"Klippfisch"

Gebruikte Radarsystemen in de Atlantikwall.
Klasio †

Re: "Klippfisch"

Bericht door Klasio † » 18 mar 2009, 13:30

pauldijkstra schreef:...Ik heb mijn informatie van dezelfde kaart als Arthur...Ik ben door de Duitse bronnen wat in de war gebracht, aangezien deze veel erg gedetailleerd aangeven....Paul
Hoi Paul,

Erg gedetailleerd zou ik dat kaartje wat Arthur geplaatst heeft niet noemen, zeker niet om hier zo'n pinpoint positie conclusie uit af te leiden.

Groeten, Klaas

pauldijkstra

Re: "Klippfisch"

Bericht door pauldijkstra » 18 mar 2009, 13:45

Hoi Klaas en Arthur,

Wbt de FluWa's:
FluWa Elektra "Sonne" 5 33a L, bezetting: 0:9:24
FluWa XV H L (Batt. Kamp, zuidpunt, later samengevoegd tot XV H M), bezetting: 0:1:3
FluWa Bernhardt 34 L, bezetting: 0:8:16
FluWa Klapperstorch, bezetting: 0:8:7
FluWa XVIII H L Wassermann, bezetting: 0:5:27
FluWa Roma, bezetting: 0:5:20
FluWa XXII H L, bezetting: 0:1:3

Zoals je ziet staan op verschillende locaties FluWa's (volgens 26.5.44) die op de kaart van 2.9.44 deze ineens 'verdwenen' lijken te zijn. Zo heb ik in Bernhardt 34 L wel een bunkertje gevonden met een soort aangebouwde Tobruk (lijkt verdacht veel op de FluWa in Batt Kamp), maar dit is niet de FluWa-tobruk (waar in o.a. Seefront IJmuiden een tekening van staat). Het zou hier om de FluWa aldaar kunnen gaan. Ik ga het BRV er nog even op na zoeken.

Wat betreft detailleerd heb ik het ook meer over de kaart van 2.9.44, deze locaties die ik noemde en op deze kaart zijn aangegeven zijn heel erg exact. Als je met deze kaart in je GPS bij de Bernhardt staat klopt de groene stip heel erg exact met de plaats waar deze in het echt heeft gestaan...
Tussen het Biovacantieoord en de locatie op deze kaart zit toch een behoorlijk aantal meters...

Het geen ik duidelijk wil maken is dat ik:
a. de locatie zoals in Schuurmans boek vermeldt wordt naar mijn idee onjuist is
b. ik er van overtuigd ben dat Klapperstorch iets met vliegtuigen (soort FluWa) was
c. er weer iets bovenwater is gekomen over de ingewikkelde structuren in radar en andere Duitse vliegtuig/luchtvaart zaken

Groet,

Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Klasio †

Re: "Klippfisch"

Bericht door Klasio † » 18 mar 2009, 14:33

Hoi Paul,

Ik neem aan dat je lijstje met al die FluWa's van de kaart van mei 1944 komt? Het lijkt mij dat op deze kaart (waarschijnlijk van het Heer?) door maker gewoon alle Lwaffe locaties (en één Kriegsmarine locatie) foutief aangeduid zijn als FluWa. Want:
"FluWa Elektra "Sonne" 5 33a L, bezetting: 0:9:24" was echt geen FluWa, maar een navigatiesysteem
"FluWa Bernhardt 34 L, bezetting: 0:8:16" was echt geen FluWa, maar een navigatiesysteem
FluWa XVIII H L Wassermann, bezetting: 0:5:27 was geen FluWa, maar een radar
FluWa Roma, bezetting: 0:5:20, was geen FluWa maar een Kriegsmarine Flugmelde radar
Lijkt me dat "FluWa Klapperstorch, bezetting: 0:8:7" dus ook geen FluWa was, maar toch een Funk-Horch-Stelle.
Als bijlage een kaart uit 1945 met de FluWa locaties rond Bergen. Hierop FluWa He14 bij Camperduin en He6 bij Castricum, maar geen FluWa's bij Bergen.

De locaties van Klapperstorch verschillen inderdaad op de verschillende kaarten. Op de kaart uit sep 44 ligt het juist wel bij het Russenduin , maar op de door jouw geplaatste kaarten lijkt het meer westelijk te liggen.

