Verkeersborden

Gebruik van typografie en tekeningen
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Verkeersborden

Bericht door maarten-stahlbeton »

Weet iemand de betekenis van deze borden? Deze stonden op het einde van de Maliebaan/Biltstraat in Utrecht, vlak voor de Berenkuil.

De aanwijzers wijzen in de richting van de Berenkuil. Zijn dit gewoon toeristische aanwijzingen naar het bos en de heide of deknamen (Bos, Woud, Heide en Weiland)?

Ik meen ooit gelezen te hebben dat gele borden voor wegen en routes waren, dus mogelijk kan het ook gaan om uitvalswegen uit Utrecht?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verkeersborden

Bericht door AvB »

Lijkt me sterk dat die naar het bos verwijzen. Zijn vaak gebruikte codenamen natuurlijk. Waar naartoe? Geen idee.
XII verwijst naar de Dt.Fernmeldeamt op de Maliebaan.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Verkeersborden

Bericht door tim »

Mogelijk verwijzen ze naar lager?
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Verkeersborden

Bericht door maarten-stahlbeton »

AvB schreef: 25 apr 2017, 16:01 XII verwijst naar de Dt.Fernmeldeamt op de Maliebaan.
Bedankt. Waar staat die XII voor? Ik kan zo niks vinden over het Fernmeldeamt in Utrecht. Dit soort borden heb ik vaker op foto's gezien. Altijd van het Fernmeldeamt?
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Verkeersborden

Bericht door ErwinZ »

Romeins bord is Luftwaffe; XII. Fliegerkorps. Het bord wijst dus naar Zeist.

Maar de borden waar het om gaat ken ik niet, sterker, ik heb ze nog nooit gezien. Het lijkt mij dus een variant voor een specifieke eenheid. Ik vermoed dat het borden zijn voor oefengebieden. Werden de forten tussen Utrecht en Zeist niet gebruikt voor oefeningen?
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Verkeersborden

Bericht door maarten-stahlbeton »

Klopt inderdaad dat het bord naar Zeist wijst.

Er waren een aantal oefenterreinen rond Utrecht. Ik heb daar echter geen namen van gevonden.

Een andere mogelijkheid zouden O.T. bouwlocaties kunnen zijn. De wegwijzers zijn in ieder geval bedoeld voor verkeer wat uit de Maliebaan kwam.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
Hako
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 mar 2008, 20:18
Locatie: Krimpen a/d IJssel

Re: Verkeersborden

Bericht door Hako »

Beste Maarten

Dit zijn code woorden die gebruikt worden bij troepen verplaatsingen en als hulp voor voertuigen om ter plaatse te komen .
Enige voorbeelden

tijdens mijn dienstplicht als chauffeur werden wij in colonne van af de Duitse grens naar het bivak of oefen terrein geleid door borden met plaatjes of woorden Bv Palm in vorm van een Palmboom of een geopende hand Handpalm dit allemaal om de Russische vijand en spionnen in verwarring te brengen.

Om B.O.S goederen + Benzine Olie en Smeermiddelen volgden wij vanaf het bivak het woord Abbesinië naar de opslag en terug naar Bivak of oefen terrein het woord of token Palm.

zo was voor elk magazijn een code plaatje of afbeelding dit was voor iedere leger afdeling weer verschillend .

hoop hiermee enig licht in de duisternis te hebben gegeven mvg Hugo
ivs
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 sep 2013, 14:26

Re: Verkeersborden

Bericht door ivs »

Stukje speculatie van mij:

De Berenkuil zit aan het einde van de Maliebaan.
Op de Maliebaan zaten veel Duitsers, er waren ook een paar schuilbunkers maar wellicht was dit niet genoeg voor iedereen.
Aan de andere kant van de Berenkuil zit de waterlinie met tal van fortificaties.

