Tripje Frankrijk en Duitsland

Andere (abstracte) benaderingen van Fortificaties. Bijv. door middel van Fotografie, Beeldende kunst, en hergebruik.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Tripje Frankrijk en Duitsland

Bericht door Bas de Mos »

Hey, hier een 'website' (leek me wel een handige manier om te delen) van mijn tripje naar Frankrijk en Duitsland. Excuses als iets niet werkt ofzo, heb verder nog nooit websites gemaakt.

http://www.freewebs.com/sirpsychosexy1/ ... tsland.htm
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Tripje Frankrijk en Duitsland

Bericht door svdb10 »

Hi.
Link werkt prima. Mooie foto's!
Heb zelf de door jou genoemde werken bij Metz (Plappeville en pantserbatterijen) twee jaar geleden voor het laatst bezocht. Da's inderdaad een behoorlijk groot gebied waar vreselijk veel te zien is! Maar ik had begrepen dat het fort bij Plappeville, de beide pantserbatterijen en de Feste St Quentin inmiddels grotendeels afgesloten waren ivm ingrijpende renovatiewerkzaamheden? Kennelijk is dat niet het geval. Of zijn jouw foto's al van een tijdje terug?

Twee opmerkingen over jouw verslag:
- De door jou genoemde tunnel vanuit de pantserbatterij bij Plappeville leidt niet naar een geschutskoepel maar naar een vaste koepel die voor de artilleriewaarneming bestemd was.
- Wat bedoel je met "geschutskazematten" op het dak van het fort? Volgens mij stond het geschut in open opstellingen.

Gr. Sander
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Tripje Frankrijk en Duitsland

Bericht door Bas de Mos »

He Sander, allereerst bedankt. Ik was er eind april (dit jaar), en er was gelukkig niks afgesloten er werd niks gerenoveerd. Bedankt voor de aanvulling over de gang! En over de geschutskazematten op het dak heb je waarschijnlijk ook gelijk. Ik ben helaas niet op het dak geweest, en ik had ergens gelezen dat het geschutskazematten waren, maar dat zal dus wel harstikke fout zijn. Ik ga het meteen even aanpassen. Weet je dan ook misschien waar het takelsysteem dan voor diende? Heb nog niet zo veel informatie gevonden, waarschijnlijk omdat me Frans ook niet zo best is :roll: .

Heb jij er ook foto's gemaakt? Lijkt me wel leuk om te zien dan!

gr, Bas
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Tripje Frankrijk en Duitsland

Bericht door ducatim901 »

Zaterdag nog op het fort Plappeville en de later gebouwde pantserbatterijen geweest, het fort is qua begroeiing wel behoorlijk onder handen genomen, veel bomen die op Google earth staan zijn weg en het wordt ook niet meer gebruikt door de Franse Luchtmacht.
De lift is erg mooi om te fotograferen, veel leuke en duidelijke techniek.
Op het dak zit ook nog een observatieruimte die met pantser is afgedekt, volgens een kaartje dat Sander had meegenomen zouden er vier observatiekoepels staan, we hebben er maar drie gezien, de vierde zijn we misgelopen of is gesloopt, koepels zijn klein maar erg leuk, je kunt de gelijkenissen met zijn opvolgers uit de Neue Panzeratlas duidelijk zien.
Mooie en aparte planten en een mooi uitzicht vanaf de koepels en vanaf het dak van het fort.
Sommige delen zijn nog afgesloten, zo is er een kazemat die de droge gracht bestreek maar de trap naar beneden lag vol rommel en er was niet bij te komen.
De toegang tot het fort is wel erg apart, verder is de kazerne echt heel groot, en alleen met een groothoek helemaal op de plaat te zetten.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Tripje Frankrijk en Duitsland

Bericht door Danny »

Schitterende foto's en prachtige locaties. Behoorlijk wat pantserkoepels daarzo als ik het zo eens bekijk.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Tripje Frankrijk en Duitsland

Bericht door Bas de Mos »

