Schipluiden FunkSendeZentrale

Zend- en Ontvangmiddelen gebruikt in de Altlantikwall
Klasio †

Schipluiden FunkSendeZentrale

Bericht door Klasio † »

Hallo,

Ik zag op een stellingkaartje dat er te Schipluiden (iets zuidelijk van Delft) een Duitse stelling heeft gelegen die ooit heeft gediend als een FunkSendeZentrale. Opmerkelijk is dat op het kaartje o.a. een 50 meter hoge Dezimeter Richtfunkzendmast wordt genoemd. Verder hier tal van barakken, Munibunkers en 3 Tobruks.

Minstens één Tobruk zou er nog moeten staan, zie http://inbeeld.middendelfland.net/md2005/bunker.htm

Heeft iemand mogelijk meer info over deze stelling? Mogelijk zijn er meer resten, zoals antenne fundamenten?

Groeten, Klaas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Joop Schreuder †

Re: Schipluiden FunkSendeZentrale

Bericht door Joop Schreuder † »

Hoi Klaas, zegt de aanduiding 71 L jou iets? Staat op de kaart van het 719e ID ter plaatse van deze stelling
Klasio †

Re: Schipluiden FunkSendeZentrale

Bericht door Klasio † »

Hallo Joop,

71 L lijkt mij de aanduiding van het Wn nummer, Wn 71 L. maar dat is raar want op het stellingkaartje staat dat het om Wn 90 L gaat. Mogelijk zijn de Wn's in deze regio ooit hernummerd?

Groeten, Klaas
Goof

Re: Schipluiden FunkSendeZentrale

Bericht door Goof »

Ik zal eens gaan kijken. Die Tobroek weet ik wel te staan. Bovengronds is er verder niets meer te zien, maar fundamenten zouden er nog wel kunnen liggen.
Klasio †

Re: Schipluiden FunkSendeZentrale

Bericht door Klasio † »

Hallo Goof,

Op GoogleMaps is nog wel iets te zien wat lijkt op het fundament van de zendmast, met daarom heen 4 tuiblokken? Locatie zou ook kloppen met het stellingkaartje. Opvallend is dat dit stukje land ongebruikt lijkt, misschien wil men het niet omploegen i.v.m. bodemresten? Zie bijlage.

Groeten, Klaas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Schipluiden FunkSendeZentrale

Bericht door ducatim901 »

Ha die Klaas,
Goede vondst zeg, ik heb er wel eens naar gezocht, naar aanleiding van een gesprek met Elmer B. hij had mij al eens gemeld dat er nog wat stond, ik heb het alleen nooit gevonden, maar ik ga zaterdag toch naar HvH dan rij ik er metteen even langs, foto's included.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Joop Schreuder †

Re: Schipluiden FunkSendeZentrale

Bericht door Joop Schreuder † »

Inderdaad mooie vondst! Ter info een plaatje van het zendstation in Dordrecht wat waarschijnlijk ook een Richtfunkanlage was.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Klasio †

Re: Schipluiden FunkSendeZentrale

Bericht door Klasio † »

@ Jack: ik ben benieuwd naar je bevindingen en foto's.

@Joop: Zendstation te Dordrecht was denk ik van het Heer, 719 Div? Die bij Schipluiden was van de Luftwaffe, mogelijk behorend bij vliegveld Ypenburg?

Groeten, Klaas
Joop Schreuder †

Re: Schipluiden FunkSendeZentrale

Bericht door Joop Schreuder † »

Klaas,
van de functie van het station in Dordrecht ben ik nog niet helemaal zeker, richtfunkverbindingen van het hoofdkwartier 719ID met de gedetacheerde commandoposten, oa Rotterdam, Schiedam, Maasluis, Staelduinen, 's Gravezande, De Beer, Oostvoorne, Ouddorp, Middelharnis, Steenbergen. Qua afstand en vrijzichtlijnen zou het kunnen.
In een ander topic (verbunkerde bomen) kwam ter sprake dat op complex Overvoorde (Rijswijk) geen Luftgaucommando heeft gezeten maar een inlichtingen/spionagedienst van de Luftwaffe. En natuurlijk vliegveld Ypenburg. In beide gevallen is de relatie met de Richtfunkanlage Schipluiden eveneens plausibel. Ook staat in Delft een telefoonbunker.
De anlage kan ook een relaystation zijn. In dat geval is er geen relatie met de omgeving. Heb jij nog meer info over deze materie?
Groet,
Joop
Klasio †

Re: Schipluiden FunkSendeZentrale

Bericht door Klasio † »

Hoi Joop,

RV-mast in Dordrecht lijkt me niet voor de verbindingen lager in de Division (zoals de Kompanie HQ's), maar eerder voor de verbindingen naar hogerop (WBN/88e AK et cetera). Op lager niveau ging het meeste per telefoon en radio.

