Fundering zendmast?

Gebruikte Radar en diverse Zend- Ontvangmiddelen
Plaats reactie
Birkenhof

Fundering zendmast?

Bericht door Birkenhof »

Beste forumleden,

Struikelde ik tijdens een van mijn onderzoeken naar Forschungstelle Langefeld over de onderstaande
fundering. Ik heb het geheel gefotografeerd, opgemeten en in kaart gebracht. (zie bijlagen)

Ik zou graag willen weten waaroor deze fundering werd gebruikt. Mijn eerste indruk is dat het hier een
fundering van een zendmast betreft. Ik heb hier echter te weinig kaas van gegeten en wil hierbij
een beroep doen op de expertise van de forumleden.

Wie kan mijn aangeven of mijn eerste indruk juist is (of niet) en wat er op deze fundering werd
verankerd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Fundering zendmast?

Bericht door ducatim901 »

Goedemiddag Birkenhof,
Ik heb eerder het idee dat het de fundering is van een aggregaat.
Waarschijnlijk heeft er een houten schuur overheen gestaan.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Birkenhof

Re: Fundering zendmast?

Bericht door Birkenhof »

Hoi Jack,

Zou je me aan kunnen geven waarom je denkt dat het hier een fundering voor een aggregaat betreft.

mvg
Birkenhof
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Fundering zendmast?

Bericht door Remco de Goede »

Hoi Birkenhof,

Sorry geen antwoord op deze vraag maar wel een andere vraag voor je. Ben je alleen bezig met veldwerk mbt Forschungsstelle Langeveld of ook in de div archieven? Ik ben namelijk al een tijdje op zoek naar een reisverslag van de technicus Dr IR "Bruckman" aan onder andere Langeveld in 1941 (hier word ook over gesproken in het boek over langeveld van Hans Knap). Ook ben ik op zoek naar correspondentie van Dhr Ohnesorgen.
Birkenhof

Re: Fundering zendmast?

Bericht door Birkenhof »

Beste Remco,

Voor wat betreft de Forschungstelle heb ik me vanaf 1989 tot op heden voornamelijk bezig gehouden met veldwerk en urban history en nauwelijks met het bezoeken van archieven. Dit is een bewuste keuze geweest omdat informatie afkomstig uit persoonlijke waarneming en ondervinding erg vergankelijk en niet meer terug te halen is bij overlijden van de betreffende perso(o)n(en). In 1989 waren de alle potentiele "subjecten" al 65 jaar of ouder. Ik heb in de loop van de tijd veel verzetslieden, politieambtenaren, jachtopzichters, boswachters, boeren wonende in de directe omgeving van de betreffende locaties en een goede bekende van Kurt Vetterlein opgespoort en gehoord. Momenteel zijn nagenoeg alle geinterviewde personen overleden en drogen nieuwe bronnen om diezelfde reden zeer snel op. Ook ik ben nu op het punt gekomen dat mijn activiteiten zich meer en meer zullen gaan richten op de statische (informatie) bronnen zoals archieven. In de loop van de tijd heb ik een lijstje aangelegd met verwijzingen naar de voor mij interessante items in archieven voor onderzoek in de toekomst.

Voor wat betreft je vraag om correspondentie (en fotomateriaal) van Wilhelm Ohnesorge kan ik je verwijzen naar het Archief für Deutsche Postgeschichte in Frankfurt am Main en de Bayerische Staatsbibliotheek München, Fotoarchief Hoffmann. Voor wat betreft het reisverslag van Bruckman kan ik je helaas niet verder helpen.

mvg
Birkenhof
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Fundering zendmast?

Bericht door Remco de Goede »

Birkenhof,

Bedankt voor je reactie! klint goed je verhaal! Nog van plan ooit iets met de gegevens te gaan doen?
Birkenhof

Re: Fundering zendmast?

Bericht door Birkenhof »

Hallo Remco,

Als ik het grootste gedeelte van de nog openstaande informatiegaten kan dichten en mijn reeds verkregen info
bevestigd kan krijgen zou ik in de toekomst graag publiceren. Maar dat ligt nog wel een decenium van me af schat ik.

Jammer dat niemand mij echt beargumenteerd verder kan helpen met de betreffende fundering zodat ik met aan zekerheid
grenzende waarschijnlijkheid zaken zou kunnen uitsluiten. Had de stille hoop dat ik de fundering en daarmee ook de positie
van een van de minimaal twee rohmbus-antennes die aanwezig moeten zijn geweest gevonden had.

Heeft een van de forumleden mogelijk een beeld, foto en/of beschrijving hoe een dergelijke fundering er uit moet
hebben gezien?

mvg
Birkenhof
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Fundering zendmast?

Bericht door Danny »

Ik denk eerlijk gezegd dat het niet voor een zendmast is. Als het een tuiblok had geweest zouden er waarschijnlijk wel ogen aan gezeten hebben om de kabels mee te bevestigen. Dit object heeft echter een drietal sleuven, welke er ongetwijfeld niet voor niets in zitten.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Fundering zendmast?

Bericht door ducatim901 »

Normaal gesproken stond een antenne op een voet (zodat de paal/antenne niet in de grond zou zakken), de zijn meestal vierkant, met of een gat of een metalen houder waar de paal/antenne aan vast gemaakt kon worden.
Afhankelijk van de lengte/gewicht van de paal/antenne was de voet groter of kleiner.
Naast de voet waren vaak ook tuiblokken die de antenne vertikaal moesten houden.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Birkenhof

Re: Fundering zendmast?

Bericht door Birkenhof »

Hallo Jack,

Bedankt voor je reactie. Verankerd in het beton zijn een viertal metalen balken aangebracht. Deze zijn zichtbaar, vermoedelijk met een brander,
afgesneden (zie uitgewerkte tekening in rood aangegeven). De tuiblokken heb ik (nog) niet kunnen vinden.

mvg
Birkenhof
Plaats reactie

Terug naar “Radar en andere Zend- Ontvangmiddelen”