"Monumenten zonder herbestemming ten dode opgeschreven..."

Andere (abstracte) benaderingen van Fortificaties. Bijv. door middel van Fotografie, Beeldende kunst, en hergebruik.
BunkerOwner

"Monumenten zonder herbestemming ten dode opgeschreven..."

Bericht door BunkerOwner »

Onlangs deed Pieter van Vollenhoven een duidelijke uitspraak over monumenten in Nederland en hoe wij hier mee om gaan. Zijn stelling is dat een monument zonder herbestemming ten dode is opgeschreven. Gezien het enorme verval op de vele forten en bunkerlocaties lijkt me dat een helder verhaal.

Nu vraag ik mij af wat de doelstellingen zijn van sommige organisaties op dit vlak.

Ik neem als voorbeeld onze inspanningen (en kosten...) om de bunker aan de van Ouwenlaan te redden van het verval en te beveiligen tegen krakers (hebben er pas 5 keer een periode in gezeten met alle schade van dien). Door herbestemming voorkomen we verder slopen door derden, is de bunker in de afgelopen twee jaar veelvuldig opengesteld en hebben in totaal al meer dan 7.000 bunkerliefhebbers (losse bezoeken, bunkerdagen en monumentendagen) de bunker eindelijk kunnen bewonderen.

Nu is het zo dat dit een monument is en dat onze 'bewaardrift' en restauratieplannen ver voorbij de eisen vanuit de Gemeente en Monumentenzorg gaan. Ondanks dat, lees je dan ineens het volgende als het gaat over de herbestemming van de Seyss bunker:
Coördinator Piet Hogendoorn van de Stichting Atlantikwall Museum Scheveningen hoopt dat de bunker in elk geval niet hetzelfde lot beschoren is als een exemplaar aan de Van Ouwenlaan, die vorig jaar voor 350.000 euro werd verkocht aan een databedrijf. “Dat is eeuwig zonde".

Nu vraag ik mij echt af waar dit soort zaken vandaan komen... Is dat afgunst? Onwetendheid?

Beseft men niet wat dit soort uitspraken doen met de publieke opinie?

Als voorbeeld nu de 'bunker van Seyss'. Ziet men die bunker liever verder vervallen, zelden tot nooit open gaan? Of heeft men de voorkeur voor een partij (even ongeacht wie dat is), met het hart voor militair erfgoed op de juiste plek, die wel een paar ton over heeft voor de (zeer kostbare-) asbestsanering en de mogelijkheid om hem veelvuldig open te stellen?
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: "Monumenten zonder herbestemming ten dode opgeschreven..."

Bericht door Bas de Mos »

Inhoudelijk zal ik er niet op in gaan, maar ik herinner me dat dit artikel (Telegraaf geloof ik?) weer eens slachtoffer was van de vrije interpretatie van de auteur. Hebben we het naderhand even over gehad en we waren het er allemaal mee eens dat hergebruik juist een top manier is om bunkers te behouden.

Nooit zomaar de pers geloven! Hebben we nu al vaak meegemaakt, een mondeling interview wordt losjes genoteerd en daarna ook nog eens geknipt, geplakt en ingekort tot er iets staat wat je helemaal niet hebt gezegd. We spreken tegenwoordig af om het artikel te mogen controleren voor publicatie, maar zelfs daar hebben kranten vaak maling aan.

Hier nog zo'n geweldig artikel, spot de fouten :P
Telegraaf .jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BunkerOwner

Re: "Monumenten zonder herbestemming ten dode opgeschreven..."

Bericht door BunkerOwner »

Ha Bas,

Ik kreeg het door van een relatie, die vond het op: http://www.vvddenhaag.nl/nieuws/vvd-in- ... ussiepunt/

Balen, wat ik ben bezig met het zeker stellen van financiële middelen voor een mogelijke aankoop en asbestsanering van de Seyss, waarna er een museum in zou kunnen komen. Maar een samenwerking op dat vlak is krom als mensen dit soort berichten zien. Doodzonde zoiets, krijgt men totaal verkeerde indruk inderdaad.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: "Monumenten zonder herbestemming ten dode opgeschreven..."

Bericht door AvB »

Wanneer is het datacentrum in de Van Ouwenlaan eigenlijk 'up and running'?
Nicht ärgern - Nur wundern!
BunkerOwner

Re: "Monumenten zonder herbestemming ten dode opgeschreven..."

