Schipluiden FunkSendeZentrale

Zend- en Ontvangmiddelen gebruikt in de Altlantikwall
Klasio †

Re: Schipluiden FunkSendeZentrale

Bericht door Klasio † »

Hoi,

@ Jan (bunkertju), bedankt voor je beschrijving en leuke foto's. Ik ga er binnenkort zelf ook ff kijken.
@ Joop, fraaie foto van die mast, zal eens kijken of ik in Trenkle wat meer info kan vinden.
@ Peter, bedankt voor de info.
@ Tim, bedankt voor de tekening van het fundament, heb je nog meer BRV info van deze stelling?

Groeten Klaas
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Schipluiden FunkSendeZentrale

Bericht door tim »

ha klaas, helaas is dit het enige wat het brv heeft opgemeten!
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Klasio †

Re: Schipluiden FunkSendeZentrale

Bericht door Klasio † »

@ Tim: jammer dat de BRV de rest niet opgemeten heeft, maar mogelijk was het toen al gesloopt... Maar ik ben al zeer blij met de tekening van het mastfundament.

@ Joop: Van de RV masten waren er verschillende versies. In Schipluiden heeft denk ik de kleine versie gestaan. De mast te Dordrecht lijkt me, aan je foto te zien, de grote versie. Zie bijgevoegde foto's van RV masten in Denemarken (@ col M.Svejgaard (SES), http://www.gyges.dk" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank).

Groeten, Klaas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Goof

Re: Schipluiden FunkSendeZentrale

Bericht door Goof »

Kun je het type niet bepalen aan de hand van de afstand tussen de tuiblokken en de mast? Die zijn nog op te meten.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Schipluiden FunkSendeZentrale

Bericht door tim »

hoi goof, die afstand staat in de brv tekening aangegeven :D
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Joop Schreuder †

Re: Schipluiden FunkSendeZentrale

Bericht door Joop Schreuder † »

Klaas, dat zijn de betere plaatjes! :D . En nog een mooie barak voor de verzameling erbij ook :lol: De kleine mast ziet eruit als een ongetuide pompmast van een mobiel station in een Splittergrube. Zowel Schipluiden als Dordrecht zouden stations met een grote mast kunnen zijn, Dordrecht met een driehoekige mast met 3 tuiblokken en Schipluiden een vierkante mast met 4 tuiblokken. (Mannesmann) Ik schat de masthoogte op ca 55 meter. :)
Klasio †

Re: Schipluiden FunkSendeZentrale

Bericht door Klasio † »

Joop Schreuder schreef:...Ik schat de masthoogte op ca 55 meter....
Hallo Joop,

;) Bijna goed, maar je zit er 10% naast, op de Duitse stellingkaart staat “Dezf.-Turm 50 m.” ;)

Wat bedoel je met 'mannesmann' mast, is dat de fabrikant van alleen de mast? De richtfunk apparatuur werd dacht ik door Siemens en Telefunken gemaakt.

Ik denk dat je Dordrecht en Schipluiden niet te veel moet vergelijken, de één is Heer en de andere Luftwaffe. Heer had andere RV apparatuur (o.a 'Stuttgart', 'Krabbe'), als Luftwaffe (o.a. Michael, Rudolf).

Groeten, Klaas
Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 61
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:49
Locatie: Den Haag

Re: Schipluiden FunkSendeZentrale

Bericht door Ronald »

De FunkSendeZentrale is op Dolle Dinsdag door de Duitsers in brand gestoken. In het dagboek van Kees Tetteroo is te lezen:

Woensdag 6 september 1944
"Een goed teken is dat de Duitschers de zender bij de Schipluidensche kerk afbreken. De zendmasten zijn al omver gehaald....'s avonds gaan de gebouwen van de zender in vlammen op. De Hoornsche brandweer mag de boerderij van J. Smit voor brand behoeden maar geen liter water op de zender spuiten. De gebouwen branden tot de andere morgen".


