Marine Peil NebenStelle

Gebruikte Peilsystemen in de Atlantikwall
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Marine Peil NebenStelle

Bericht door The Viking »

Een hele goedenavond u allen...

Vanavond kwam ik er achter dat er in Maassluis een "Marine Peil NebenStelle" is geweest. Kan iemand mij hier meer over vertellen of is het voor jullie ook nieuw? Het schijnt nogal uniek te zijn want in Nederland waren er maar twee, in Den Helder en dus in Maassluis.

Alle informatie die er is, is welkom! Als bijlage de locatie, toendertijd een dijklichaam waar de stoomtram naar Delft heeft gereden. Saillant detail, het is op 50 meter van mijn huis.

Groet Gertjan 8-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Marine Peil NebenStelle

Bericht door ErwinZ »

Here a extract of the article from After The Battle Nr 120 (written by Jo Bergez):
The unit manning it was officially known as the Marine-Peil-Abteilung Flandern (Naval Monitoring Division Flanders), and made up of three companies: the 1. Kompanie, comprising the personnel of Ter Linden facility which was known as Marine-Peil-Hauptstelle Brügge (Naval Monitoring Main Station Bruges); the 2. Kompanie, comprising the personnel of the Marine-Peil-Nebenstellen (Naval Monitoring Sub-Stations) at the subsidiary listening posts at Den Helder, Scheveningen, Maasluis and Hoek van Holland (in the Netherlands), Middelkerke (in Belgium), and Boulogne-sur-Mer, Le Touquet, Dieppe and Etretat (in France); and a Stabskompanie (staff company) in Bruges made up of the watchkeeping and administrative personnel. The unit answered directly to the Oberkommando der Kriegsmarine (Naval High Command, OKM) in Berlin. Twice daily, a messenger left Bruges for Berlin to deliver among other things a copy of the radio interception report.
http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 3&start=15" target="_blank
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Marine Peil NebenStelle

Bericht door The Viking »

Nog even wat aanvullende informatie van wat ik tot zover weet!

De Duitse Kriegsmarine had aan de Europese kusten een aantal Marine Peil Hauptstelle (MPHS) geplaats. Dit waren de zenuwpunten van de diverse gesitueerde Marine Peil Nebenstelle (MPNS). In Nederland waren er voor zover bekend slechts twee MPNS, in Den Helder en Maassluis. Deze posten luisterden allerlei communicatie af door middel van speciale antennes. De post in Maassluis werd bemand door een Marine Peil Abteilung (M.P.Abt.) of door een Marine Peil Kompanie (M.P.Kp.). Maar ook is zo nu en dan de aanwezigheid geconstateerd van de Sicherheidsdienst en de Grüne Polizei. De post was gesitueerd in een soort geblindeerde caravan.

Deze MPNS Maassluis was gesitueerd langs het zandlichaam van de oude stoomtrambaan naar Delft. Welke na de oorlog de Laan 1940/1945 zou worden, ten hoogte van de Van Lennepstraat zo’n 50 meter voor het huidige kruispunt. De locatie werd beschermd door een 2 meter hoge muur met een opgeworpen aarde wal. Over het geheel lag een camouflage net. Aan de zuidzijde hadden Duitsers een stelling ingericht bestaande uit: een loopgraaf, MG nesten, mijnen en prikkeldraad.

Weten jullie nog meer dan lees ik het graag? Ook ben ik HEEL benieuwd of er beeldmateriaal van is?

Thanx & Greetzzz...

Gertjan 8-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Joop Schreuder †

Re: Marine Peil NebenStelle

Bericht door Joop Schreuder † »

Hee Gertjan,

Ik moet even wat opzoeken en dan zal ik eea posten. Er stond een echte bunker met een gesloten kruisdipool antenne op het dak. Het gebied rondom was geinundeerd. Geen Adcock antenne opstelling.

Greetz,

Joop
Joop Schreuder †

Re: Marine Peil NebenStelle

Bericht door Joop Schreuder † »

Gertjan, zoals beloofd:
Radiopeilstandjs.JPG
Greetz,

Joop
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Marine Peil NebenStelle

Bericht door The Viking »

Joop je bent GEWELDIG, wederom een super aanvulling! De inundatie van dit gebied (Sluispolder) pas per 12 april 1944.

Gisteren via het gemeentemuseum Maassluis een RAF Aerial van 10 december 1943 te pakken waarop deze HEEL licht op terug te vinden is! Bijgesloten de complete foto en een detail waar ik het contrast wat aangepast heb.

Thanx en groet...

Gertjan 8-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Gebruikersavatar
hnauta
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 mei 2008, 23:14
Locatie: Egmond-Binnen

Re: Marine Peil NebenStelle

Bericht door hnauta »

Hallo Gertjan en Joop,

Ik heb geen idee in hoeverre de MPNS bij Den Helder (eigenlijk bij Julianadorp) er hetzelfde uitzag als die in Maassluis, maar een vrij exacte beschrijving van het complex bij Den Helder is te vinden in de interpretation reports van de Central Interpretation Unit in The National Archives, London. Zie ook bijlage.

Mocht er iemand nog foto's hebben van de MPNS bij Den Helder houd ik mij aanbevolen!

