"Klippfisch"

Gebruikte Radarsystemen in de Atlantikwall.
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

"Klippfisch"

Bericht door jopaerya »

Hallo

Ik ben op zoek naar "Funkmessstellung 3. Ordnung Klippfisch 2./Ln-Rgt 223" dit was een radarpost die direct onder
"Luftflotte Reich" viel in Berlijn , volgens het boek "Die Geschichte der Luftnachrichtentruppe" van K. Hoffmann
zou dit in Camp ( Bergen aan Zee ) staan . De informatie is van 01-03-1945 . Ook informatie over "Klapperstorch"
is welkom .

Groeten Jos
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: "Klippfisch"

Bericht door Danny »

Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
pauldijkstra

Re: "Klippfisch"

Bericht door pauldijkstra »

jopaerya schreef:Hallo

Ik ben op zoek naar "Funkmessstellung 3. Ordnung Klippfisch 2./Ln-Rgt 223" dit was een radarpost die direct onder
"Luftflotte Reich" viel in Berlijn , volgens het boek "Die Geschichte der Luftnachrichtentruppe" van K. Hoffmann
zou dit in Camp ( Bergen aan Zee ) staan . De informatie is van 01-03-1945 . Ook informatie over "Klapperstorch"
is welkom .

Groeten Jos
Hoi Jos,

Camp of Kamp was meestal Camperduin (Stützpunkt Gruppe Schoorl). In Bergen aan Zee was in het voormalige Bio-vacantieoord omgetoverd tot 'Klapperstorch' een uitkijk en observatiepost. Er is een foto bekend van het gebouw in de oorlog, deze is afgebeeld in het boek van J.H. Schuurman, Vliegveld Bergen. Heden ten dage is het overigens in gebruik als hotel. Wat ook opvalt omtrent 'Klapperstorch', is dat er weinig tot geen informatie over te vinden is... Toch maar eens een archief induiken om dat uit te zoeken.

Om terug te komen op de vraag:

Camp = Camperduin, Marine Seeziel Batterie 'Kamp'. Hier was zowieso een Seetakt -radar opgesteld, daar is ook een foto van bekend. Verder zou het heel goed kunnen, dat in het zuidelijkste deel van Stützpunkt XV M H, Marine Seeziel Batterie 'Kamp'. Ik heb namelijk enkele tekeningen van dit deel van het complex, en hier worden enkele rare bouwwerken weergegeven die ik niet kan plaatsen. Ook het BRV schetst veel onduidelijkheden bij dit complex. Het complex waar dit onder valt is destijds volgens mij opgemeten als complex C, gemeente Schoorl. Helaas is bijna alles geruimd.

Zou je iets meer informatie uit het boek kunnen geven, en een foto/tekening van de betreffende radar?

Groeten,

Paul Dijkstra
pauldijkstra

Re: "Klippfisch"

Bericht door pauldijkstra »

Danny,
het is een heel aardig lijstje, alleen klopt er soms niet veel van, en zeker niet wat betreft omgeving Schoorl/Castricum. Hier wordt bijvoorbeeld 'Max' aangehaald. Dit zou in dit geval Castricum zijn, maar dit is Bergen aan Zee. Vaak kloppen de plaatsnamen niet, en soms wordt het een en ander volledig doorelkaar gegooit.

Ik ben zelf momenteel druk bezig met een 'completere' radardatabase. Die zal eveneens als de VF en Küver -database op mijn website verschijnen.

Gr,

Paul
Klasio †

Re: "Klippfisch"

Bericht door Klasio † »

Hoi Jos,

Leuke vraag! Ben alleen benieuwd of het antwoord boven water komt!

Klippfisch ken ik net als jij, van de vermelding in Hoffmann. Ergens anders ben ik die benaming nog nooit tegengekomen. Hoffmann noemt voor Klippfisch de troepen van 2.Ln.Rgt.223. Dat is opmerkelijk, want bekend is dat de 2.Ln.Rgt.223 de bezetting van Nachtjagdradarstelling Salzhering bij Den Helder was. Op kaarten die ik van deze regio heb kom ik nergen de 2./223 tegen voor Camperduin of Bergen. De Luftwaffe die ik ken bij Camperduin zijn de Fluwa in Stp XV ML, de Elektra/Sonne en de Bernard, maar nergens vind ik een vermelding van de 2./223. De radar die ik ken op Camperduin is van de Kriegsmarine en niet van de Luftwaffe. Het zelfde geldt voor de regio Bergen, wel Luftwaffe, maar geen 2./223. Afgaande op het L'waffe coderingssyteem zou het logisch zijn dat Klippfisch in de buurt van camperduin was {(K)lippfisch-(K)amperduin}.

Klapperstorch was een Luftwaffe Horchstelle te Bergen. Deze zat in het gebouw van het Bio Vakantieoord op het Russenduin. De stelling werd bezet door 6./Ln.Fu.H.Rgt.West.

Groeten, Klaas
Klasio †

Re: "Klippfisch"

Bericht door Klasio † »

Hoi Danny,

Zoals Paul ook al aangeeft is het radarlijstje op de DaWa site niet geheel vautloos. Dit lijstje moet je niet met een korreltje zout nemen, maar met een zak zout. Een veel betere referentie is de Luftnachrichten Database op de Lostplaces site, zie: http://www.lostplaces.de/cms/component/ ... Itemid,63/

Groeten, Klaas
Klasio †

Re: "Klippfisch"

Bericht door Klasio † »

pdijkstra schreef:
Zou je iets meer informatie uit het boek kunnen geven, en een foto/tekening van de betreffende radar?
Hoi Paul,

In Hoffmann deel 2 band 2 pagina 459 staat alleen een regeltje tekst, helaas geen foto's, tekeningen en of kaarten.

