://www.ijssellinie.nl/de-laacc-bunker.html

6. Foto 6 van een kazemat bij Bath.
6 SZW Bath.jpg
"Als een schuurtje 'verkleed': een zware kazemat (bunker) bij haven Bath, november 1939 (Beeldbank Zeeland, foto: RIOD)"

http://www.geschiedeniszeeland.nl/tab_t ... se_opmars/
Bathstelling.jpg


Vriendelijkste groet,

Bart
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Vraag 200

Bericht door Martijn »

Bart,

Dank voor je antwoord. Je hebt 'm bijna...
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Vraag 200

Bericht door Martijn »

Hmmm, 't is weer angstig stil hier...

De juiste volgorde van de foto's: 1 - D - B - A - C - 6.
De eerste met de juiste onderbouwing mag de volgende vraag bedenken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
johannes winius
Berichten: 273
Lid geworden op: 08 mei 2010, 10:52
Locatie: Hoogezand
Contacteer:

Re: Vraag 200

Bericht door johannes winius »

Misschien is het aan de tijd om de antwoorden te geven en die persoon als winnaar uit te roepen die het dichts bij de waarheid zit.
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Vraag 200

Bericht door Barst »

Ik ga nog een ultieme poging wagen:

Foto 1 van Urquhart Castle is door het lot verbonden met foto D van de Vliegbasis Soesterberg.
Zowel bij Urquhart Castle als bij de Vliegbasis hebben bij vijandelijkheden vernielingen, en later herstel en uitbreidingen plaatsgevonden. Uiteindelijk zijn zij beide militair "overbodig" geworden en tot natuurgebied annex toeristentrekpleister omgebouwd.

Foto D van Soesterberg is geografisch verbonden met foto B van de verder nog steeds onbekende tankkazemat.
Aangezien de aanwijzing van Martijn is dat hij op een normaal gesproken afgesloten terrein ligt ga ik er van uit dat hij op een andere vliegbasis ligt. Misschien toch Volkel (zie vorige post); maar ook bijvoorbeeld Vliegbasis Deelen zou kunnen, mede vanwege de band met operatie Market Garden en het feit dat de tanks/pantserwagens die later gebruikt zouden worden voor de tankkazematten hier na de oorlog enige tijd opgeslagen zijn geweest. Anderzijds was de laatste openstelling van Deelen erg lang geleden, in 1988 om precies te zijn.
Kortom een tankkazemat op een andere vliegbasis dan Soesterberg. Een nadere locatie kan ik ondanks uren turen op het wereldwijde web niet vinden, boeken over vliegbases of de IJssellinie heb ik niet.
Volgens mij zijn de ingebetonneerde gevechtswagens van de IJssellinie alle gewoon te bezoeken, tenzij er alsnog één ligt op het voormalig KEMA-terrein waar we normaal niet bij kunnen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Open_Dagen ... Luchtmacht

Foto B van de tankkazemat is tijdverbonden met foto A van de LAACC-bunker bij Olst.
Beide zijn Koude Oorlog objecten uit begin jaren vijftig.

Foto A is weer geografisch verbonden met foto C van de brugkazemat Zwolle Noord.
Weliswaar uit een andere tijd behoren beide tot de IJssellinie.

Foto C van Zwolle Noord is "......" verbonden met foto 6 van de als schuurtje vermomde kazemat bij Bath.
En wat blijkt na nog wat zoeken vanmorgen; net als de LAACC-bunker (zie mijn eerdere post) was ook kazemat Zwolle Noord gecamoufleerd als schuur.
Zwolle N.jpg
Bron: http://www.forten.info/

Allervriendelijkste groet,

Bart
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Vraag 200

Bericht door Martijn »

Toch nog gelukt!

Het antwoord van Bart is helemaal juist. Het enige hiaat wordt nog gevormd door de lokatie van de tankkoepel. Deze ligt op de voormalig vliegbasis Soesterberg. Voor zover ik weet zijn er daar nog drie aanwezig, waarvan twee met koepel.

De eerste is vrij bekend en ligt aan het fietspad dat inmiddels over de basis loopt, noord van de baan. De koepel is verdwenen, de rest ligt er nog.
SBTKO-001.jpg
De tweede ligt, met koepel, zuid van de baan op het terrein van Camp New Amsterdam. Door die ligging helaas niet van dichtbij te bekijken, maar wel beschermd tegen vandalisme etc.
SBTKW-002.jpg
De derde is het exemplaar uit de vraag. Deze ligt aan de noordkant van de basis, inmiddels goed verborgen tussen het groen. Ik heb de foto's gemaakt op een open dag, enkele jaren geleden. De basis was toen net gesloten en de 'gewone burger' kreeg de kans te zien hoe de basis eruit zag.
SBTKN-008.jpg
De volgende vraag is voor Bart.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Vraag 200

Bericht door Barst »

Excuus voor de late reactie, moest even vakantie nemen om bij te komen van deze vraag. Grootste probleem was dat er maar erg weinig over de tankkazematten op de vliegbases te vinden is, en de beschikbare info over Soesterberg kennelijk onjuist is. De oplossing kwam pas na het vinden van de foto van Zwolle Noord.

Bart
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Vraag 200

Bericht door ducatim901 »

Ik wilde de uitkomst van de vraag even afwachten maar een vraag met meerdere antwoorden was volgens de spelregels niet toegestaan.
Dus in het vervolg combi vragen wat mij betreft maar laten zitten, anders kom ik niet meer aan de beurt.......;-)
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Plaats reactie

Terug naar “Quiz”