Adcock Peil-systeem in L 481

Gebruikte Peilsystemen in de Atlantikwall
Tom Oliviers

Adcock Peil-systeem in L 481

Bericht door Tom Oliviers »

Hallo,

afgelopen weekend de L 481 adcock bunker bezocht, dit is de eerste maal dat ik dit type tegenkom in de ganse atlantikwall dat we de afgelopen 10 jaar onderzocht hebben.

enkele foto's van deze prachtbunker:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Tom Oliviers

Re: Adcock Peil-systeem in L 481

Bericht door Tom Oliviers »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

groetjes,

Tom Oliviers, BFA
(http://www.bunkerfreaks.be" target="_blank)
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Adcock Peil-systeem in L 481

Bericht door ducatim901 »

Ha die Tom,
Een tweede L481 vinden is ook geen pretje, een derde is waarschijnlijk onmogelijk, er zijn er namelijk drie gebouwd en er is er ééntje van gesloopt (die van Brielle).
Die van Biber is de enige die zonder moeite stiekem is te bezoeken, het blijft natuurlijk een heel mooi natuurgebied met veel zeldzame planten en dieren denk even aan de Mierenleeuw, verschillende soorten orchideeen en b.v. Glad Parelzaad.
Bij mijn weten zijn er dus maar drie gebouwd en allemaal in Nederland, of jullie moeten er in de toekomst eens eentje tegenkomen in de andere delen van de AW maar ik denk dat nog maar twee zijn.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Adcock Peil-systeem in L 481

Bericht door Remco de Goede »

Die in Vaudricourt zou er ook nog moeten zijn zoals pas besproken op Axis, maar deze is vol met zand gestort.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Adcock Peil-systeem in L 481

Bericht door ducatim901 »

Heje De Goede,
Dat ging toch over de L480 en geen L481?
Die L480 dat is een moeilijke, Vaudricourt was met kersemis zowie zo geen makkie, het terrein waar de L479 op stond was afgesloten.
Alleen de Freyabedding, een flakbedding en enkele grote onderkomens konden we bezoeken.
Geen enkele St-er van binnen kunnen zien.
Alleen een 622(?) van buiten.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Adcock Peil-systeem in L 481

Bericht door Remco de Goede »

Je hebt gelijk, haalde even een en ander door elkaar ;) . Het terrein van de L479 en 646 was bij ons ook afgesloten maar we hebben toch maar even een kijkje binnen genomen :)
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Adcock Peil-systeem in L 481

Bericht door ducatim901 »

Ohoh,dat mag toch niet!!
;-)
Een brutaal mens heeft de halve wereld.
Niet te brutaal worden hóór, anders blijft er voor ons niets meer over.
JK.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Tom Oliviers

Re: Adcock Peil-systeem in L 481

Bericht door Tom Oliviers »

Ha is er nog een L 480 op Skorpion? (Vaudricourt)
Die L 479 hebben we ook kunnen bezoeken, je kan er nog net binnenglijden...

Daar toch nog eens heengaan met een schopje, we hadden daar enkele barrakken die dicht lagen, ik denk van die type 41 barakken.

Tom
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Adcock Peil-systeem in L 481

Bericht door Ruud »

Ik blijf me verbazen over die kachel in de 'gangkast'. Iemand enig idee wat hier de reden van was. Voor zover ik heb kunnen zien had de 'bedrijfsruimte' cv. Die muren zijn ook ontzettend dik t.o.v. de kleine binnenruimten, een heel bijzondere bunker.
g,Ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Tom Oliviers

Re: Adcock Peil-systeem in L 481

Bericht door Tom Oliviers »

Inderdaad raar,

zou daar een instalatie gestaan hebben voor centrale verwarming, zoals in sommige kommando/hospitaal bunkers? ik dacht me te herinneren dat die kast een verdiepje had niet? onderaan een kachel (geen WT 80, maar zo'n brede kachel, heb er ergens nog analoge foto's van liggen, deze eerst nog inscannen) en bovenaan een water-expansievat met de leidingen aangesloten via die kachel ??

Tom
Tom Oliviers

Re: Adcock Peil-systeem in L 481

Bericht door Tom Oliviers »

HA, ik lees net "bedrijfsruimte cv", had niet stilgestaan bij de afkorting cv, centrale verwarming dus, voila, uw antwoord had je zelf al opgelost :-)

Tom
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Adcock Peil-systeem in L 481

Bericht door Ruud »

Tom Oliviers schreef: onderaan een kachel (geen WT 80, maar zo'n brede kachel, heb er ergens nog analoge foto's van liggen
Hi Tom, Ik ben heel benieuwd naar die foto's! De ruimte boven de kachel was meen ik voor accu's, ook hierover verbaas ik me, ik zou dit scheiden van de kachel met die accu-dampen. Brede kachel, WT120?
g,Ruud
Laatst gewijzigd door Ruud op 31 jan 2010, 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Tom Oliviers

Re: Adcock Peil-systeem in L 481

Bericht door Tom Oliviers »

Hoi Ruud,

Inderdaad, accu's boven een kachel plaatsen lijkt me vragen om problemen... Als er Centrale verwarming zou gezeten hebben moet er ook ergens plaats geweest zijn voor zo'n druk expantievat. In de festung Lorient hebben we er een paar gevonden, dit zijn zeer grote tanks. Ik weet niet of ze die in kleinere vormen hadden, maar voor zo'n L 481 zou ik dan toch hopen dat er een kleinere variant was.

Ik loop even naar de kelder (m'n archief) en zoek even voor die foto's

Groet

Tom
Tom Oliviers

Re: Adcock Peil-systeem in L 481

Bericht door Tom Oliviers »

Die van Lorient vind ik zo direkt niet, maar heb er wel een uit noord frankrijk (een 118c)
ik post een nieuw topic, want dit is zeer zeker een mooie bunker, locatie hou ik wel strikt geheim vanwege het materiaal dat er nog in steekt.

Atlantikwall in Frankrijk (AOK 15), daar ga je het topic vinden vanavond (ben nu aan het scannen) met de foto's van die grote bunkerkachel.

met vriendelijke groet,

Tom
Tom Oliviers

Re: Adcock Peil-systeem in L 481

Bericht door Tom Oliviers »

Hier de foto van de grote bunkerkachel die ik bedoel. deze is aangesloten op het centrale verwarmingsnet in deze 118c in de KVA B sector van het 15de leger (noord frankrijk).

Afbeelding

is dit zo'n WT 120?

met vriendelijke groet,
Tom Oliviers, BFA
Plaats reactie

Terug naar “Peil”