Groeten, Klaas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: "Klippfisch"

Bericht door Danny »

Klasio schreef:Hoi Danny,

Zoals Paul ook al aangeeft is het radarlijstje op de DaWa site niet geheel vautloos. Dit lijstje moet je niet met een korreltje zout nemen, maar met een zak zout. Een veel betere referentie is de Luftnachrichten Database op de Lostplaces site, zie: http://www.lostplaces.de/cms/component/ ... Itemid,63/

Groeten, Klaas
Dat kan best zo zijn, maar is het gegeven FuMG ook fout dan?
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Klasio †

Re: "Klippfisch"

Bericht door Klasio † »

Hoi Danny,

In de lijst van DAWA staat in de kolom 'type' de kreten FuMG, FuMO, FuSAn et cetera. Hiermee heeft men, denk ik, geprobeerd om het soort stelling aan te duiden, maar hiervoor gebruiken ze de verkeerde benamingen. Want FuMG is niet een soort stelling, maar de afkorting betekent Funkmessgerät, zoals in b.v. FuMG 39 (fB), dit is de vroege Luftwaffe aanduiding voor een Freya radar. FuMO is een Kriegsmarine aanduiding en staat voor Funkmessortung. Het is net zoiets als dat je een WN of Stp zou aanduiden als een type St, Vf of Fa stelling.

Dat deze DaWa lijst dit soort tekortkomingen heeft is al eens punt van discussie geweest op het radarforum. De reactie van de maker was dat men maar moest aangegeven wat er dan niet klopt aan zijn lijstje (duhh...) De reactie hierop was weer, dat er te veel fouten in de lijst zitten om op te noemen...

Voor wat betreft je vraag "maar is het gegeven FuMG ook fout dan?" in de lijst staat als "FuMG, Bergen aan Zee, Baupunkt 58, 1 x Wassermann". Ik denk dat hij hier Stp XVIII HL mee bedoeld, met in de stelling de Wassermann L radar. Maar het lijkt me niet juist om deze locatie aan te duiden als een type FuMG.

Groeten, Klaas
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: "Klippfisch"

Bericht door Danny »

Ghehe ja dat snap ik ook wel, maar dat er hier een FuMG stond. Watvoor type staat er danwel niet bij maja. Ik bedoelde het ook niet als plaatsaanduiding :P
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
pauldijkstra

Re: "Klippfisch"

Bericht door pauldijkstra »

Volgens http://www.atlantikwall.info is deze bij Bergen op Zoom:

1170 FuMG KLIPPFISCH Camp / Bergen op Zoom 2./LnRgt 223

Volgens mij domweg een typfout Bergen op Zoom en Bergen aan Zee is zo gemaakt... helemaal als je in een dag zonder te eten of te drinken zo'n database maakt...

Gr,

Paul
Klasio †

Re: "Klippfisch"

Bericht door Klasio † »

Hoi Paul,

Dat is inderdaad een mixup van Bergen op Zoom met Bergen aan Zee, één van de vele fouten in dit lijstje. Bij mij staat deze site al lang niet meer in mijn favourietenlijst... De LN-dbase van lostplaces.de is stukken beter.

Groeten, Klaas
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: "Klippfisch"

Bericht door Danny »

Ok dan, ik verwijder die crap ook gelijk maar even uit de favorietenlijst. T is echt een leuk lijstje, maja als er geen $#@(** van klopt hebben we er weinig aan.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: "Klippfisch"

Bericht door jopaerya »

Hallo Allen

Bedankt voor jullie inbreng , mijn theorie is omdat de lijst in Hoffmann uit 1945 komt dat het misschien
een code naam is voor de Wasserman die in XVII stond . Heel speciaal aan de radarpost Klippfisch is dat
het direkt onder kommando stond van Luftflotte Reich en niet onder de 3. Jagd-Division in Deelen .

Groeten Jos

P.S. Klaas als je het niet probeerd zullen we het nooit weten . ;)
pauldijkstra

Re: "Klippfisch"

Bericht door pauldijkstra »

jopaerya schreef:Hallo Allen

Bedankt voor jullie inbreng , mijn theorie is omdat de lijst in Hoffmann uit 1945 komt dat het misschien
een code naam is voor de Wasserman die in XVII stond . Heel speciaal aan de radarpost Klippfisch is dat
het direkt onder kommando stond van Luftflotte Reich en niet onder de 3. Jagd-Division in Deelen .

Groeten Jos

P.S. Klaas als je het niet probeerd zullen we het nooit weten . ;)
Hoi Jos,

Als er nou eens wat meer bovenwater kwam van Stützpunkt XVIII H L, dan wisten we ook meer. Er heeft namelijk ook een Würzburg, een Freya en een Wassermann L -Gerät gestaan zoals in middels wel bekend is. Een codenaam voor de Wassermann in Bergen aan Zee was toch al Max? Dan zou het toch raar zaal als deze ook nog eens een dierennaam kreeg? Ik heb een dergelijke situatie nog niet eerder gevonden.

Wel speciaal is inderdaad dat het onder kommando van Luftflotte Reich stond. Waarom zou dit overigens zou geweest zijn?

Gr,

Paul
Plaats reactie

Terug naar “Radar”