Nederlandse versterkingen in 3D

Andere (abstracte) benaderingen van Fortificaties. Bijv. door middel van Fotografie, Beeldende kunst, en hergebruik.
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door svdb10 »

Hier een voorbeeld van een object met een wat lastiger, vloeiend lijnenspel; dit heb ik gemodelleerd door eerst een 2D curve te gebruiken en deze daarna ook in een 3e dimensie te buigen. Tenslotte heb ik de curve weer omgezet naar mesh om verder te tweaken.
Selection_002.png
Overigens bevatten de objecten die je op bovenstaand plaatje ziet (gezamenlijk) al zo'n 14.500 vertices ("punten"), dus je begrijpt dat ik niet heel erg kritisch ben om alles zo low-poly mogelijk te modelleren!
Maar inderdaad, voor een landschap zoals jouw dijk, lijkt het werken met curves mij heel geschikt; je krijgt dan makkelijk te manipuleren vloeiende lijnen die er redelijk natuurlijk uitzien. Zelf waag ik mij zelden aan dit soort grootschalige scene's, omdat ik niet goed weet hoe je zo'n scene nog een beetje realistisch kunt texturen. Bovendien verdwijnen bij grootschalige overzichtplaatjes alle details die voor mij zo'n model nu juist interessant maken! Maar da's uiteraard heel persoonlijk.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Redgemak
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 jul 2011, 09:54
Locatie: Schoten, Belgie
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door Redgemak »

Gewoon prachtig gedaan, respect man!!!!

Jean
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Preview & hulp gevraagd

Bericht door svdb10 »

Een preview van mijn laatste model waar ik de afgelopen maanden (met tussenpozen) aan gewerkt heb. Betreft het pantseraffuit van 15cM. L/24 Koepel waarvan 3 exemplaren opgesteld stonden in het fort bij Velsen. Model is qua tekenen grotendeels af, al moet ik hier-en-daar nog wat kleine details invullen.
Volgende stap, waar ik binnenkort mee wil beginnen, is het texturen van het model.

Maar voor ik daarmee begin, zou ik eerst de betonnen onderbouw van het model wat verder vorm geven, maar daarvoor heb ik wat hulp nodig. Ik ben op zoek naar tekeningen/plattegronden van het fort, zodat ik iets meer van de omliggende infrastructuur kan tekenen.
Op deze site http://www.stellingvanamsterdam.nl/nl/m ... /1896-1907 zie ik een prachtige plattegrond (in 2 delen) staan die heel geschikt zou zijn. Is er toevallig iemand die deze tekeningen al in zijn/haar bezit heeft (bij voorkeur digitaal) en bereid is om deze te delen? (en nee: ik heb nog geen contact gezocht met de site-eigenaren)
Andere optie is dat ik naar het (een?) archief ga, maar daar heb ik helemaal geen ervaring mee, en gaat momenteel ook even niet lukken (heb er sinds paar weken weer een kleintje bij...). Dus mocht er wellicht iemand binnenkort toch in een archief zijn en deze tekeningen kunnen bemachtigen... Uiteraard ben ik bereid om eventuele kosten te vergoeden (zolang het beetje redelijke bedragen blijven).

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Sander
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door AvB »

Gewoonweg weer prachtig. Wordt weer een levensecht model. Kan je helaas op dit moment niet helpen met de tekeningen.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door svdb10 »

AvB schreef:Gewoonweg weer prachtig. Wordt weer een levensecht model. ...
Dank je! :D
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Schietgaten Hollandse kazematten

Bericht door WimVe »

Ik ben bezig met een 3D model van een kazemat, die van Gorinchem om precies te zijn.
De schietopeningen in de kazematten zijn soms nogal complex qua vorm.
Twee vragen:
1) waren afmetingen en vorm gestandariseerd ?
2) iemand een tekening met maten?

Alvast bedankt,
Kazemat_schietopening.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door Martijn »

Hoi Wim,

voor zover ik weet was het principe wel redelijk standaard (vertandingen versterkt met rails), maar daar houdt het wel zo'n beetje op. De exacte vorm en afmetingen van een schietgat waren afhankelijk van een aantal verschillende factoren (schietrichting t.o.v. de ligging van de kazemat, dikte van de frontwand, maximale schootsafstand, etc.). Een echte 'standaard' oplossing is daardoor denk ik niet mogelijk.

Tekeningen van kazemat Gorinchem heb ik helaas niet. Het zal denk ik ook niet makkelijk worden exemplaren te vinden die tot dat detail gaan. Misschien wachten tot hij open is gegraven en dan meten?


Groeten,
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door WimVe »

Martijn,

Bedankt.
Inderdaad zal de hoek en lengte anders zijn per kazemat maar ik hoopte op iets algemeners zoals type spoorstaaf, positionering daarvan.
Schootsveld: Geschut zal toch wel een vaste maximale hoekverdraaing en elevatie hebben.

