Jägerleitstellung Teerose

Gebruikte Peilsystemen in de Atlantikwall
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Jägerleitstellung Teerose

Bericht door maarten-stahlbeton »

Ik zag dat er nog geen topic over Teerose was, vandaar.

De meeste bemanning van Teerose was geëvacueerd na de luchtlandingen op 17 September, maar een kleine eenheid bleef over. Een dag later (24 Sept.) werd de stelling gebombardeerd en vluchtte de gehele bemanning richting het oosten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lord of the Ringstand
Renev
Berichten: 135
Lid geworden op: 26 okt 2009, 12:14
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Jägerleitstellung Teerose

Bericht door Renev »

Klopt.
Door een overijverige officier werden ze verplicht om mee te vechten, hoewel ze daar helemaal geen zin in hadden.
De madeln zijn naar het oosten vertrokken, en de rest moest vechten.
Ze hebben ter plekke zelfs naderhand radio apparatuur uit Teerose opgehaald om met hun vliegtuigen te kunnen communiceren , want dat kon niet met de aanwezige radio's. Raar trouwens dat dat niet geintergreerd was.
Ze hebben later geprobeerd via Harderwijk te ontkomen naar Duitsland maar zijn in Noord Holland in hun kuif gepikt.

Info staat in de boeken van Tiemens die zeldzaam te krijgen zijn en zn website is er ook niet meer.
Jammer.

Ook een leuk pdfje met kunstige RAF foto's die we allemaal wel eens eerder gezien hebben:
http://www.verborgenlandschap.nl/filead ... _Linck.pdf

De vraag is echter: Waar stonden de Y-peilers en waar stond een Freya/de Freya's(?) die de Jaegerleitstelling nodig had.
zie: http://www.luchtoorlog.net/teerosen.html
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Jägerleitstellung Teerose

Bericht door AvB »

Nicht ärgern - Nur wundern!
Renev
Berichten: 135
Lid geworden op: 26 okt 2009, 12:14
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Jägerleitstellung Teerose

Bericht door Renev »

Goh Arthur thx
Wat een plezierige verrassing dat ie dr weer is.
Kortom: zo'n forum zet echt zoden aan de dijk.

Rene
Renev
Berichten: 135
Lid geworden op: 26 okt 2009, 12:14
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Jägerleitstellung Teerose/schildkröte/WR Rijnoever

Bericht door Renev »

Hallo,
Ik kreeg net na jaren zoeken het technische rapport van Fricke (luftwaffe-ingenieur op Teerose) in handen inclusief zn overzicht van werkzaamheden aan het Y-systeem ten behoeve van de jacht divisie in West Europa getiteld: Y-Jäegerführung
Een van de facetten van zn werk was dat hij de kwetsbaarheid van de hoge Y torens moest verminderen daar deze nogal eens aangevallen werden door geallieerde vliegers. Hij staat geportretteerd in het boek van Tiemens over Teerose op de stoep van het Chr Lyceum in Arnhem.
Het bijkt dus dat er zh schilkröte-peilers zijn gebouwd op Teerose I voor testdoeleinden om de effectiviteit te meten in het gebruik.
Later verkast hij met zn laboratorium naar het Christelijk Lyceum in Arnhem, waar hij de werkzaamheden tbv Jäegerleit continueert.Deze peilers zijn later wel in Denemarken opgedoken, maar in Nederland is me dat niet bekend.

Volgens mij heb je voor het testen meetapparatuur nodig, zoals antennes om dat te meten. (omschrijving:E-mess cabine op de grond, een tentachtige constructie over de cabine met metalen afscherming en een dipool op het dak)
Zou de Wurzburg Riese op de Rijnoever er voor hen geplaatst zijn ? Een Y-peiler kun je overal kwijt op een dak, nietwaar.Het gaat om de combinatie.
Ben benieuwd wat anderen daarvan vinden.Ik ben nog wel even druk met de ingewikkelde rapportage
René
PS een mooi jaar 2017 overigens
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Jägerleitstellung Teerose

Bericht door AvB »

De vreemde plek en afstand tot de school is opvallend. Ben benieuwd of er uit de papieren van hem iets blijkt over een connectie.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Jägerleitstellung Teerose

Bericht door maarten-stahlbeton »

Hallo,

Deze lezing van Edwin van Museum Deelen verklaart de werkzaamheden van Fricke in Arnhem. Zie ook het topic over de Wurzburg aan het Onderlangs.

https://www.youtube.com/watch?v=XY5spjvEaFo
Lord of the Ringstand
Renev
Berichten: 135
Lid geworden op: 26 okt 2009, 12:14
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Jägerleitstellung Teerose

Bericht door Renev »

Correct verhaal van Edwin.
Tekst van mij komt overeen met zijn stelling. Bouwjaar 1943 klopt ook, want toen ging Fricke naar zn Labor in het Lyceum. Extra is het group Albrecht verhaal (wat ik graag zou willen inzien)
Wie helpt me...iemand van het museum wellicht ? ;)

Dat de geallieerde Intell niet werkte is wel duidelijk als je niet een Panzer divisie kunt onderscheiden.

Het laat echter onverlet hoe de werking van een dergelijke opstelling zou zijn. Je hebt daarvoor nodig een Freya (hoog geplaatst om op afstand te zoeken, 2 Wurzburg Riese's met een bereik tot 60 km welke alleen werken als het geen laagvliegers betreft en Y-peilers. (aan de vervanging werd nu juist gewerkt door Fricke) Op Schiermonnikoog werden de duinen verhoogd om de apparaten te plaatsen terwijl ze reeds een vrij zicht hadden.
Rene
Renev
Berichten: 135
Lid geworden op: 26 okt 2009, 12:14
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Jägerleitstellung Teerose/ Y-peilers

Bericht door Renev »

Hallo,
Ik heb de agenda -overzicht van werkzaamheden van W.Fricke (van Y Arnhem) vwb de eerste 4 pagina's op mn site gezet. www.luchtoorlog.net/teerosen.html.
Ook een zeer interessante kaart van de 3e JD uit 1-1-1945 (Luftlage)
René
Renev
Berichten: 135
Lid geworden op: 26 okt 2009, 12:14
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Jägerleitstellung Teerose

Bericht door Renev »

De rapportage van een archeoloog over Teerose III is uit. Mooie plaatjes, redelijk luchtfoto's en goede info. Wel een hele fraaie reconstructie tekening.

Titel: Luftwaffe-experiments on the Veluwe moraines in the Netherlands: archaeology of Teerose III (English summary of the report)

Ik zal de rapportage deze week op mn site (luchtoorlog.net) plaatsen

René
Plaats reactie

Terug naar “Peil”