Wassermann radar - verschillende types

Gebruikte Radarsystemen in de Atlantikwall.
Plaats reactie
DikBruins

Wassermann radar - verschillende types

Bericht door DikBruins »

Op Terschelling stond zowel een Wassermann Schwer (West-batterie) als een Wassermann Mittel op de Groenplak.
Weet iemand waarom beide typen in gebruik waren? Had de Wassermann M speciale mogelijkheden? Ik heb het idee dat de Wassermann S er eerder was, maar ik weet niet meer hoe ik daar bij kom...

MVRGR,
Dik Bruins
Adrie
Berichten: 74
Lid geworden op: 11 mar 2008, 11:15
Locatie: Oostvoorne
Contacteer:

Re: Wassermann radar - verschillende types

Bericht door Adrie »

Dik,

Weet niet precies hoe of wat over de radar , maar bij ons in oostvoorne had je de wassermann S welk in een eigen luftwaffe stelling stond, deze radar zond een signaal uit welk terug laatste op het vliegtuig . Doormiddel van een simpele berekening kon men de afstand van het vijandige vliegtuig uitrekenen. Na de ontdekking van het window systeem ( aluminium strips welk uit het vliegtuig werden gegooid ) werd dit systeem nutteloos. De duistse reactie hierop was het heidelberg systeem, deze ontving alleen maar signalen waardoor deze ook niet gestoord kon worden.
De wassermann M (bij ons is dit de MII) is toen als wassermann radar geplaatst, ook in een apparte radarstelling , deze bunkers waren dunwandig ( dit is bij jullie als het goed is ook zo)

Hoop je hiermee een beetje geinformeerd te hebben .
Gr adrie BBO
DikBruins

Re: Wassermann radar - verschillende types

Bericht door DikBruins »

Hoi Adrie,
dank voor je reactie. Bunkers op Groenplak zijn inderdaad dunwandig. Jammer genoeg heeft de gemeente Terschelling één van de bunkers gesloopt, nadat er een house party was gehouden...

Wat betreft mijn vraag, het volgende heb ik wel gevonden:

In order to give warning of “Mosquito” attacks, a “Wassermann” installation (L43.2) is built
that, in cooperation with the “Domeyer” receiver (L43.2), can accurately identify the target based
on the “Oboe” signals a few minutes before the attack.
THE RADAR WAR, Gerhard Hepcke

mij onbekend of deze Domeyer ontvanger op Terschelling aanwezig was.
Groet, Dik
Plaats reactie

Terug naar “Radar”