Harri 1 (Camperduin)

Gebruikte Radarsystemen in de Atlantikwall.
pauldijkstra

Harri 1 (Camperduin)

Bericht door pauldijkstra »

Naar aanleiding van een conversatie met dhr. Hans Nauta (forumlid) vertelde Hans mij van een FuMO 3 bij Camperduin die 'Harri 1' zou heten. Volgens een opgave uit The National Archives bevond deze zich op deze positie: 52°42'40.00"N , 4°39'0.00"O. De locatie bevind zich ondertussen in een rijk bebost gebied. Er is verder niet direct meer informatie bekend over deze 'Harri 1'.

Een paar jaar geleden ben ik al begonnen met het uitspitten van deze locatie omdat er vermeende bunkerresten zouden liggen. Toen kon ik niets vinden, misschien dat na onderzoek op locatie met het coördinaat in de toekomst meer opleverd.

Even in het kort:
FuMO 3, 'Harri 1', Seetakt. Niet te verwarren met de wel bekende FuMO 214 'Harri 2' die opgesteld stond in Marine Seeziel Batterie 'Kamp'.

Hebben jullie meer informatie over deze radar?

Alvast bedankt,

- Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Adrie
Berichten: 74
Lid geworden op: 11 mar 2008, 11:15
Locatie: Oostvoorne
Contacteer:

Re: Harri 1 (Camperduin)

Bericht door Adrie »

Ha Paul,

Sterkte met je zoekactie dan.

Is dit dan nog wel te vinden het zuo dan aleen de betonen voet zijn die je zou kunnen vinden .

nou heb ik de afgelopen jaren geleerd dat de oorlogse tekeningen niet zo heel erg maatvast zijn, weet niet waar die coordinaten op gebaseerd zijn maar zou zomar een eindje kunnen schelen

camperduinen is toch bij den helder? ( heb even geen boek in de buurt om het op te zoeken) :mrgreen:
Groeten adrie
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Harri 1 (Camperduin)

Bericht door wattman »

Houd even dit in je achterhoofd: beide coordinaten geven "00 seconden", dat lijkt me te mooi om waar te zijn en is dus zeker afgerond.
pauldijkstra

Re: Harri 1 (Camperduin)

Bericht door pauldijkstra »

Hoi Adrie en Hendrik,

Camperduin ligt vlakbij Schoorl, Bergen en Bergen aan Zee en behoorlijk ver onder Den-Helder.

Wbt. de coördinaten, deze zijn niet helemaal juist het moet zijn: 52°43'40.00"N , 4°39'0.00"O. Dit geeft een locatie in een weiland. (zie bijlage) Ik ga er vanuit dat dit welzeker is afgerond! De coördinaten zijn gebasseerd op een opgaaf uit The National Archives.

Als ik er een Duitse stafkaart overheen leg blijkt dat de radar niet binnen een Stützpunkt of een Widerstandsnest viel, maar opzichzelf stond.

Groet,

Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Klasio †

Re: Harri 1 (Camperduin)

Bericht door Klasio † »

Hoi Paul,

Teruglezend in de forumberichten kwam ik dit topic tegen, dat ik indertijd waarschijnlijk gemist hebt, hier alsnog een reactie...

Ben je inmiddels al verder gekomen met je vermeende FuMO 3 radar?

Een FuMO 3 'Zerstörer Säule' radar bij Camperduin zou leuk zijn, maar volgens Duitse gegevens stond er te Camperduin in 'Harri' als radars een FuMO 5 'Boulogne' en een FuMO 214 'Würzburg Riese'. Daarnaast tevens nog FuMB 21 en FuMB 27 voor de Funkmess Beobachtung.

Tevens vraag ik me af hoe je aan de kreten Harri 1 en Harri 2 komt? Lijkt me dat die niet uit uit PRO/National Archives docs komt, want daarin ben ik nog nooit Duitse codenamen tegen gekomen.

De door jouw vermeende FuMO 3 'Zerstörer Säule' radar was een vaste radar opstelling op een speciale bunker, deze zou dan eventueel in de BRV gegevens terug te moeten vinden zijn.

Groeten, Klaas
pauldijkstra

Re: Harri 1 (Camperduin)

Bericht door pauldijkstra »

Hoi Klaas,

Deze gegevens heb ik destijds van Hans Nauta gehad. Ik ben er eerlijkgezegd ook niet meer echt mee bezig geweest. Er zou ergens wel het een en ander terug te vinden moeten zijn. Harri 1 en Harri 2 komen ook bij Hans vandaan.
Het lijkt mij noodzakelijk weer eens licht op dit topic te zetten. Misschien kan Hans er nog iets over vertellen?

Vr. gr,

Paul
Gebruikersavatar
hnauta
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 mei 2008, 23:14
Locatie: Egmond-Binnen

Re: Harri 1 (Camperduin)

Bericht door hnauta »

Hallo allemaal,

De verwijzing naar Harri 2 en de FuMO 214 Würzburg is afkomstig uit het KTB Admiral in den Niederlanden, zie bijgevoegde pagina.