Wellicht hebben deze borden gediend om de Duitsers werkzaam op de Maliebaan in het geval van nood(bombardement) makkelijk te kunnen evacueren naar schuilplaatsen in de waterlinie.
Joop Schreuder †

Re: Verkeersborden

Bericht door Joop Schreuder † »

De waterlinie biedt helaas onvoldoende schuilgelegenheid, tevens waren de verspreid gelegen groepsschuilplaatsen bijna allemaal dichtgemetseld op last van de bezetter. De enige serieuze locatie die in alarmfase wellicht nog tijdig bereikbaar zou zijn is het Fort op de Biltstraat. Dit ligt op 1800 meter vanaf het station. Als je nog even doorrijdt kom je bij het Werk bij Griftenstein, met een groot aantal groepsschuilplaatsen, hier kan je met een beetje passen en meten wel 400 man in kwijt (vooropgesteld dat de groepsschuilplaatsen leeg en toegankelijk zijn).. Dan zit je echter al op 3 kilometer afstand en moet je bovendien de nauwe doorgang van tankversperring bij het fort passeren. Voer voor de geallieerde piloten..

Greetz,

Joop
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verkeersborden

Bericht door AvB »

ErwinZ schreef: 26 apr 2017, 15:18 Romeins bord is Luftwaffe; XII. Fliegerkorps. Het bord wijst dus naar Zeist.

Maar de borden waar het om gaat ken ik niet, sterker, ik heb ze nog nooit gezien. Het lijkt mij dus een variant voor een specifieke eenheid. Ik vermoed dat het borden zijn voor oefengebieden. Werden de forten tussen Utrecht en Zeist niet gebruikt voor oefeningen?
Hoe weet je zeker dat dit om het XII Fliegerkorps gaat? In Rotterdam vind je hetzelfde bord terug (met b). Die verwees niet naar het XII Fliegerkorps?

Het kan toeval zijn maar op de Maliebaan lag dus het Deutsche Fernmeldeamt. Op een kaart over de waterverzorging in Utrecht alls XII aangeduid.

Met rode stip de plek van het bord aangegeven.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Verkeersborden

Bericht door maarten-stahlbeton »

Was XII dan een code voor het Deutsche Fernmeldeambt in Utrecht? En XIIb voor het Ambt in Rotterdam?

De pijlborden lijken mij toch plaatselijk gemaakt door de troepen. Nog nooit eerder gezien in deze vorm. Ik ben deze coderingen ook nog nergens tegengekomen verder in documenten.

De V-Stab Amsterdam had in 1943 een hoop borden in de opslag liggen welke naar de Ortskommandantur zijn doorgegaan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Verkeersborden

Bericht door ErwinZ »

AvB schreef: 04 mei 2017, 10:05 Hoe weet je zeker dat dit om het XII Fliegerkorps gaat?
Ehm niet. Dat was een aanname. Dergelijke borden ben ik nooit tegengekomen met hoge nummers dus de legerkorpsen vallen af en de Fliegerkorpsen gaan qua nummering niet zo hoog. Maar ik kwam laatst nog een tegen wat zou betekenen dat Fliegerkorps IX in Wit-Rusland zou liggen terwijl die natuurlijk gewoon in Soesterberg zaten. (Fliegerkorps IX is wel verplaatst naar het Oost-front maar niet verder dan Berlijn). Dus geen Luftwaffe bord.

Maar Fernmeldeamt? Er waren in Duitsland alleen al 108 gebieden. En dan zou nummer 12 in Utrecht zijn. En nummer 9 in Rusland? Tenzij het weer een onderverdeling is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Verkeersborden

Bericht door maarten-stahlbeton »

Misschien een idee om alle Luftwaffe-borden met daarop Romeinse nummering op foto's eens te inventariseren? Buiten alle standaard Wehrmachtborden om, is het wel een interessant onderwerp.

Weet iemand toevallig iets over dit bord? Het is een ruitvormig bord met daarop de letter F. Foto is genomen in mei 1945, de weg is een doorgaande weg uit de stad.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Verkeersborden

Bericht door ducatim901 »

Frundsberg?
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Verkeersborden

Bericht door maarten-stahlbeton »

Nee, geen Frundsberg. Die waren in Mei '45 bij Dresden tegen de Russen bezig. Enigste SS die hier heeft gezeten is het Freiwillige Legion geweest.
Lord of the Ringstand
Plaats reactie

Terug naar “Teksten, tekeningen, instructies, schootsvelden”