Wurzburg riese - Toldijk (Steenderen) gelderland

Gebruikte Radarsystemen in de Atlantikwall.
Plaats reactie
Ruben

Wurzburg riese - Toldijk (Steenderen) gelderland

Bericht door Ruben »

Ik twijfel of het echt een onderdeel van de Atlantikwall is mocht het niet zo zijn zou een van de moderators de boel dan willen verplaatsen?

In Toldijk (tussen Zutphen en Doetinchem) staat in een weiland nog een sokkel van een wurzburg riese, het duitse atlantikwall archief vermeld deze locatie en ook op het wo2forum.nl is er wat informatie te vinden.

Nu ben ik opzoek naar meer informatie over deze radarstelling en de bijbehorende onderkomens, is er hier toevallig iemand die meer weet van deze locatie.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Wurzburg riese - Toldijk (Steenderen) gelderland

Bericht door Remco de Goede »

Heb het onderwerp even verplaatst naar het Radar topic (en je typo uit het onderwerp aangepast).
Ruben

Re: Wurzburg riese - Toldijk (Steenderen) gelderland

Bericht door Ruben »

Remco de Goede schreef:Heb het onderwerp even verplaatst naar het Radar topic (en je typo uit het onderwerp aangepast).
Waarvoor dank.
Ruben

Re: Wurzburg riese - Toldijk (Steenderen) gelderland

Bericht door Ruben »

Rene Ros schreef:Misschien is dit een begin:
http://maps.forten.info/?q=toldijk&initcat=duits-radar

Mvg,
René
De locatie van de sokkel was me al wel bekend, het gaat met name om de overige overblijfselen.
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Wurzburg riese - Toldijk (Steenderen) gelderland

Bericht door Rene Ros »

Ruben schreef:De locatie van de sokkel was me al wel bekend, het gaat met name om de overige overblijfselen.
Doorklikken... Het is niet veel, maar het is tenminste wát.

René
jantje beton

Re: Wurzburg riese - Toldijk (Steenderen) gelderland

Bericht door jantje beton »

Toldijk ligt aan de weg van Doetichem naar Zutphen .
Er was één van de vele radarstations gevestigd , die voor de "grossraume " ( Raum 4 , dat weer in vier sectoren - a t/m d - was onderverdeeld ) van de Kammhuberlinie werden aangelegd.
Met het afnemen van de betekenis van deze "Henaja - drempel raakten ook de daaraan gekoppelde radarstations in onbruik .
Het station in Toldijk beschikte naar alle waarschijnlijkheid over twee Wurzburgs en een Freya .
Het stond in verbinding met het gevechtsleidingscentrum "t kraaiennest ", gelegen tussen Doetichem en Zelhem.
Toldijk en "t kraaiennest werden in juni 1944 gesloten .
De bemaning van de laatste vestiging , waaronder een dertigtal helferinnen , werd overgeplaatst naar het Fluko in Doetinchem , dat enkele maanden later in de beginfase van de luchtlandingen bij Arnhem een uiterst belangrijke rol zou spelen .
Plaats reactie

Terug naar “Radar”