Vraag 227

De Fortificatie Forum Quiz
Plaats reactie
kees
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 mei 2010, 13:59

Vraag 227

Bericht door kees »

Nogmaals een vraag over de Groote Oorlog.

Dit jaar herdenken wij het feit dat de Eerste Wereldoorlog honderd jaar geleden begon. Deze wereldbrand werd op verschillende fronten bevochten. Het Westfront en Oostfront zijn het meest bekend. Maar ook op andere fronten werd strijd geleverd; bijvoorbeeld het Alpenfront en Gallipoli.

Ik toon vijf Google earth beelden van forten. Deze forten maken deel uit van een kringstelling rond een vestingplaats die tijdens WOI werd belegerd.

Vraag: - welke belegering wordt bedoeld? - geef de naam van het fort op foto 1 en vertel iets over de rol van dit fort in het verloop van de belegering.

Aanwijzingen houd ik summier [ u ziet toch geen kringstelling op Google earth over het hoofd ;) ]:
1. 'onbekend' front WOI
2. belegering vesting
3. 1916

de foto's:
Afbeelding 16.png
Afbeelding 9.png
Afbeelding 10.png
Afbeelding 12.png
Afbeelding 14.png
Veel plezier en sterkte!

Groet, Maarten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Vraag 227

Bericht door svdb10 »

Leuke vraag Maarten! Had wel een vermoeden in welke hoek ik het antwoord moest zoeken, maar heb toch wel even flink moeten googelen voor ik de bewuste vesting gevonden had. Kende deze noch niet, dus in ieder geval heb ik er iets van bij geleerd. :)
Omdat ik net geweest ben (en ook geen nieuwe vraag voorhanden heb) wacht ik even paar dagen in de hoop dat iemand anders ook met het antwoord komt.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
kees
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 mei 2010, 13:59

Re: Vraag 227

Bericht door kees »

svdb10 schreef:Leuke vraag Maarten! Had wel een vermoeden in welke hoek ik het antwoord moest zoeken, maar heb toch wel even flink moeten googelen voor ik de bewuste vesting gevonden had. Kende deze noch niet, dus in ieder geval heb ik er iets van bij geleerd. :)
Omdat ik net geweest ben (en ook geen nieuwe vraag voorhanden heb) wacht ik even paar dagen in de hoop dat iemand anders ook met het antwoord komt.
Goed zo! Ik hoop dat dit anderen aanspoort om te blijven zoeken.. de 'beloning' is behalve de spreekwoordelijke eeuwige roem ook een 'nieuwe' kringstelling voor uw Google Earth bestand 8-).

Maarten.
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Vraag 227

Bericht door svdb10 »

Betreft overigens (semantisch gezien) geen échte "kringstelling" Ik heb online een paar kaarten gevonden, en daarop zie je duidelik dat eerder sprake is van een versterkte positie/regio dan van echte kringstelling.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
kees
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 mei 2010, 13:59

Re: Vraag 227

Bericht door kees »

svdb10 schreef:Betreft overigens (semantisch gezien) geen échte "kringstelling"
Dat klopt wel maar de schaarse bronnen spreken toch van een 'ring van forten' alhoewel de forten-boog slechts circa 180° groot is. Ik gebruikte de algemene term 'kringstelling' om geen extra aanwijzingen te geven.
Bij deze: u zoekt GEEN volledige kringstelling! Maar wel een mooie en interessante stelling.
Zo zou het fort op foto 5 [ wat mij betreft ] zeker een plaats op de Wereld Erfgoed lijst verdienen; zo'n compleet beeld van een fort met verdedigings- en aanvals/naderings-loopgraven is uiterst zeldzaam.
Ik weet trouwens niet eens zeker of deze loopgraven werkelijk gegraven zijn tijdens de belegering of later als oefening in de belegeringskunst :o ..

Maarten.
Laatst gewijzigd door kees op 23 apr 2014, 15:20, 2 keer totaal gewijzigd.
kees
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 mei 2010, 13:59

Re: Vraag 227

Bericht door kees »

Stimulans

Als extra prikkel nog wat Google Earth beelden van forten/werken in de stelling:
Afbeelding 18.png
Afbeelding 21.png
Afbeelding 17.png
Maarten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Vraag 227

Bericht door Remco de Goede »

Iemand nog ideeen? Anders een tip graag Kees
kees
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 mei 2010, 13:59

Re: Vraag 227

Bericht door kees »

Remco de Goede schreef: Anders een tip graag
Binnen een dag vond Sander geheel zelfstandig het antwoord. Lang genoeg gewacht Sander.. niemand anders komt met een antwoord dus zeg het maar.. [ mits je inmiddels een nieuwe vraag paraat hebt ]

Groet, Maarten.
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Vraag 227

Bericht door svdb10 »

kees schreef:Binnen een dag vond Sander geheel zelfstandig het antwoord. Lang genoeg gewacht Sander.. niemand anders komt met een antwoord dus zeg het maar...
Mmm, vooruit dan maar. Jammer hoor, want leuke vraag (vond ik) waarbij ik weer wat nieuwe feitjes heb geleerd.

