Stelle Eisvogel

De Stützpunktgruppe Vlieland
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wn 12H
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 dec 2015, 15:11

Stelle Eisvogel

Bericht door Wn 12H »

Op het vuurtorenduin van Vlieland bouwde de Luftwaffe tijdens de oorlog de Stelle Eisvogel, een post uitgerust met een zogenaamd Korfu-gerät.
Uit de tekeningen van het BRV volgt dat er ook een bunker was gebouwd waarin de ontvangstapparatuur van het Korfu-gerät stond opgesteld, en waar bovenop een drie meter hoge toren stond met daarop een ontvanger van het Korfu-gerät.

Nu de vraag aan de leden van het Fortificatieforum of iemand weet of er elders in Nederland ook zo'n bunker is gebouwd.
Naar ik heb begrepen waren er nog enige Korfu-stations in Nederland, maar daar stonden de ontvanger aan hoge masten.
Het vuurtorenduin op Vlieland is 42 meter hoog, dus de antenne stond daar op de 3 meter hoge stellage 45 meter boven NAP.
Het zou om die reden kunnen dat dit de enige bunker van dit type is geweest dat in Nederland gebouwd is.
Bijgevoegd de BRV tekening van deze bunker, wie herkent deze, of weet er iets over te vertellen.
NL-HaNA_2.13.167_816_09 - met toren.jpg
Eisvogel No. 2 BRV bovenaanzicht.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Stelle Eisvogel

Bericht door tim »

Nog nooit gezien, ziet er wel uit als neue westwall periode (1942).
Bestaat deze bunker nog?

Gr, Tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Wn 12H
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 dec 2015, 15:11

Re: Stelle Eisvogel

Bericht door Wn 12H »

Dank, Tim, voor je reactie.
Deze bunker is er nog steeds, hoewel recent onderzoek heeft uitgewezen dat het dak in de na-oorlogse periode vermoedelijk met explosieven gebroken is.
De lichtschacht/nooduitgang is ook vol gegooid met puin. Deze lichtschat is leeggehaald tot aan de bovenste raamopening, en daardoor werd zichtbaar dat de bunker zelf ook vol puin zit. Dit puin is echter geen beton maar metselwerk, dus we hebben het vermoeden dat de keermuren van de toegang gesloopt zijn en dat dit puin via de bovenkant in de bunker is.

Op dit moment zijn we plannen aan het uitwerken voor de restauratie van deze bunker. Voor de financiering van deze plannen is het voor ons van belang om te weten hoe bijzonder deze bunker is. Mocht blijken dat dit inderdaad dit de enige bunker van dit type is dat in Nederland is gebouwd dan biedt dat meer kansen om de financiering rond te krijgen.

Recentelijk heeft de Stichting De Noordwester op Vlieland Reinwaterkelder 1 van het waterleidingbedrijf in beheer gekregen. Reinwaterkelder 1 is de woonbunker van Stelle Eisvogel. In het terrein liggen buiten de 'Korfu-bunker' nog twee bouwwerken waarnaar onderzoek loopt naar de bouwkundige staat en de mogelijkheid tot restauratie.
Binnenkort zal begonnen worden Reinwaterkelder 1 grotendeels in oorspronkelijke staat terug te brengen.
Via het Fortificatieforum zullen we geïnteresseerden op de hoogte houden, maar hopen ook gebruik te kunnen maken van de expertise die bij de leden van het Fortificatieforum aanwezig is.

Groetend,
Dirk
rw kelder 1 d.jpg
rw kelder 1 c.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stelle Eisvogel

Bericht door AvB »

Mooi nieuws van Vlieland. Ik kan je niet helpen met de locatie van nog zo'n bunker.

Wat info over een Korfu ontvanger.
http://www.cdvandt.org/korfu.htm
Nicht ärgern - Nur wundern!
Renev
Berichten: 135
Lid geworden op: 26 okt 2009, 12:14
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Stelle Eisvogel

Bericht door Renev »

Hoi Dirk (en anderen),
(zo spreek je elkaar nooit en dan toch weer)
Ik had tot nu toe aangenomen dat er op Vlieland niet veel bijzonders te vinden was, maar dat is toch even anders.

Een Korfu-gerät en de ligging van een Luftwaffe Funkhorg Rgt op het eiland is me nog niet eerder opgevallen.
Ook de bekende Duitse overzichtssites geven deze lokatie niet aan.