Bericht door BunkerOwner »

Er komt geen Datacenter in Den Haag, nooit de bedoeling geweest ;)
De wijze waarop de atoombunkers verbouwd zijn kun je met zo'n monument niet doen.

Er komt één voorbeeld dataruimte in.
Om te laten zien hoe het er in de atoombunkers uitziet.
Die is wel gewoon functioneel (opslag van data).

Zou hij in het geheel als datacentrum gebruikt worden dan is toegang niet meer mogelijk en is de investering het tienvoudige van wat nu gedaan zal worden. De atoombunker in Oegstgeest zal wel volledig als datacentrum in gebruik genomen worden. Die herken je nu niet meer terug (voor de gene die er geweest zijn).

Naast ruimtes voor overleg zal een stuk museaal worden ingericht (machinekamer en enkele andere ruimtes).
De 'kaartenkamer' zal hersteld worden en is straks als presentatieruimte beschikbaar.
Gebruikersavatar
Cray
Donateur
Donateur
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 mei 2015, 23:18
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: "Monumenten zonder herbestemming ten dode opgeschreven..."

Bericht door Cray »

BunkerOwner schreef: Maar een samenwerking op dat vlak is krom als mensen dit soort berichten zien. Doodzonde zoiets, krijgt men totaal verkeerde indruk inderdaad.
Ik zou zeggen bel het AD en de Telegraaf op en zorg dat je zelf een pagina groot artikel krijgt in de zaterdag editie.
Dan zet je het voor eens en altijd recht!
BunkerOwner

Re: "Monumenten zonder herbestemming ten dode opgeschreven..."

Bericht door BunkerOwner »

Cray schreef: Ik zou zeggen bel het AD en de Telegraaf op en zorg dat je zelf een pagina groot artikel krijgt in de zaterdag editie.
Dan zet je het voor eens en altijd recht!
Wij hebben al een aantal keer een hele pagina in de Telegraaf gehad, en zo nog wel meer...

- Telegraaf: oude bunkers nu cyberforten (tevens pagina in zaterdagkrant)
- Intermediair.nl - Data echt veilig opslaan doe je in een bunker
- Juniorkamer Zeeland bezoekt atoombunker
- Bloomberg's Businessweek (stond ooit mooi filmpje bij met Misty) ;)
- Leidsdagblad
en zo nog een reeks...

Maar daar gaat het niet over...

Iedereen weet hoe zorgvuldig we met Den Haag om gaan, en om dan dit zo 'van de buren' al twee keer nu terug te krijgen steekt. De eerste keer, voor de verkoop, was nog verklaarbaar en ook naderhand rechtgezet. Maar dit is van september dit jaar...twee maanden terug. Totaal onverklaarbaar. Wellicht moet men de moeite nemen om eerst eens te komen kijken? Ook al hebben tig lui van de Stichting dat al gedaan.
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: "Monumenten zonder herbestemming ten dode opgeschreven..."

Bericht door Bas de Mos »

Als je na mijn uitleg hier nog steeds kwade intenties achter zoekt dan vind ik dat ook niet zo netjes. De publicatiedatum heeft er niks mee te maken dat de auteur bij het mondelinge interview dingen verkeerd geïnterpreteerd heeft, zoals dat helaas heel vaak gebeurt. Stom en jammer natuurlijk, maar ik vind dit nu al een beetje een mug en olifant verhaal worden...

Zal morgen of overmorgen pb'tje terugsturen, ben even druk.
BunkerOwner

Re: "Monumenten zonder herbestemming ten dode opgeschreven..."

Bericht door BunkerOwner »

Verwijder het topic maar.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: "Monumenten zonder herbestemming ten dode opgeschreven..."

Bericht door tim »

Het is al zo vaak voorgekomen dan journalisten gewoon dingen verzinnen, je word er soms moe van.
Bij de hospitaalbunker was op voorhand al bekend dat er geen museum in mocht komen, dus s.a.m.s. had er geen (commercieel) belang bij.
Misschien heeft hoogendoorn wel gezegd "zonde dat het geen museum mocht worden" ofzo, waarna die journalist er een spannend verhaal van maakt. Spannende verhalen zijn blijkbaar voor journalisten van tegenwoordig belangrijker dan feitelijke correctheid.