Wat bedoel je met "ik er van overtuigd ben dat Klapperstorch iets met vliegtuigen (soort FluWa) was"? Wat bedoel je nou met soort van FluWa, lijkt me dat iets wel of niet een FluWa is, maar bij een soort van Fluwa kan ik me niets voorstellen... Het mag duidelijk zijn dat Klapperstorch een Luftwaffe stelling was en dus iets met vliegtuigen te maken had. Ik houd het voorlopig toch maar op een Funkhorchstelle.

Hoe bedoel je dat "er weer iets bovenwater is gekomen over de ingewikkelde structuren in radar en andere Duitse vliegtuig/luchtvaart zaken"? Wat is er dan boven water gekomen? Het enige feit dat ik zie is dat de locatie van Klapperstorch op sommige kaarten niet helemaal overeen komt.

Groeten, Klaas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

pauldijkstra

Re: "Klippfisch"

Bericht door pauldijkstra » 18 mar 2009, 14:42

Hoi Klaas,

Lijstje van de FluWa's komt inderdaad van de kaart van mei 1944. Een Funkhorchstelle zou heel goed kunnen.
Klasio schreef:Hoi Paul,
Hoe bedoel je dat "er weer iets bovenwater is gekomen over de ingewikkelde structuren in radar en andere Duitse vliegtuig/luchtvaart zaken"? Wat is er dan boven water gekomen? Het enige feit dat ik zie is dat de locatie van Klapperstorch op sommige kaarten niet helemaal overeen komt.
Boven water is gekomen dat op één kaart Klapperstorch als FluWa aangegeven wordt, en dat de locatie niet altijd overeenkomt. Ja dat klopt. Alleen ik refereerde eigenlijk meer naar een tekst van jouw eerder in dit topic over de ingewikkelde radarstructuur, en ik heb geprobeerd enige informatie over Klapperstorch te verzamelen omdat ik deze puur toevallig tegen kwam. Bergen aan Zee is, en dat moet je toegeven, erg interessant en van veel eerder besproken zaken was niet duidelijk waar het gestaan moet hebben (denk aan Max, zie trouwens de uitsnede op de FluWakaart). Als het dan niet helemaal o.k. verwoord wordt, mijn excuses......

Groet,

Paul

Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 3553
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: "Klippfisch"

Bericht door AvB » 19 mar 2009, 00:20

Paul je maakt van de kleinste 'ontdekkingen' weer doorbraak in de geschiedenis!~
Ik schep waarschijnlijk alleen maar meer verwarring nu, maar ik kom er met een minuut of 15 op terug
Dat doe je inderdaad dus doe dat dan ook niet.
Sommige bronnen zijn maar op een manier te interpreteren.
Nicht ärgern - Nur wundern!

Gebruikersavatar
hnauta
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 mei 2008, 23:14
Locatie: Egmond-Binnen

Re: "Klippfisch"

Bericht door hnauta » 25 apr 2010, 09:05

Dag allemaal,

Om weer even naar het eerste oorspronkelijke bericht terug te keren: de Freya die waarschijnlijk de Tarnname Klippfisch droeg, stond aan de zeereep, iets zuidelijk van de latere positie van de Wassermann. Over een Freya op het Russenduin nabij Klapperstorch zou moeten hebben gestaan is mij verder uit documenten niets gebleken.

Groet,
Hans

jopaerya
Berichten: 350
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: "Klippfisch"

Bericht door jopaerya » 25 apr 2010, 21:18

Hallo Hans

Zeer interessant , mag ik je vragen hoe je aan de informatie komt dat Klippfisch een Freya was ??

Groeten Jos

Gebruikersavatar
hnauta
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 mei 2008, 23:14
Locatie: Egmond-Binnen

Re: "Klippfisch"

Bericht door hnauta » 25 apr 2010, 21:31

Dag Jos,

De locatie is vermeld door de Central Interpretation Unit van de RAF. Luchtfoto's, een kaartje, zelfs een modelletje geven aan dat het een Freya type was. Voor mij is de informatie ook vrij vers, ik ben het afgelopen week tegengekomen in The National Archives in Londen.

Groetjes,
Hans

jopaerya
Berichten: 350
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: "Klippfisch"

Bericht door jopaerya » 26 apr 2010, 21:42

Hartelijk Bedankt Hans

A.C.E. van T.