Mvg,
Hans
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Marine Peil NebenStelle

Bericht door tim »

hoi hans, jan van tongeren heeft een paar (jaren 80) foto's op z'n website staan.
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
hnauta
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 mei 2008, 23:14
Locatie: Egmond-Binnen

Re: Marine Peil NebenStelle

Bericht door hnauta »

Hallo Tim,

Weet ik, ik ben zelf talloze keren langs de restanten gereden toen ik nog in Den Helder werkte. Een foto uit de oorlogsperiode of vlak erna heb ik echter nog nooit gezien.

Groet,
Hans
marinus venhuis

Re: Marine Peil NebenStelle

Bericht door marinus venhuis »

Volgens welingelichte bronnen geeft Hans morgen een lezing in Fort Velthuis.
Gr., M
Gebruikersavatar
hnauta
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 mei 2008, 23:14
Locatie: Egmond-Binnen

Re: Marine Peil NebenStelle

Bericht door hnauta »

Klopt, maar dat zal niet over de MPNS gaan. De lezing betreft de luchtoorlog boven Noord-Holland, verdedigingswerken of radio en radar installaties komen maar heel kort aan bod.

Mvg,
Hans
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Marine Peil NebenStelle Maassluis

Bericht door The Viking »

Hallo aan allen...,

Het bijgesloten verzetskaartje van de Groep Albrecht eens laten kopiëren tijdens een bezoek aan het oude NIMH. Ben er nu pas aan toegekomen om het eens goed te bestuderen. Ook hier kom ik weer een stukje tegen over de MPNS Maassluis. Ik kom er niet helemaal uit wat er staat en vandaar dat ik jullie hulp even vraag. Het is een origineel was een afdruk van een negatief film welke ik weer positief heb gemaakt en enigszins heb opgepimpt. Ik heb tot zover:

Op den "kunstweg?" van Maassluis naar Maasland op ong. 100 meter vanaf den Korenmolen in Z.O. richting bevind zich een ...? een groen net g...? gebouwtje. Boven op dit gebouwtje bevinden zich zi..? metalen ringen met een middelyn van ong. 0.75 m. welke in een verticaal vlak "op de gemeenschappelijke as?" kunnen bewogen worden. Zeer waarschynlyk is dit een peilstation of luisterpost voor vliegtuigen. ...? zyn schuilplaatsen en C. is het verblyf voor de bediening en bewaking. D. is een boerdery henbaar aan het rode dak. Op 100 m. ten ...? van den kunstweg naar Maasland is men thans (Maart 1944) bezig een gracht te graven. Dit wordt waarschynlyk een tankgracht.

Als jullie mij kunnen helpen met de ontbrekende delen zou dat fijn zijn? Nu we toch bezig zijn is er ook iemand die het antenne systeem kan identificeren aan de hand van de omschrijving? De omschrijving lijkt volgens mij ook op de afbeelding die Joop op 20 juni 2009 al heeft bijgesloten. Zo ja zijn hier afbeeldingen van op ander locaties?

Alvast weer hartelijk dank voor het meedenken.

Gr. Gertjan 8-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Joop Schreuder †

Re: Marine Peil NebenStelle

Bericht door Joop Schreuder † »

Hee Gert-Jan,

De benaming "kunstweg" zie je vaak terug in beschrijvingen van wegen uit het rijkswegenplan. Dit plan was nog volop in uitvoering bij het uitbreken van de oorlog, ook bij Maassluis. (zie de walzkorpersperren)
Uit de beschrijving van de antenne maak ik op dat het een zg. ronde kruisdipool antenne is, draaibaar tbv het verrichten van peilingen.
Afbeelding even snel van Internet gepikt, bron onbekend).

Greetz,

Joop
Peilantenne.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Juttertje

Re: Marine Peil NebenStelle

Bericht door Juttertje »

Op den "kunstweg?" van Maassluis naar Maasland op ong. 100 meter vanaf den Korenmolen in Z.O. richting bevind zich een met een groen net gecam. gebouwtje. Boven op dit gebouwtje bevinden zich zich metalen ringen met een middelyn van ong. 0.75 m. welke in een verticaal vlak "op de gemeenschappelijke as?" kunnen bewogen worden. Zeer waarschynlyk is dit een peilstation of luisterpost voor vliegtuigen. B. zyn schuilplaatsen en C. is het verblyf voor de bediening en bewaking. D. is een boerdery henbaar aan het rode dak. Op 100 m. ten N.O. van den kunstweg naar Maasland is men thans (Maart 1944) bezig een gracht te graven. Dit wordt waarschynlyk een tankgracht.

waarbij gecam. dan de afkorting is van gecamoufleerd.

Volgens mij moet het zoiets zijn :)
Sipke
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 aug 2013, 10:46

Re: Marine Peil NebenStelle

Bericht door Sipke »

In Groningen was vanaf het najaar 1944 een MPHS Stelle aanwezig die werkte voor het MOK Nord.
In de Zitadel, de laatste plek van Duitse weerstand in de stad Groningen, trof men direct na de bevrijding op 16 april 1944 , een soort van caravan aan beplakt met allerlei affiches ed. Het lijkt er dus op dat de caravan daar langer heeft gestaan en hij stond naast het Rijksarchief, de plek waar de Kampfkommandant Groningen zich overgaf aan de Canadezen. Het gebouw staat op de achtergrond. Op de caravan zit een parabool antenne. Wat denken jullie van dit geheel.[attachment=0]MPHS GRoningen.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Peil”