Ik heb ooit een tekening gehad van voor de 5cmL50.
Wat voor geschut en bijbehorende bevestigingen waren er nog meer ?
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door svdb10 »

WimVe schreef:...Ik heb ooit een tekening gehad van voor de 5cmL50.
Wat voor geschut en bijbehorende bevestigingen waren er nog meer ?
Wim,
Ik meen mij te herinneren (maar zou het thuis even na moeten lezen) dat de kazemat van Gorinchem de enige is die nooit een 'upgrade' naar het kanon van 5 cM no2 heeft gekregen, en dus het 'oorspronkelijke' kanon van 6cm op kazemataffuit heeft behouden.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door WimVe »

svdb10 schreef:
WimVe schreef:...Ik heb ooit een tekening gehad van voor de 5cmL50.
Wat voor geschut en bijbehorende bevestigingen waren er nog meer ?
Wim,
Ik meen mij te herinneren (maar zou het thuis even na moeten lezen) dat de kazemat van Gorinchem de enige is die nooit een 'upgrade' naar het kanon van 5 cM no2 heeft gekregen, en dus het 'oorspronkelijke' kanon van 6cm op kazemataffuit heeft behouden.
hoi Sander,

Klopt.
Mijn zin is misschien iets te kort. 5cmL50 heb ik.
Kazemat Gorinchem had als enige nog een 6cm staan. Als ik op het net zoek en vind dan was dat een aardig gevaarte voor zo'n kleine ruimte.
Maar ik heb geen idee of deze 6cm ook door dezelfde schietopening kon als een 5cm of dat daar dus apparte platen voor waren. Of dat de plaat in de muur, die toch met storten vastgezet is, één type is en dat alleen het sluitwerk anders was.

Vandaar de vraag: wat was er nog meer ? Al dan niet gerelateerd aan de kazemat Gorinchen maar ook breder.
Ook andere kazemat details zijn welkom ;-)
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door Martijn »

Wim,

thuis heb ik nog wel wat tekeningen en info die wellicht interessant voor je kan zijn. Zal vanavond wel even zoeken.

Bij vervanging van de 6cm waren kleine aanpassingen nodig; ook daar heb ik nog wel wat info over. Ik meen mij overigens te herinneren dat er naast Gorinchem nog een kazemat was die de 6cm heeft behouden, maar die is inmiddels gesloopt. Was volgens mij een exemplaar aan het zijkanaal B.


Groeten
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door Martijn »

Wim,

voor zover ik na kan gaan had je qua bewapening initieel het 6cm kanon op kazemataffuit of affuit voor minimaal schietgat. Bijna alle kanonnen zijn vervangen door de 5cm. Hiervoor waren kleine aanpassingen nodig aan de kazemat. Zo werd de affuit veranderd en waren er kleine aanpassingen nodig aan het schietgat. Dat laatste was echter vooral om het plaatsen van de ontworpen gasdichte afsluiting mogelijk te maken.

In de kanonkazematten was het mogelijk een zware mitrailleur te plaatsen. Deze kwam op driepootaffuit te staan en steunde op twee betonnen tafels aan weerszijden van de affuit en op een affuitstoel aan de achterkant. Bij mitrailleurkazematten werd hetzelfde wapen geplaatst op een mitrailleurtafel. In alle gevallen werden zadzakken geplaatst onder de poten om trillingen te verminderen. Op onderstaande tekening is dit weergegeven. Ook is (vaag) de positie van het affuit voor het 6cm-kanon te zien.
02.JPG
Of overal dezelfde spoorstaven ter versterking werden toegepast weet ik niet. Bij Diefdijk Zuid is deze markering te zien in een spoorstaaf in het sschietgat.
01.JPG
Tot slot nog een foto van een affuit in een kazemat. Hij komt uit de colectie van het legermuseum, maar op de site kan ik hem niet meer terug vinden.
03.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door AvB »

Wow dit moet Oldenbroek zijn?
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door WimVe »

Wow dat is mooi !
Wat de tekening laat zien komt echter dan weer niet overeen met de foto.

De tekening laat een "provisorische" afsluiting zie van NP46 spoorstaven.
Waarvan er twee half in de frontwand zitten. Vreemde constructie.

Had de 6cm opstelling oorspronkelijk dan geen staalplaat in de frontwand ? En in die plaat dan weer de schietopening ?

Zo iets dus:
Zie het verschil van plaatsing van de horizontale spoorstaven: voor de staande.
Schietgat_5cmL50_web.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door ducatim901 »

Zijkanaal B staat er nog steeds, maar deze had toch een mitrailleur?
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Plaats reactie

Terug naar “Creatief met Fortificaties”