Dank je Danny!
ducatim901 schreef:...zo is er een kazemat die de droge gracht bestreek maar de trap naar beneden lag vol rommel en er was niet bij te komen.
Hey Jack, was dat die trap die volgestort is met beton? Vroeg me al af waar die naar zou leiden. En dan vraag je je ook af waarom ze het volgestort hebben...

gr, Bas
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Tripje Frankrijk en Duitsland

Bericht door svdb10 »

Hallo Bas ea.,
Hier nog wat aanvullende informatie voor jou en wat foto's van mijn bezoek in september 2007 aan de pantserbatterijen Plappeville Nord en Süd. Beide batterijen zijn vrijwel identiek en bezitten elk 4 15cm-howitzers in draaibare pantserkoepels (alleen draaibaar, géén hefkoepels). Om helemaal correct te zijn "15cm H.P.T. 95", waarbij H.P.T. staat voor Haubitz-Panzerturm en 95 voor het jaar (1895) waarin dit model op de markt kwam. Beide batterijen bezitten verder elk één draaibare pantserkoepel voor de waarneming. Deze Panzerbeobachtungsturm '96 bevind zich een flink stuk vóór elke batterij (buiten de eigen prikkeldraadversperring) aan de rechterzijde en is ondergronds verbonden met het hoofdgebouw.

Er is inmiddels redelijk wat literatuur over de duitse vestingwerken rond Metz en Thionville te vinden (ook op internet!), maar veel is inderdaad in het Frans. Persoonlijk ben ik erg tevreden over "Les Fortifications de Metz et Thionville" van C. Dropsy. Dit boek bevat zeer veel informatie, zwart-wit foto's maar vooral plattegronden. Absoluut een aanrader als je de vestingwerken wilt bezoeken!
Natuurlijk mag ook het boek van Rudi Rolf (Die Deutsche Panzerfortifikation) niet onvermeld blijven, al is dat inmiddels 18 jaar oud en klopt niet (meer) alle informatie.

Daarnaast kan ik je zeker aanraden om een keer een rondleiding in de vml "Feste Wagner" te volgen. Dit duitse fortencomplex ligt een 20-tal kilometer ten zuiden van de stad Metz bij het dorpje Verny. Sinds een aantal jaren zit in dit complex een franse organisatie die de boel beheert, probeert op te knappen en rondleidingen geeft. Zeer de moeite waard. Bijzonder veel indruk maakte op mij het afvuren van een 5cm kanon vanuit de capponiere (grachtflankering) terwijl wij ons in diezelfde ruimte bevonden. Ondans de losse flodders geeft dat een KNAL!!!

Gr. Sander => en da's dus een andere Sander als die waarmee Jack/Ducatim901 vorige week mee op stap was ;-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door svdb10 op 01 jun 2009, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Tripje Frankrijk en Duitsland

Bericht door svdb10 »

Toch nog even mijn boekenkast ingedoken voor informatie over het fort Plappeville (Alvensleben). Zelf heb ik daar destijds maar heel vluchtig rondgekeken.

Dropsy vermeldt dat de duitsers dit -oorspronkelijk door de fransen aangelegde- fort hebben versterkt met kazematten ter grachtsflankering. Dit zouden wellicht de door jou genoemde geschutskazematten zijn? Hij schrijft dat deze kazematten zich op ("sur") de voorste twee bastions bevinden. Verder vermeldt hij dat er DRIE (voorste twee bastions & keelbastion rechts) pantserkoepels van het type "wachtturm-oud model" gebouwd zijn. Dit betreft vaste (niet draaibare) koepels voor de infanterie-waarneming.

Rudi Rolf noemt verder nog dat op elke bastionspunt een "53mm schnellfeuerkanonenpanzer" stond. Ik neem aan dat hij hiermee zgn. fahrpanzers bedoelde. Opstellingen voor deze verrijdbare kanonnen met lichte pantsering kom je overal op de forten rond Metz tegen.

Gr. Sander
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Annelies

Re: Tripje Frankrijk en Duitsland

Bericht door Annelies »

Mooie foto's Bas!
Het ziet er interessant uit daar.

Gr.
Annelies
Plaats reactie

Terug naar “Creatief met Fortificaties”