Creatief hergbruik van kazematten

Andere (abstracte) benaderingen van Fortificaties. Bijv. door middel van Fotografie, Beeldende kunst, en hergebruik.
Plaats reactie
stekelvarken

Creatief hergbruik van kazematten

Bericht door stekelvarken »

Als landschapsontwerper ben ik momenteel bezig een plan op te stellen hoe de oude Peel-Raamlinie weer beleefbaar kan worden gemaakt, ook voor niet-freaks, voor gewone mensen dus. Hoe kun je het leven langs en in de oude stellingen tonen, maar ook, hoe kun je er een nieuwe functie aan geven, die vooral recreatief, origineel en leuk is. Dat ook om de belangstelling voor deze oude elementen te laten herleven en ze zodoende te conserveren voor de toekomst.

Naast de voorbeelden die ik op dit forum nu aan het bekijken ben, zoek ik mooie beelden van origineel hergebruik dus opknappen met een andere functie. Ik heb al vakantiehuisjes gezien, een friettent, restaurant en meer. Zijn er nog meer?

Ik laat mij graag door jullie verrassen.

Dank voor de inbrang,

stekelvarken
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Creatief hergbruik van kazematten

Bericht door AvB »

Sluit twee van de drie geschutsopeningen. Rol een enorm vel fotopapier uit over de achterwand in de bunker en belicht een tijdje. Een enorme camera!
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Creatief hergbruik van kazematten

Bericht door Bas de Mos »

AvB schreef:Sluit twee van de drie geschutsopeningen. Rol een enorm vel fotopapier uit over de achterwand in de bunker en belicht een tijdje. Een enorme camera!
He Arthur, beetje laat maar wat een vet idee eigenlijk! Heb wel eens in verlaten gebouwen zien voorbijkomen dat er camera obscura effect optrad, en op de bunkersite FB net. Zo'n groot fotopapier zal wel duur zijn, maar je kunt ook met een digitale camera de projectie fotograferen. Beetje ISO omhoog en dan moet zo'n 20 seconden wel lukken denk ik?

Stel je doet dit: gaatje zo klein mogelijk houden maar ook weer niet te klein, zodat de sluitertijd niet te lang hoeft. Je plaatst een felle lamp op de bunker die van de bunker af schijnt, en biedt mensen aan om voor het gaatje te gaan staan. Binnen fotografeer je dan digitaal de projectie. Heb je een camera obscura bunker portret, zou het werken?
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Creatief hergbruik van kazematten

Bericht door Ruud »

stekelvarken schreef: Ik laat mij graag door jullie verrassen.

Dank voor de inbrang,

stekelvarken
Een koffieshop ...Moet na terug plaatsen van de lufters geen probleem zijn ;)

Serieus, iets met of voor de jeugd, let wel op toezicht ivm vernieling en creatieve uitingen. Voor de wat jongere jeugd, maak het spannend, laat ze ontdekken.
Scouting, vogelaars etc ..... Mi. voorwaarde voor hergebruik is dat sowieso het aanzicht origineel blijft en het interieur zodanig wordt aangepast dat dit altijd weer hersteld kan worden.

En het kan ook prima dienen als informatiepunt over het oorspronkelijke doel, het is tenslotte erfgoed!

Ik je i.i.g. De tip aan de hand doen lm contact te zoeken met Tekst en Uitleg in Haarlem. Zowel in als buiten Nederland realiseren ze hele leuke projecten en musea op dit gebied. Ze zijn bijzonder creatief, belangrijk in deze tijd, cultuur historie staat bij hun zeker boven commercie, dus je kan ook goed zaken doen. Zelfs subsidietrajecten kan je in goed overleg geheel uit handen geven. Ik zou zeker even bellen!

G,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Plaats reactie

Terug naar “Creatief met Fortificaties”