Adcock

Gebruikte Radar en diverse Zend- Ontvangmiddelen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Adcock

Bericht door Remco de Goede »

Wie heeft er meer informatie over het "baken" systeem adcock. Heb al flink zitten googlen maar kan bijna niks vinden.
Klasio †

Re: Adcock

Bericht door Klasio † »

Hoi Remco,

Adcock was geen 'baken', maar een antenneprincipe dat werd gebruikt om de richting van een radiosignaal uit te peilen. Adcockantennes bestaan uit 4 of 6 antennes in een vier- of zeskant opgesteld. In principe kan verschil in de signalen van deze antennes gebruikt worden om de richting van radiosignaal te bepalen. In Luftwaffe Horchstelles werden dit soort antennes gebruikt voor het afluisteren van radiosignalen en het voordeel van een Adcockantenne t.o.v. een normale radio-ontvanger was dus dat ook de richting waaruit het signaal kwam kon worden uitgepeild. Door de gegevens van twee vn dit soort Horchstations te combineren kon een kruispeiling worden gedaan en zodoende ook de locatie van de zender worden bepaald.

Er is niet één soort Duits Adcock antenne systeen, maar er waren er tientallen. Zie bijgevoegde plaatjes voor wat voorbeelden. Wat voor soort Adcock peiler gebruikt werd te Overvoorde, geen idee.......

Groeten, Klaas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Adcock

Bericht door Remco de Goede »

Klaas,

Bedankt weer voor de duidelijke uitleg en zeker ook de foto's (heb je ook een groot formaat van al deze aparte foto's? Dan kom ik binnenkort nog even bij je langs ;) )
Ik zal binnenkort de maten eens opnemen van de "sokkel" op het dak. Anders spreken we een keer af op Overvoorde.
Klasio †

Re: Adcock

Bericht door Klasio † »

Hoi Remco,

Die foto's komen uit het boek 'Die deutschen Funkpeil- und Horch-Verfahren bis 1945' van Fritz Trenkle.

Weers eens langskomen kan altijd, afspreken te O'vervoorde lijkt me ook leuk. Misschien kan je me een pm sturen met je e-mailadres, want dat heb ik niet...?

Groeten, Klaas
Joop Schreuder †

Re: Adcock

Bericht door Joop Schreuder † »

Wat mij in dit verband blijft intrigeren is de antenne installatie te Schipluiden. Enerzijds wijst veel op een Richtfunkanlage, anderzijds wordtdoor getuigen gesproken over een ring van antennes met een centrale mast in het midden. Dat zou best een Adcock kunnen zijn en dat past weer bij Overvoorde. Iemand een idee? Zal binnenkort in Wageningen eens door de luchtfotos lopen.

Joop
Klasio †

Re: Adcock

Bericht door Klasio † »

Hoi Joop,

Uit Duitse docs blijkt duidelijk dat het bij Schipluiden om een Funksende-Zentrale met RV installatie ging. De BRV heeft ook dit antenne fundament met tuiblokken opgetekend en op locatie (en op Google Earth) zijn de antennefundamenten nog te zien.

Het vervelende van aural history is dat na meer dan 60 jaar de herinnering wel eens afwijkt van de realiteit. Hetzelfde is te zien aan de verhalen over tunnelgangen van Hoek van Holland tot Scheveningen... Het lijkt me dat je getuigen met die 'ring van antennes met centrale mast' gewoon de RV mast met tuidraden bedoelen.

Groeten, Klaas
Joop Schreuder †

Re: Adcock

Bericht door Joop Schreuder † »

Gisteren in Wageningen enkele luchtfotos van Overvoorde bekeken, geen sporen van een Adcock antenneopstelling kunnen vinden.

Joop
Klasio †

Re: Adcock

Bericht door Klasio † »

Hallo Joop,

Jammer dat er niets 'schokkends' op de luchtfoto's te zien was. Van welke datum waren de door jou bekenen luchtfoto's? De Funkhorch op Overvoorde heeft er niet de hele oorlog gezeten. Van 1944 is bekend dat Overvoorde in gebruik genomen was door de SS en niet meer dienst deed als Funkhorch.

Groeten, Klaas
Plaats reactie

Terug naar “Radar en andere Zend- Ontvangmiddelen”