"Gazelle" (Veendam)

Gebruikte Radarsystemen in de Atlantikwall.
Gebruikersavatar
barrels
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 okt 2013, 21:12
Contacteer:

Re: "Gazelle" (Veendam)

Bericht door barrels »

Hier nog een kaart uit de omgeving van Veendam van de Gazelle.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Stampot mous
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: "Gazelle" (Veendam)

Bericht door Ties »

Vandaag de eerst bekende foto van Gazelle Veendam gekocht. Toevalstreffer! Ik had vorig jaar al eens een asbak gekocht van de afdeling die de stelling bemande.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een grijs verleden...
Renev
Berichten: 135
Lid geworden op: 26 okt 2009, 12:14
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: "Gazelle" (Veendam)

Bericht door Renev »

Mooi werk.
Er is dus wel wat te vinden. Leuk de Gazelle hond.

vrgr
Rene
Nlwilly
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 jun 2016, 17:32

Re: "Gazelle" (Veendam)

Bericht door Nlwilly »

Aan Willem Kleijn,

In uw bericht van feb.2011 spreekt u over een publicatie over radarstelling Gazelle, waar u op dat moment aan werkt. Is deze op het moment van mijn reactie gepubliceerd? Hopende op reactie.
Gebruikersavatar
barrels
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 okt 2013, 21:12
Contacteer:

Re: "Gazelle" (Veendam)

Bericht door barrels »

Bij de verbreding van de N33 ( 2013,2014 ) hebben ze ook minimaal 1 bunker opgegraven. Er lag al een poosje allemaal beton langs de weg op de plaats waar de N33 de Gazelle doorkruist. Met toestemming ben ik het land opgereden om er foto's van te maken. Heb de kraan machinisten gevraagd en die bevestigden het dat het een bunker was. Heb een stukje beton meegenomen en foto's gemaakt. De foto's zijn weg door een computer crash , het stukje beton heb ik nog.
Wat mij opviel was dat er maar zeer weinig betonijzer inzat en er profielen van tegels opzaten. Misschien een wc of wasruimte wat daar volgens mij ongeveer stond. Het zou zoals ik het kan bekijken om nr 4 naast de kantine ( 13 )moeten zijn. Ook was er iemand aan de gang met metaal detectors ( aan het spitten ). Er zit daar nog veel in de grond , sowieso veel beton. Ook zijn er nog een paar bovengrondse aanwijzingen zoals draketanden en een bord op een boerderij "Jagtrust"
Het schijnt dat er nog veel van die draketanden in de grond liggen. Denk dat er wel meer mensen aan het fotograferen zijn geweest in die tijd. Kan haast niet anders.
Stampot mous
Gebruikersavatar
barrels
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 okt 2013, 21:12
Contacteer:

Re: "Gazelle" (Veendam)

Bericht door barrels »

Als ik naar de foto kijk lijkt het of de schoorsteen van de turfcentrale is aan de molenstreek te Veendam met rechts daarvan het treinstation (staat er nog ).
De foto zou dan genomen zijn bij de Freay Fahrstuhl en dan bij de barakken rechts daarvan met de omheining op de achtergrond. Kan het mis hebben natuurlijk.
Stampot mous
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: "Gazelle" (Veendam)

Bericht door ErwinZ »

Weinig staal in beton kan prima hoor. Er werd veel Stampfbeton gebruikt voor kleinere objecten.
Renev
Berichten: 135
Lid geworden op: 26 okt 2009, 12:14
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: "Gazelle" (Veendam)/Jagdshloss

Bericht door Renev »

Gazelle had ook een Jagdschloss radar. Verderop staat een notitie van Klaas waarop hij schreef dat er in september 44 met de bouw van deze radar is begonnen. Helaas kunnen we hem niet meer vragen waar die info vandaan komt.
Ik kreeg de vorige week een kaart in handen van 1.1.45 waarop ingetekend staat dat Gazelle nog niet operationeel was en Hase wel. De laatste een bereik tot Den Helder.
Heeft iemand ergens info om dit te onderbouwen ?
dank
René
Gebruikersavatar
barrels
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 okt 2013, 21:12
Contacteer:

Re: "Gazelle" (Veendam)

Bericht door barrels »

Ik ben er niet meer zo mee bezig maar ben ong 2 jaar geleden naar het Veenkoloniaal museum geweest te Veendam ivm het station Gazelle. Daar werkt ( werkte?) iemand die veel van dit station af weet. Die kent weer een meneer die gewerkt heeft bij de PTT (kabels enzo aanleggen ) en als ik het nog goed heb heeft die bij de Gazelle gewerkt. Deze meneer is al op hoge leeftijd. Hij woonde toen ze mij dat vertelden in Muntendam. De naam is mij toen verteld maar ik weet het niet meer maar deze meneer weet er heel veel van. Denk haast wel: dit is de man. Bij het veenkoloniaal museum moet je de juiste mensen vragen die er al jaren werken. Is nog veel info te halen daar. Ik vind het wel intressant Gazelle maar bij mij gaat het tot een bepaalde lijn. Je zou daar heen kunnen bellen , maar meestal is persoonlijk contact beter in zo,n geval.
Stampot mous
Renev
Berichten: 135
Lid geworden op: 26 okt 2009, 12:14
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: "Gazelle" (Veendam)

Bericht door Renev »

Hoi,
Dank voor je reactie. Ik heb -alweer een tijd geleden - contact met hem gehad. Hij woont in Stadskanaal en is een ex-PTT-er. Er kwam een tekening met nagenoeg alle verbindingen in Noord Nederland. Echt een spinkaart.
Rene
Arjan W
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 apr 2018, 12:31

Re: "Gazelle" (Veendam)

Bericht door Arjan W »

Is er nu nog wat te zien? Ik ben wel nieuwsgierig geworden.Ik was altijd al geïnteresseerd in verdedigingswerken en ben mij er wat meer in gaan verdiepen. Ik wil eerst de dichtbij gelegen bunkers en dergelijke gaan bekijken.
Arjan
Henrico
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 feb 2019, 19:23

Re: "Gazelle" (Veendam)

Bericht door Henrico »

Het huisje waar de stroomvoorziening in heeft gezeten staat er nog steeds. En er zit nog een betonnenplaat in de grond. Kwam onlangs deze foto tegen

Afbeelding
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: "Gazelle" (Veendam)

Bericht door AvB »

Foto komt uit de collectie van Oorlogsmuseum Middelstum/Ties Groenewold. Zie een paar berichten hierboven.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Plaats reactie

Terug naar “Radar”