Groet,
Hans
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jens

Re: Harri 1 (Camperduin)

Bericht door Jens »

Hoi iedereen,
Ik woon in Camperduin en kan redelijk precies vertellen waar de radar vroeger stond. Er is nu bij strand camperduin een rotonde en midden op die rotonde stond een op zichzelf staande radar. Hij is in de jaren 80 jammergenoeg afgebroken, omdat de rotonde er kwam.
pauldijkstra

Re: Harri 1 (Camperduin)

Bericht door pauldijkstra »

Beste Jens,

Dat is een interessant gegeven, want de locatie bij de rotonde is helaas niet juist. De genoemde radar (Harri 1) stond op een binnendijkje richting de Hargerpolder (NIET te verwarren met de Elektra-Sonne). Van 'Harri 2' ligt de betonvoet of sokkel mogelijk nog steeds in het duin. Rijkswaterstaat heeft hier zelf een opmetingstekening van gemaakt voor het BRV (Bureau Registratie Verdedigingswerken).

Ik ben benieuwd of jij enige foto's hebt van de vermeende radar op de plaats van de rotonde. Er lag vroeger wel een bunker op de plek waar nu de rotonde is.

Groeten,

Paul
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Harri 1 (Camperduin)

Bericht door tim »

hallo jens, welkom op het forum.
ik ben bang dat paul gelijk heeft, onder die rotonde heeft een zgn. ST bunker gelegen, welke in januari 1978 (gedeeltelijk?) gesloopt is.
mogelijk was dit de centrale munitiebunker van het type FL246, maar helemaal zeker is dit niet...
een krantenknipsel over dit geval vermeld een bunker van 14x14 meter, terwijl de FL 246 14X22 meter was.
het kan natuurlijk goed een typfoutje in het bericht zijn :?

op een munitiebunker werden doorgaands geen radartoestellen geplaatst!

groeten, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
pauldijkstra

Re: Harri 1 (Camperduin)

Bericht door pauldijkstra »

Hoi Jens en Tim,

Onder de rotonde lag een 501. Deze is in 1978 gesloopt. De bunker was iets zwaarder uitgevoerd dan de 'standaard' uitvoering.

Groeten,

Paul

PS. Ook natuurlijk nog hartelijk welkom Jens, ik vergeet dat soort dingen altijd te zeggen... :roll:
Jens

Re: Harri 1 (Camperduin)

Bericht door Jens »

Hoi iedereen,

Ik heb een tijd geleden een boek in handen gehad waar een foto van de radar op de desbetreffende rotonde in staat. Ik ben druk op zoek en als ik het weer vind plaats ik het hier zo snel mogelijk! Ik heb de laatste jaren nogal wat boeken over bunkers en radars etc in handen gehad dus het kan eventjes duren. En ik heb een ooggetuige ;). Ik zag ook dat er een stukje boven mijn bericht een foto in een bijlage staat. Op die foto kan je de rotonde zien.
pauldijkstra

Re: Harri 1 (Camperduin)

Bericht door pauldijkstra »

Hoi Jens,

Klopt, maar daar heeft echt geen (Duits) radarscherm gestaan. Dat is zo goed als onmogelijk! Ben benieuwd naar je foto, en uit welk boek deze komt.

Groeten,

Paul
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Harri 1 (Camperduin)

Bericht door tim »

hoi paul, ik weet niet waar je deze informatie vandaan hebt, maar de 501's op batterie camperduin zijn gewoon in 2 meter uitgevoerd.
9.00 X 10.00 meter.

als de 14 X 14 zou kloppen zou de bunker buitenmuren van rep. 4, en 4,5 meter moeten hebben....
ik kan je garanderen dat dit nooit gebouwd is...

volgende keer ff je brv checken voor je reageert ;)

ben benieuwd naar de foto jens, je weet nooit.....
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
hnauta
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 mei 2008, 23:14
Locatie: Egmond-Binnen

Re: Harri 1 (Camperduin)

Bericht door hnauta »

Hallo Jens en Paul,

Even terug naar het begin: volgens een opgave van het Air Scientific Intelligence Report of Locations of German Radar in Western Europe (National Archives, Londen) stond een CW (Coast Watching apparatus - synomiem voor het hele scala aan Seetakt FUMO's) op positie 52.43'.40"N, 04.39'00"E. Zie ook bijlage voor dit gegeven met als bonus de positie van de Südmast bij Groet van het Electra-Sonne navigatiebaken.

Dan is het oppassen geblazen, want Google Earth gebruikt voor de positie aanduiding in seconden het decimaal stelsel, terwijl de seconden vermelding toendertijd nog in het 60-tallig stelsel plaatsvond. En zo zit je met je kaartje en schepje er opeens tientallen meters naast.

De FUMO zou iets meer tegen/langs de Munnikenweg hebben gestaan. Ik ken de situatie ter plekke vrij goed, want ik heb jaren in Groet gewoond. En dan bekruipt mij het gevoel dat er iets niet klopt: op die positie een FUMO niet gebruikt kunnen worden omdat meer westelijk de duinen en/of Hondsbosche Zeewering alle 'zicht' ontneemt. Kennelijk zit er iets in de Engelse opgave niet helemaal goed met de coördinaten.

Een andere locatie voor deze FUMO 3 of FUMO 5 zou ik daarom niet uit willen sluiten. Helaas heb ik geen goede luchtfotos van dit gebied.

Groet,
Hans
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door hnauta op 06 jul 2009, 23:22, 3 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Radar”