De bijgevoegde foto is afkomstig uit het dagboek.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Joop Schreuder †

Re: Schipluiden FunkSendeZentrale

Bericht door Joop Schreuder † »

Ronald, bedankt voor de aanvullig. Intrigerdend is wel dat Kees het heeft over masten :roll: .
En als ik wat op luchtfotos wil zoeken moet ik die van voor september 44 hebben :lol: .
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Schipluiden FunkSendeZentrale

Bericht door PdK »

Ha Ronald,

Dank ook voor deze aanvulling! Ik wist tot voor kort bijna niets van de stelling. En dat terwijl je er zo dicht bij woont.
Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 61
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:49
Locatie: Den Haag

Re: Schipluiden FunkSendeZentrale

Bericht door Ronald »

Er is nog meer, want in een rapport wordt over Schipluiden gemeld:

"Uit Schipluiden, N.W. van Rotterdam is bekend een 25m hooge mast, waarop een kruis, dat verbonden is met 5 kleinere masten, ongeveer 3m hoogte, die er in een cirkel omheen staan. Deze eenigszins vage beschrijving wijst op een varieteit van de H-toren. De constructie is echter een geheel andere. Het is niet bekend of er hiervan een zend- ontvangst station sprake kan zijn".

Het verslag is afkomstig van de Nederlandse Militaire Inlichtendienst over torens waarop antennes en dergelijke zijn aangebracht.
luchtkastelen 40-45

NIMH over radiostation Schipluiden

Bericht door luchtkastelen 40-45 »

Toevallig een vermelding van Schipluiden in het NIMH tegengekomen.
Letterlijke tekst:

"AZN LUCHTWAPEN
Rdiostation bij Schipluiden.
Zie bijlage van zelfde titel.
Schipluiden, (..) 5144, persoonlijk.
(Bezetti)ng ca 25 man (luch)twape(n), schouderlap met bruine uitmonstering.
(............) hier (....................)ns. Zijn bericht "AYJ" moet worden;
(...............)elen (.................)enne's voor."

Tja, dat maakt veel duidelijk ;) Bijlage ontbreekt.
Bron: NIMH, coll. 575, omslag 402, verzetsberichten BB6605/44, datum onbekend in 1944.

Grt, René D.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Schipluiden FunkSendeZentrale

Bericht door PdK »

Hey René,

Leuk! Houdt het onderwerp nog lekker spannend :)

En leuk je hier te zien trouwens!
Jonnydocker

Re: Schipluiden FunkSendeZentrale

Bericht door Jonnydocker »

Heren ! een kleine aanvulling vanuit de militaire verkenners van de spionagegroep Geheime Dienst Nederland, de originele berichten gehouden door het NIOD in Amsterdam. De Stelling Schipluiden wordt beschreven op Bladzijde 278 van zending Y, de twee corresponderende kaarten zijn als bijlage gevoegd in dezelfde zending op bladzijde 281 + 282. Dit bericht geeft de stand van zaken weer op deze locatie van 8-8-1944. De in dit bericht genoemde rij masten staat niet meer in overeenstemming met de kaart van de FSZ van vriend KLASIO op dezelfde locatie. Anders gezegd, de functie en gebruik van de stelling op deze locatie is veranderd. We moeten beseffen dat in de periode 1940-1945 niet een en dezelfde eenheid met een en dezelfde functie al die jaren op een bepaalde locatie (stelling) zat. Ergo, de functie, eenheid en toepassing van een locatie (stelling) kan in de loop van de jaren veranderen. Vraag in deze is waar de kaart van de FSZ van KLASIO vandaan komt (de originele bron) en wellicht kan een upgrade van de scherpte ons iets vertellen over de datum en verdere details. Wat zijn de Feldpostnummers voor deze locatie ? De locatie via GOOGLE EARTH is uitermate scherp gevonden door KLASIO, zie de toevoegingen van GOOGLE EARTH op de GDN berichten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Zend en Ontvang”