Grossraumgefechtsstand Diogenes

Gebruikte Radarsystemen in de Atlantikwall.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Grossraumgefechtsstand Diogenes

Bericht door WimVe »

rony schreef:Was het een watertank?
Een metalen tank of een betonnen bak?
Welk verdiep?
Zou het grondwater niet gewoon opgepompt geweest zijn voor dagelijks gebruik?
Op de BRV tekening staat ie op de 3de verdieping. In de hoek waar ook de twee luchtschachten zitten.
Volgens mij een stenen of betonnen recevoir. De wanddikte is dik getekend. Er staat bij: recevoir.
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Grossraumgefechtsstand Diogenes

Bericht door maarten-stahlbeton »

Het reservoir lijkt van een frame gemaakt en staat op een aantal poeren. Mocht hij van beton gemaakt zijn, dan lijkt me het voorgespannen beton? De gearceerde kleur staat zowel voor beton als baksteen.

Er staat overigens "Zie Blad 6", echter is blad 6 een tekening van de hoofdingang.

Op een andere tekening staat naast het dunne muurtje in deze ruimte nog geschreven : "Metaalwerk". Het zou kunnen dat hier een traliehek in heeft gezeten, maar een metalen wand lijkt me ook mogelijk.

Ik weet niet of er een puls aanwezig is binnen. Waarom zou je grondwater naar boven pompen? Dit kost toch veel zinloze energie? Ook zo'n hoeveelheid water op de bovenste verdieping is vreemd, een lek zou toch een flinke schade kunnen aanrichten. In de directe omgeving van Dio II zijn wel wat waterputten, maar ik verwacht niet dat er met emmertjes heen en weer werd gelopen.

De zusterbunkers Gyges en Sokrates hadden overigens ook zo'n tank. Dus wellicht is het gewoon een `Regelbau` ontwerp.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door maarten-stahlbeton op 25 jun 2015, 09:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Lord of the Ringstand
BunkerOwner

Re: Grossraumgefechtsstand Diogenes

Bericht door BunkerOwner »

Vullen (omhoog pompen) gedurende relatieve rust/veiligheid, om vervolgens gebruik te kunnen blijven maken ervan als er geheel geen stroom is (zwaartekracht) ?
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Grossraumgefechtsstand Diogenes

Bericht door maarten-stahlbeton »

Het reservoir ligt trouwens tegen de luchtschachten aan, en er loopt een flinke buis vanuit de kelder omhoog. Ik weet niet of deze misschien hierop aansloot.

Waarvoor is eigenlijk de luchtschacht tegen het trappenhuis aan de achterzijde?
Lord of the Ringstand
BunkerOwner

Re: Grossraumgefechtsstand Diogenes

Bericht door BunkerOwner »

maarten-stahlbeton schreef:Het reservoir ligt trouwens tegen de luchtschachten aan, en er loopt een flinke buis vanuit de kelder omhoog. Ik weet niet of deze misschien hierop aansloot.

Waarvoor is eigenlijk de luchtschacht tegen het trappenhuis aan de achterzijde?
Dat zie je bij bunkers met +2-3-4 verdiepingen vaker. Wellicht omdat daar toch al een open schacht van boven naar beneden is? Wellicht makkelijk qua onderhoud?
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Grossraumgefechtsstand Diogenes

Bericht door maarten-stahlbeton »

Even de verhoudingen van het reservoir t.o.v. de bunker zelf. Deze is gigantisch.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Grossraumgefechtsstand Diogenes

Bericht door AvB »

Geen idee in hoeverre de informatie klopt maar hier wat leesvoer van Willem Tiemens (1944-2005).

http://airbornearnhem.nl/WillemTiemens/Diogenes.htm
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Grossraumgefechtsstand Diogenes

Bericht door rony »

Interessante informatie, bedankt Arthur.
I'll Come Back.
Gr
rony.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Grossraumgefechtsstand Diogenes

Bericht door WimVe »

Bij dit soort acties denk ik altijd: waar zijn de duitsers gebleven die er ooit zaten ?
Vaak zijn we aan het gissen qua gebruik of inrichting maar er moeten toch noch wel mensen iets weten.
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Grossraumgefechtsstand Diogenes

Bericht door maarten-stahlbeton »

Tiemens had veel contact met voormalige werknemers. Veel herinneringen hadden deze echter niet aan de Gefechtsstände van de 1NJG. Een voorbeeld uit correspondentie tussen Gert Framm (3 JD) en A.B. Jansen uit de archieven van Tiemens:
Die langen Jahre verwischen manches, das Gedächtnis lässt auch nach und -offen gesagt- hat man Dingen zu befassen, zumal dann, wenn man hiermit auch schon unerfreudliche Erfahrungen gemacht hat.
en op de vraag "Haben Sie noch einen bestimmten Einsatz ab Deelen in Erinnerung?" een kort maar krachtig "Nein".

Kleine correctie echter, de kaart in Diogenes II was van een canvasachtig materiaal gemaakt waarop de kaart zelf geprint was. In die tijd was het technisch zeer lastig om strakke glazen platen van dat formaat te produceren. Museum Vliegbasis Deelen kan zo ook de kaart uit de Gefechtsstand op het Kleines Heidelager reconstrueren, elk stukje heeft een iets andere dikte. Zie hiervoor: http://www.museumvlbdeelen.nl/37/

Bijgevoegd een stukje ook uit de archieven van Tiemens via het Gelders Archief over "Zirkus Diogenes"
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Grossraumgefechtsstand Diogenes

Bericht door WimVe »

maarten-stahlbeton schreef:Even de verhoudingen van het reservoir t.o.v. de bunker zelf. Deze is gigantisch.
Nou ik ga het nog gekker maken: het reservoir is er niet meer. Maar en dit is het vreemde: het was twee keer zo groot.
Reservoir stond op de 2de en derde verdieping. Dus in feite twee keer zo groot als wat jij nu al gigantisch noemt.
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Grossraumgefechtsstand Diogenes

Bericht door rony »

Toch niet het derde en het vierde?
I'll Come Back.
Gr
rony.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Grossraumgefechtsstand Diogenes

Bericht door WimVe »

rony schreef:Toch niet het derde en het vierde?
Nu je het zo zegt: 2e en vierde ;-)
Maar die vierde ben ik niet zo zeker van. Want dan moet je daar eerst zien te komen.
Het blijft een merkwaardig gebouw.
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Grossraumgefechtsstand Diogenes

Bericht door maarten-stahlbeton »

Bedoel je dat de tekening van het reservoir niet klopt en nog een verdieping hoger is geweest?
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Grossraumgefechtsstand Diogenes

Bericht door WimVe »

maarten-stahlbeton schreef:Bedoel je dat de tekening van het reservoir niet klopt en nog een verdieping hoger is geweest?
Yep,
Dat reservoir stond op de 1e en liep zeker door tot en met de 2de. Maar aangezien de 2de in die ruimte een houten plafond heeft vermoed ik dat de ruimte zelf tot en met de 3e gelopen heeft. Dus tot en met de lage 150-160 hoge "zolder".
Langs die gehele ruimte liep /loopt aan de trapzijde en enorme ventilatieschacht 6x1meter.
Echter , en dat is weer zo iets, ik heb het einde beneden nog niet gevonden ...
Op de 1e verdieping of op de bg zou je dus de onderzijde verwachten. Mar er is ook veel verbouwd. Deels om de schade te maskeren, deels om een ruimte (beter) te gebruiken.

Wat verder niet echt helpt is dat alles wit geschilderd is, er kilometers houten stellingen staan en vele originele doorgangen dichtgemetseld zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Radar”