Würzburg in Arnhem

Gebruikte Radarsystemen in de Atlantikwall.
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Würzburg in Arnhem

Bericht door maarten-stahlbeton »

Deze foto's stonden in een topic met een ander onderwerp, vandaar even een nieuwe. Foto's komen van Rene V. en het Gelders Archief via Erwin Z.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door maarten-stahlbeton op 29 mei 2014, 08:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Würzburg in Arnhem

Bericht door maarten-stahlbeton »

Het Gelders Archief heeft nieuwe foto's online gepubliceerd van o.a. Market Garden. Ik kwam deze foto tegen waar de zendmast duidelijker te zien is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Würzburg in Arnhem

Bericht door maarten-stahlbeton »

Kan iemand iets zeggen over de sokkel die naast de Würzburg stond?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Würzburg in Arnhem

Bericht door rony »

Maarten is dat geen voetstuk met de as waarop die würzburg rond draait..
I'll Come Back.
Gr
rony.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Würzburg in Arnhem

Bericht door ErwinZ »

Ja dat is de sokkel waarmee de WR verplaatst is naar de plek. Zegt misschien iets over de tijd van plaatsing. Geen idee wat voor type sokkel het is, waarschijnlijk speciaal gemaakt voor WR's.
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Würzburg in Arnhem

Bericht door maarten-stahlbeton »

Een Würzburg werd in delen aangevoerd. De schotel in twee stukken, het onderframe en de controlekamer. Ik kan me niet voorstellen dat de complete opbouw op zo'n fragiele spies vervoerd werd.

Overigens kun je naast de sokkel nog tandwielen zien liggen en aan de linkerzijde van de foto lijkt een kast te zien. Mooi zijn ook de kabelrollen die verspreid liggen. Echt een haastig aangelegde stelling.

Hier een foto vanuit een andere hoek van AHF.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Würzburg in Arnhem

Bericht door maarten-stahlbeton »

Herstel: Een Würzburg werd zelfs in 5 delen aangevoerd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
jan-willem
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 apr 2011, 22:10

Re: Würzburg in Arnhem

Bericht door jan-willem »

Die tweede sokkel is gewoon de as waarop de Würzburg-Riese draaide.
Dit zou suggereren dat er een tweede Würzburg-Riese stond, of in aanbouw was.
Op de site van Museum Vliegbasis Deelen staan een paar mooie foto's van een dergelijke as.
http://www.museumvlbdeelen.nl/projekten ... ese-radar/
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Würzburg in Arnhem

Bericht door rony »

Is niet helemaal zeker, kan ook om een vervangstuk gaan.
I'll Come Back.
Gr
rony.
Renev
Berichten: 135
Lid geworden op: 26 okt 2009, 12:14
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Würzburg in Arnhem

Bericht door Renev »

@ Maarten Stahl e.a.
Deze discussie is al eens ergens gevoerd, maar ik weet niet meer waar. Maar dat geeft niet.
Voetstuk is helder te zien op de foto's en mooi dat er weer een derde bij gekomen is. Ik post nog even een vergelijkbaar draaipunt uit Scandinavie.
De vraag is alleen wat een WR daar deed bij in Arnhem bij de Oude Haven. De schutting lijkt gedoeld te zijn voor bescherming (tegen kogels ?) en is uitzonderlijk daar er bij WR elders nergens dit soort bescherming was. Ook staat deze op een rare plaats (laag = weinig bereik/weinig resultaat) en past wat dat betreft ook niet in de himmelbett. Het mastje kan gebruikt zijn voor de Y communicatie, maar is eigenlijk ook te klein.

Tiemens (Teerose etc) heeft eens gesteld (!) dat deze WR bedoeld was tegen landdoelen met name tegen de oprukkende geallieerden uit de Betuwe. (zie ook WR voor het eerst ingezet tegen landdoelen). De vraag is ook of gezien de opbouw van de radarbundel dit op die afstand enig effect zou hebben gehad. (bundel gaat omhoog en niet met een boogje)
Tja, misschien zijn er nog meer fotos ?
Rene.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Würzburg in Arnhem

Bericht door ErwinZ »

Renev schreef: De schutting lijkt gedoeld te zijn voor bescherming (tegen kogels ?) en is uitzonderlijk daar er bij WR elders nergens dit soort bescherming was.
De schutting die zichtbaar is, is mijn inziens een wegversperring. Of anders een afrastering van het (sperr-) gebied. Op andere foto's uit Arnhem zijn vergelijkbare versperringen te zien, sommige zelfs in anti-tank muur uitvoering. In een Pionier forschrift staat ook beschreven dat radar niet te beschermen of te camoufleren valt om storing te voorkomen.
Renev schreef: Het mastje kan gebruikt zijn voor de Y communicatie, maar is eigenlijk ook te klein.
De mast is een telegraaf of elektriciteit paal. Zijn op meerdere foto's te zien van de omgeving Arnhem.
Renev schreef: Tiemens (Teerose etc) heeft eens gesteld (!) dat deze WR bedoeld was tegen landdoelen met name tegen de oprukkende geallieerden uit de Betuwe. (zie ook WR voor het eerst ingezet tegen landdoelen). De vraag is ook of gezien de opbouw van de radarbundel dit op die afstand enig effect zou hebben gehad. (bundel gaat omhoog en niet met een boogje)
Dat lijkt mij sterk gezien de heuvelachtige gebied rondom Arnhem. Dit zou aannemelijker zijn als de WR op een heuvel stond in het achterland, en niet op de Rijn-kade (laagste punt van de omgeving)

Een theorie die ik zelf heb is dat de WR ingezet is om V2's te traceren die afgevuurd zijn vanuit Hellendoorn en omgeving. Tussen Hellendoorn en het beoogde doel Antwerpen ligt precies Arnhem. Dit is echter een theorie en ik heb geen enkel bewijs wat in die richting wijst alleen dat er op Penemunde testen zijn uitgevoerd met een WR om V2's te traceren. Mocht deze WR in relatie staan tot de V2's dan moet dit duidelijk worden uit SS archieven en zou wel verklaren waarom wij nu nog niks hebben gevonden in LW en KM archieven.
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Würzburg in Arnhem

Bericht door maarten-stahlbeton »

Uit het Gelders Archief
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Würzburg in Arnhem

Bericht door ErwinZ »

Mooi!
Blijf het apart vinden dat we zo weinig weten over dit exemplaar.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Würzburg in Arnhem

Bericht door AvB »

Ik zag dat er rond Breslau ook een aantal enkele Wurzburg-Riese rond de stad lagen. Daar lag echter ook flink wat Flak. Is dat rond Arnhem ook zo?
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Würzburg in Arnhem

Bericht door maarten-stahlbeton »

Bij Arnhem lag zelfs de grootste batterij van Nederland. Deelen had een aantal schwere batterijen rondom liggen, en flink wat kleiner kalibers verdeeld over het terrein.

Er zijn wel bewijzen dat de flak tegelijk met de 1. NJD richting Duitsland vertrokken zijn. De late aanwezigheid van deze WR doet mij wel steeds meer richting de theorie van ErwinZ nijgen.

Zou mooi zijn als er van deze onbekendere stations wat meer bekend zou worden.
Lord of the Ringstand
Plaats reactie

Terug naar “Radar”