Ik neem aan dat de fraaie tekeningen van de BRV zijn.
Weet je toevallig ook de andere lokaties in Nederland van de Korfu ?
salut !
Rene
Renev
Berichten: 135
Lid geworden op: 26 okt 2009, 12:14
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Stelle Eisvogel/Korfu locaties

Bericht door Renev »

Intussen kan ik mijn eigen opgeworpen vraag beantwoorden, waar ik toevallig vandaag achter kwam.

Het is in dat verband van belang de ontwikkeling van de luchtoorlog te zien na medio 44 in verband met maatregelen die genomen werden om de elektronische apparatuur aan beide zijden van de frontlijn verder te ontwikkelen. Dat betekent in principe pogingen om de apparatuur aan de andere zijde onwerkbaar te maken en onwerkbaar betekende in Duitsland massale en onbegrensde bommentapijten.
De hink-stap-sprong ontwikkeling startte bij het gebruik van window/düppel/chaff waarbij de gevechtsleiding buiten werking werd gezet.Aanval Hamburg- Operation Gomorrah.
We zien dan in de tijd de diverse ontwikkelingen die elkaar bijna één op één opvolgen.
Eén daarvan is de genoemde Korfu ontvanger bedoeld om uit te vinden of er bommenwerpers waren met H2S aan boord; bedoeld om bijna blind het doel in Duitsland te kunnen vinden.

Ik vond bijgaande pagina in een boek van Frank Reuter, die ik weer vond genoemd in het boek van G.Aders.
Het geeft aan dat er in het begin verrekt weinig zijn geplaatst en daarna werd het ook niet veel beter.
Het is goed om op te merken dat dit de leveringen/plaatsing betreft bij een Luftwaffen onderdeel. De Kriegsmarine (type FuMB27) had er intussen een hele opsomming voor klaarliggen, welke oa in mn boek over de "Schleistelling op Schiermonnikoog"is opgenomen. De genoemde types zijn FuMB 21 & 27 en met de aanduiding Bruno Caesar en Bruno Schakal.

Overigens ben ik niet bekend met het woord "Stelle". Ik dacht dat er altijd "Stellung"werd gebruikt. Kan iemand me verder helpen.
met dank
René
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stelle Eisvogel

Bericht door AvB »

Ik denk dat Stelle <-> Stellung meer een semantische kwestie is.
Een Stelle lijkt mij meer een positie van een apparaat, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een radarstelling, die uit meer objecten bestaat?
Nicht ärgern - Nur wundern!
BunkerOwner

Re: Stelle Eisvogel

Bericht door BunkerOwner »

Je ziet in dit geval, en op veel andere plaatsen, dat met name die laatste maanden van de oorlog, die na de landing in Normandië voor de Duitsers steeds 'chaotischer' werd, veel zaken zijn gebouwd die niet meer op tekeningen zijn bijgeplaatst. Hoe zorgvuldig men ook was.

Ook heeft hier meegespeeld dat de kaarten een steeds groter gevaar werden. Ze kwamen in handen van het verzet of of werden gevonden op de lichamen van gesneuvelden. Gezien de Geallieerde steeds handiger werden in het uittschakelen van Stellungen, Stelle en stützpunkten, naarmate men noordelijker trok, zal op het einde van de oorlog in Nederland zeker mee hebben gespeeld dat de kaarten eerder gevaarlijk waren dan hielpen...

Laatste toevoeging... een 'Stelle' is geen 'Stellung'. Zo heb je ook de 'SS-Auffangstelle', 'Rettungstelle', de 'Auffangstelle' en 'Auffangstelle für Rückkämpfer' etc. Dat ware losse objecten, geen gegroepeerde bunkers.

Groet
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Stelle Eisvogel

Bericht door ErwinZ »

De kaarten en bouwtekeningen werden wel degelijk nog gemaakt. Anders weet de aannemer/uitvoerder niet wat en waar die iets moet bouwen. Ook waren de offertes voorzien van tekeningen en berekeningen. De kans dat deze de oorlog over leefden werd inderdaad wel veel kleiner naarmate de oorlog eindigde. Veel is vernietiged door terug trekkende troepen en verloren gegaan door bombardementen. Ook de betreffende uitvoerders waren er op het laatst er op gebrand hun eigen archief te 'verduisteren' om vervolging na de bevrijding te ontlopen.

Stelle en Stellung zijn synoniemen en betekenen allebei o.a. positie. Maar de context kan anders zijn. Een stellung wordt vaak als militaire term gebruikt; b.v. een verdedigende stelling (positie). Waarbij Stelle meer een plaats is. Een camping heeft bijvoorbeeld een speciale stelle voor campers.
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Vlieland”