Re: "Klippfisch"

Bericht door A.C.E. van T. » 10 aug 2010, 15:23

Camp Bergen op Zoom kan Kiek in de pot (Bergen op Zoom) zijn geweest.
Tijdens de bevrijding waren daar een tijd Franse Commando´s gelegerd.
Omdat Nederlandse Mariniers vonden dat dat hun terrein was is er een hoop heibel geweest ,wat 1 dode Commando als gevolg gaf.
Op Lindonk )Bergen op Zoom)heeft een Nickebein gestaan.
Het gebouw zelf staat er nog.
In Bergen op Zoom zat de 16 Schiffstamm Abteilung.
Hun kazerne was de Cort Heijligers Kazerne.
Verder Waldlager I bij Mattenburg , II bij de Buiten Gebent en III bij Plantage Centrum(Nu Roosendaal) wat verder liep richting Wouwse-Plantage viel schijnbaar weer onder 14 SSTA.
Deze vielen onder een stelling die van Hildernisse tot a/d Wouwse Plantage liep.

najaar 1943 /voorjaar 1944
Stab. 16SSTA waarschijnlijk Zuid-West Singel bij Kiek in de Pot
1./SSTA Balsebaan(plein 13) westzijde van de tankval
2./SSTA Kraaienerg zuidzijde van de tankval
3./SSTA Cort Heijligers Kazerne
4./SSTA Lager III
5./SSTA waarschijnlijk bij Lager I
6./SSTA Lager II

Onder deze stelling lag Fliegerhorst Woensdrecht.
Daar stond ook een grote zendmast.
Er moet ,volgens een bron ,een grote relais zender op het vliegveld op bij Lindonk gestaan hebben voor conact met Berlijn,St Nazaire,Ijmuiden en de Atlantische Oceaan(schepen ,U-boten etc)
Omdat het hier om een Marine stellung gaat ,denk ik dat het bij Lindonk moet zijn geweest.
Bij Lindonk moet volgens ooggetuige ook een stenen kazerne hebben gestaan.

Als Klippfisch bij Kiek in de pot was,dan moet hij of tussen de kogelvangers of op een hebben gestaan.
Want er achter kan volgens mij niet.
Helaas ligt er volgens mij nog maar 1.
Andere mogelijkheden zijn op de Waterschans of wat men dacht de telefoonbunker tussen de Bunt en Lindonk.
Er stond hier een H vormig apparaat op en er liepen 48 adrige telefoonkabel vandaan naar oa Lindonk.
De bunker moest op precieze afstand van Lindonk geplaatst worden.
Naar ik heb begrepen moet deze nu onder grond begraven zijn.

luchtkastelen 40-45

Bergen

Bericht door luchtkastelen 40-45 » 03 sep 2010, 01:27

Je maakt dezelfde vergissing als Trenkle; die tekende de Bernard van Bergen ook in West Brabant. Klippfisch moet je zoeken bij Bergen aan Zee - NH, niet Bergen op Zoom.

Overigens klinkt het verhaal over Lindonk interssant, maar het is moeilijk te volgen.
In Lindonk stond een Knickebein met bijbehorende gebouwen, waarvan het aggregaatgebouw nog bestaat.
Maar zeg je nu dat er bij het vliegveld Woensdrecht ook een Marine relaiszender stond voor communicatie met schepen? Welke bron heb je daarvoor? Ben je niet in de war met de Elektra-Sonne bij Schoorl (in de buurt van Bergen - NH)?
Kan je wat meer vertellen over de begraven telefoonbunker tussen De Bunt en Lindonk? Bron? Volgens verzetsaantekeningen lagen er in de omgeving meerdere hoofdtelefoonlijnen. Maar waarom de specifieke afstand t.o.v. Lindonk? Vanwaar de H-antenne?

Groet, René

pauldijkstra

Re: "Klippfisch"

Bericht door pauldijkstra » 15 dec 2010, 23:33

Lang stil geweest hier, toch nog wat over mijn vermeende Würzburg bij Bergen a/Zee
Staat hier hopeloos verkeerd, maar ik weet ook weer waar ik (later, jammergenoeg na mei 2009...) nog eens de suggestie voor een Würzburg bij Bergen aan Zee voorbij zag flitsen, en wel hier: http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 9&t=158942" target="_blank (in het antwoord van SES).

Plaats reactie

Terug naar “Radar”