Ik heb gezocht met de aanwijzingen die Maarten gegeven had, nl. "belegering vesting in 1916". De foto's lieten bovendien een nogal kaal/rotsachtig/droog landschap zien, dus mijn vermoeden ging al snel richting Turkije/Midden-Oosten.
Na enig speurwerk kwam de Turkse vesting Erzurum al snel in beeld. Deze vesting (de op één-na-belangrijkste van Turkije) werd in de eerste maanden van 1916 aangevallen en veroverd door de Russen. Bijzonder was dat de Russen oprukten tijdens de winter, wat aan Turkse kant niet voorzien was; de troepen lagen in hun winterkwartieren, de bevelvoerder was in Istanboel en zijn stafchef zelfs in Duitsland!
De vesting Erzurum werd beveiligd door twee linies. De Russen braken door via het noorden door eerst een als "onpasseerbaar" geachte bergkam in te nemen, en vervolgens de forten Kara Göbek (buitenste linie) en Tafta/Tafet (binnenste linie) te veroveren.

Dit laatste fort/redoute Tafta wordt getoond op de eerste foto van Maarten. De andere foto's zijn van de forten Toplak (foto 2) Yildirim/Agzi-acik (foto 3), Sivisli (foto 4), Höyükler (foto 5), Palandoken 1 (foto 6), Uzun Ahmet (foto 7), Palandoken 2 (foto 8)

Historisch significant is verder nog dat de twee laatst gebouwde forten Palandoken 1 en 2 met Duitse hulp (adviseurs) gebouwd werden, terwijl de Turken bij de bouw van de eerdere forten nog op Britse expertise vertrouwden.
Slechts een klein detail, maar wel eentje die op allerlei gebieden speelde in Turkije bij de aanloop van de eerste wereldoorlog; was oorspronkelijk (oa tijdens de Krimoorlog) Groot-Brittannie nog de grote vriend en bondgenoot tegen de Russische aartsvijand, gaandeweg bekoelde deze relatie en richtte men zich steeds meer op het opkomende Duitse keizerrijk. Uiteindelijk zou Turkije ook de Duitse kant kiezen in WOI, en speelden Duitse adviseurs en schepen (pantserkruiser Goeben) een belangrijke rol in de slag om de Dardanellen en op de Zwarte zee.

Gr. Sander
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
kees
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 mei 2010, 13:59

Re: Vraag 227

Bericht door kees »

Compliment!
Uitstekend en uitgebreid antwoord Sander! Mijn excuses voor het feit dat ik geen extra aanwijzingen wilde geven. Ik had het idee dat ik het antwoord zou weggeven als ik meer info gaf [ bv: 'Kaukasus' ].

Ik kan aan je duidelijke uiteenzetting nog toevoegen: het is opvallend hoe rap de Russische belegering van de Ottomaanse vesting Erzurum in februari 1916 verliep. De belegering vond plaats tijdens extreem winterweer. Op 11 februari 1916 begon het beleg van de vesting Erzurum. Al de volgende dag; 12 februari werd het meest noordelijke Fort Kara-Gobek veroverd. Nadat op 14 februari ook Fort Tafet/Tafta viel [ het fort op foto 1 ], werd de gehele stelling op 15 februari ontruimd door het Turkse leger. De eerste Russische troepen [ kozakken ] arriveerden in Erzurum op 16 februari 1916. Aldus werd de vesting Erzurum in minder dan een week veroverd.
Verschillende factoren droegen bij aan deze snelle Turkse nederlaag: de inspanning aan het Dardanellen front was een zware taak voor het Ottomaanse leger; om de verdediging van Gallipoli te versterken werd elders troepen en geschut onttrokken, onder andere bij Erzurum. In 1915 vond de Armeense genocide plaats. Erzurum lag in Armeens gebied en werd vanouds bevoorraad door Armeniërs. De bevoorrading kwam na deze volkerenmoord stil te liggen.

Het kaartje dat Sander toont, kende ik niet. Ik sprak mijn twijfel uit of de loopgraven bij het fort op foto 5 [ Fort Höyükler ] werkelijk tijdens het beleg werden gegraven. Ik twijfelde omdat de belegering zo rap verliep. Nu zie ik op het kaartje dat de Russen ook aandrongen op dit gedeelte van de stelling dus waarschijnlijk zijn de loopgraven toch een restant van de belegering.

link naar de Wiki pagina over het beleg: http://en.wikipedia.org/wiki/Erzurum_Offensive

Groet, Maarten.
Plaats reactie

Terug naar “Quiz”