Al zou je van een groot object als de hospitaalbunker een museum zou willen maken, dan praat je over hele andere proporties dan waar wij nu in verkeren. Samenwerking met grote bestaande musea is een must, en dat kun je als vrijwillig bestuur er niet even bij doen.. we hebben ons handen al vol aan de huidige complexen die we beheren!
Natuurlijk vinden wij het wel belangrijk dat de hospitaal bunker beheerd word, en dus verval voorkomen word.

In de Seyss staat sinds een paar jaar de klimaatbeheersing uit.
Ik ga eens informeren of de huidige beheerder (r.v.b of een andere overheidspartij) Verantwoordelijk is voor het tegengaan van verval. Het is tegenwoordig immers een rijksmonument!

Als je het mij vraagt: als er ooit een nationaal "atlantikwall museum" zou komen, dan zou de Seyss de beste kandidaat zijn!
Ik ben alleen bang dat men weer voorwaarden gaat stellen die dit op voorhand onmogelijk maken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: "Monumenten zonder herbestemming ten dode opgeschreven..."

Bericht door rony »

En volgens Guido zou de bunker in de Van Ouwenlaan wel worden uitgerust met allerlei materiaal.
Of zijn dat allemaal maar verzinsels en loze beloften?
I'll Come Back.
Gr
rony.
BunkerOwner

Re: "Monumenten zonder herbestemming ten dode opgeschreven..."

Bericht door BunkerOwner »

Ha Rony,

De van Ouwenlaan krijgt beneden links, de zijingang, ruimte met die kachel, de ruimte met die kanalen ernaast, en de machinekamer, een volledig herstel van de oorspronkelijke Duitse situatie (zover mogelijk). Daar komen ook wat vitrines met spullen welke op het terrein zijn gevonden en wat andere verzamelstukken om het geheel een beetje aan te kleden.

De rechtse kant benden zal een koude-oorlog uitstraling krijgen met als hoogtepunt natuurlijk de prachtige kaartenkamer. Die ruimte is in de toekomst ook te gebruiken voor de buurtvereniging, lokale overheden, Clingendael institute, en bunker Stichtingen.

Het mag geen museum worden, maar een deel van de bunker (wat nog origineel is) zoveel mogelijk herstellen is natuurlijk geen probleem. De bunker mag wel gewoon met de bunkerdag, monumentendagen en onze eigen uitstapjes open.
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: "Monumenten zonder herbestemming ten dode opgeschreven..."

Bericht door rony »

Mooie vooruitzichten!
I'll Come Back.
Gr
rony.
Wiend
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 feb 2014, 21:52

Re: "Monumenten zonder herbestemming ten dode opgeschreven..."

Bericht door Wiend »

BunkerOwner schreef:Er komt geen Datacenter in Den Haag, nooit de bedoeling geweest ;)
tienvoudige van wat nu gedaan zal worden. De atoombunker in Oegstgeest zal wel volledig als datacentrum in gebruik genomen worden. Die herken je nu niet meer terug (voor de gene die er geweest zijn).
Een vraag uit belangstelling en zonder enige bijbedoeling: het bedrijf achter de bunker in Oegstgeest is toch failliet. Heb je enig idee wat nu de status is of wat er nu met de bunker gaat gebeuren? Overigens kan ik me heel goed voorstellen dat je er geen antwoord op kan en wil geven in het openbaar, maar ik ben gewoon nieuwsgierig.
BunkerOwner

Re: "Monumenten zonder herbestemming ten dode opgeschreven..."

Bericht door BunkerOwner »

Wiend schreef:
Een vraag uit belangstelling en zonder enige bijbedoeling: het bedrijf achter de bunker in Oegstgeest is toch failliet. Heb je enig idee wat nu de status is of wat er nu met de bunker gaat gebeuren? Overigens kan ik me heel goed voorstellen dat je er geen antwoord op kan en wil geven in het openbaar, maar ik ben gewoon nieuwsgierig.
Hoi Wiend,

Het bedrijf dat eigenaar is van de bunkers is niet failliet. Slechts een onderdeeltje van de Holding (welke hem heeft aangeschaft destijds) is failliet gegaan. De bunkers zelf vallen daar niet onder.
Plaats reactie

Terug naar “Creatief met Fortificaties”