Würzburg in Arnhem

Gebruikte Radarsystemen in de Atlantikwall.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Würzburg in Arnhem

Bericht door tim »

Ik zie niet echt in wat een wurzburg riese met V2 inzet te maken zou kunnen hebben?

Als een V2 eenmaal op kruissnelheid en hoogte vloog viel er niks meer te peilen :geek:

Bovendien was de uiteindelijke operationele inzet gebaseerd op mobiele afvuurplaatsen, een statische Riese past daar niet echt in.
Maar je weet het natuurlijk nooit.
Ben benieuwd of er ergens een testrapport van de tests op peenemunde bewaard is gebleven.

Gr, Tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Würzburg in Arnhem

Bericht door ErwinZ »

tim schreef:Als een V2 eenmaal op kruissnelheid was viel er niks meer te peilen :geek:

Bovendien was de operationele inzet gebaseerd op mobiele afvuurplaatsen, een statische Riese past daar niet echt in.
Dat gebeurde gewoon op Penemünde. Dus ik zou niet weten waarom niet op andere plakken.
Uiteraard waren de sites mobiel maar niet zo heel ver van elkaar vandaan. Denkbeeldige lijnen vanuit Antwerpen over Arnhem komen allemaal uit op de V2 sites in Overijssel.

Maar goed. Het blijft een theorie.
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Würzburg in Arnhem

Bericht door maarten-stahlbeton »

Ik heb mogelijk nog een Würzburg met zendmast gevonden. Ca. 2000 meter ten zuiden aan de Rijnoever is de schaduw te zien van een grote schotel en een mast. Nog geen fotografisch bewijs vanaf de grond kunnen vinden helaas.

Ik heb het idee dat de eerste foto die ik op 29 mei geplaatst heb een andere schotel is dan die aan de Onderlangs.

Kunnen de off-topic berichten misschien verwijderd worden? Voegen weinig toe aan de discussie.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door maarten-stahlbeton op 08 feb 2015, 21:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Würzburg in Arnhem

Bericht door maarten-stahlbeton »

En nog wat plaatjes van die aan het Onderlangs.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lord of the Ringstand
Joop Schreuder †

Re: Würzburg in Arnhem

Bericht door Joop Schreuder † »

Maarten,

De mast die je aangeeft lijkt een beschadiging van het negatief, de oriëntatie van de slagschaduwen van de PGEM hoogspanningsmasten en fabrieksschoorstenen heeft een andere richting. (zie bv de hoge 50KV mast 1000 meter terug in de linker uiterwaard en de masten bij het 50 KV station bij de gashouders).

Greetz,

Joop
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Würzburg in Arnhem

Bericht door AvB »

Topic gesplitst

De groote Flakstelling van Nederland zie viewtopic.php?f=45&t=4296
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Würzburg in Arnhem

Bericht door maarten-stahlbeton »

Hoi Joop,

Op andere luchtfoto's uit dezelfde serie stond deze schaduw ook. Ik kwam onlangs deze oblique tegen waaruit blijkt dat het hier gewoon om een kraan op de kade gaat. Mystery opgelost.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Würzburg in Arnhem

Bericht door ErwinZ »

Mooi en gelijk jammer. Maar goed een 2e onbekende Würzburg is wat veel van het goede, we zijn al druk genoeg met deze ;)
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Würzburg in Arnhem

Bericht door ErwinZ »

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Würzburg in Arnhem

Bericht door maarten-stahlbeton »

Ik ben wel benieuwd waar ze deze informatie vandaan hebben. Ik ben al een tijdje geen vrijwilliger meer bij het museum, dus ik heb hier niks van meegekregen.

Het is natuurlijk mogelijk dat dit een Prüfstand is geweest, mogelijk in samenspraak met Teerose I-II-III. Teerose werd wel bezocht door ingenieurs en schijnt ook als proefopstelling gebruikt te zijn. (ik dacht Teerose II, moet ik nog even opzoeken, parate kennis niet zo gereed vlak na het werk :))

Op de luchtfoto's vlak voor Market-Garden zou mogelijk iets te zien kunnen zijn. Helaas werkt de schaduw niet mee, maar het zou mogelijk kunnen zijn dat hij er stond. Ik ben nog op zoek naar eerdere luchtfoto's maar ken de foto niet waarover gesproken word. Misschien dat het daar beter op te zien is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Würzburg in Arnhem

Bericht door ErwinZ »

Als groep Albrecht het al in '43 heeft gemeld dan lijkt me dat er wel een paar lucht foto's van moeten zijn. Misschien in Schotland?
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Würzburg in Arnhem

Bericht door maarten-stahlbeton »

Deze lezing van het museum Deelen verklaart alles.

https://www.youtube.com/watch?v=XY5spjvEaFo
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Würzburg in Arnhem

Bericht door ErwinZ »

Duidelijk verhaal. Geplaatst in 2013, dus we lopen een beetje achter op het forum :D

Al ben ik er het niet mee eens dat de tekening van Groep Albrecht een Freya is.
Renev
Berichten: 135
Lid geworden op: 26 okt 2009, 12:14
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Würzburg in Arnhem

Bericht door Renev »

Daar volgens mij nog steeds nergens een goede verklaring te vinden is voor de aanwezigheid van een Wurzburg Riese op de Rijnoever in Arnhem in 44 etc , heb ik wellicht daar iets aan toe te voegen.
Het volgende las ik op een Duits forum:

Trenkle wrote:"Dies hatte dazu geführt, daß das OKM ab Mitte 1943 die Einführung von Luftwaffengerät verfügen mußte. An Land wurde das »Würzburg-Riese«-Gerät für Zwecke der Flak, der Seeaufklärung oder der Seeartillerie einzeln oder kombiniert eingesetzt (vgl. weiter unten). (Seite 172)

Is dit wellicht een optie ? Veraf zoeken = radar moet hoog staan. Voor FLAK doeleinden is dat niet nodig.

gr
René
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Würzburg in Arnhem

Bericht door ducatim901 »

Hier een iets betere foto, de slagschaduw is te zien en de armen waar de schotel aan gemonteerd was ook.
JK
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Plaats reactie

Terug naar “Radar”