Overvoorde Rijswijk wordt vaak genoemd als hoofdkwartier van het Luftgau Kommando Holland, maar dat klopt niet want HQ LGK Hol zat te Amsterdam. Volgens “Anlage 1 zu 82 J.D..Abt.Ia vom 18.3.41 Br.B.Nr. 148/41 gKdos” zat te Overvoorde de Ln.Fu.H.Kp.10/2 met 162 Mann. Deze eenheid wordt ook nog eens bevestigd door het Feldpostnummer dat bekend is van Overvoorde. Dat duidt dus op een Luftwaffe Funk Horch (radiopeil en luisterdienst) functie, waarschijnlijk een FunkHorch Leitstelle, maar dat heb ik nog niet bevestigd kunnen zien door Duitse docs. Volgens de Neue Westwall Plannings doc was er te O'voorde: Neue Westwall Stellung nr.: 478, Art des Stützpunktes: Luftw. Senderanlage, Einzelanlagen: 9x L.M.G. Feuerstellung, offen(4x Fertig, 5 im Bau), 8x Mansch.-Baracken, splittersicher (8x Fertig), 3x Sonder-Baracken, splittersicher (3x Fertig), 2x Muni-Bunker, splittersicher (2x Fertig). De aanduiding "Luftw. Senderanlage" uit de planning doc is niet geheel betrouwbaar, want ook voor andere Luftwaffe stellingen zie je soms rare benamingen in dit stuk opgemaakt door het Heer. In 1944 zijn de LW Funkhorch troepen weg uit O'voorde (reorganisatie van de Funkhorchdienst of door het opheffen van LGK Holl.?) en zijn de bunkers in gebruik genomen door SS-troepen. Of de Funksendezentrale bij Schipluiden met O'voorde temaken heeft zou ik niet durfen zeggen, maar is misschien een mogelijkheid.

Dat Schipluiden een relaystation was lijkt me onwaarschijnlijk, want in de RV Relay locaties stonden meerdere masten. Volgens het stellingkaartje van Schipluiden was hier maar 1 mast.

Meer over Luftwaffe Richtfunk is te vinden in het boek van Hoffmann, Luftnachrichtentruppe Band 2 teil 2, maar specifiek over Nederland staat hier bar weinig in. Over Dordrecht en Schipluiden staat er zeker niets in. Over de technische kant van Richtfunk (de apparatuur) is er het een en ander te vinden in het boek Funknachrichtenanlagen van Trenkle. Hierin staat ook een (grof) kaartje van het Luftwaffe Richtfunknetwerk, zie bijlage.

Groeten, Klaas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Joop Schreuder †

Re: Schipluiden FunkSendeZentrale

Bericht door Joop Schreuder † »

Klaas, bedankt voor je zeer uitvoerige antwoord. Ik ga er mee aan de slag, want ook de Heeresnachrichtentruppen waren met Richtfunkanlagen bezig.
Voor wat betreft het 719e, de telefoonverbindingen naar de aan de kust gelegen eenheden waren nogal onbetrouwbaar, door de vele rivier- en zeegat kruisingen door middel van de ingelaste PTT kabels was de capaciteit gering en storingsgevoelig.
Heb nog een plausibele: in de voorbereiding van operatie Seelowe is door de Abteilung Ausland/Abwehr dem Reichspostministeriums het Engelse telefoonnet uitgebreid beschreven en werden de 7 telefoonkabels tussen Engeland en Nederland getest (Arbeitsgruppe Planung Seelowe, Oberst Thiele). In augustus 1940 werd gerapporteerd dat maar 1 kabel bruikbaar was. Hierop besloot men dat er een nieuwe kabel zou worden gelegd (een op te nemen kabel uit de Ostpreusen lijnen) en dat er 20 Dezimeter Richtfunkverbindingen zouden worden opgericht. In hoeverre dit werkelijk is uitgevoerd is ongewis, in september Seelowe uitgesteld en ging men aan het komende Oostfront aan het klussen. Tja... het blijft gissen.
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Schipluiden FunkSendeZentrale

Bericht door Bunkertju »

Hallo Klaas

Vandaag na het werk even langsgeweest.

De Tobruk - Tuiblokken en het Fundament van de antenne zijn nog aanwezig.
Voor de rest een klein stukje beton te vinden. (Kan de fundatie van een barak zijn maar ook een Vf Bunker).

Op het terrein van de manege is alleen de fundatie van de evt Vf Bunker te vinden.

De Tobruk staat op het terrein ernaast en dus van een andere eigenaar, Maar is wel te fotograferen.

De Tuiblokken en het Fundament van de antenne staan ook weer op een ander gedeelte , Dus ook weer een andere eigenaar.

Bij het bezoek van deze locatie even aanmelden bij de eigenaar van de manege (De mensen zijn zeer vriendelijk).

Foto van de tobruk staat op mijn site http://www.festungeuropa.nl

Groetjes jan
Laatst gewijzigd door Bunkertju op 20 apr 2011, 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Panzerwerk
Berichten: 233
Lid geworden op: 21 feb 2008, 19:13

Re: Schipluiden FunkSendeZentrale

Bericht door Panzerwerk »

Collega's

Tijdens mijn onderzoek naar de Duitse stafkwartieren
ben ik slechts bij de H.Gr.Kdo. D (Ob West) tegengekomen
dat er gebruik gemaakt werd van Richtfunk verbindingen.
Dit had betrekking op de Funkfernschreiblinie van St.Germain
via een positie in West-Duitsland naar Berlijn....

Bij de A.Gr. G en de H.Gr. B en de AOK's ben ik tot nu toe alleen draadverbiningen
(en dan gebruik makens van Trägerfrequenz en Wechelstromtelegraphie)
tegengekomen. De radio-installaties worden veelal aangeduid als 'Funkstelle'
zonder vermelding van eventuele straalzenders. Uit m'n hoofd ben ik bij
de Bef.319 ID (Kanalinseln) mogelijk wel een Dezimetergerät tegengekomen,
gerelateerd aan de staf. Op divisieniveau kom je slechts draadtelefonie
verbindingen tegen. Telexverkeer meestal via Hellschreiber en radioverbindingen
via de normale zend-ontvangstinstallaties (100 en 80 Ws, Lw.E.a, Kw.E.A, Torn eb).

Verder liepen de verbindingen meestal (uitsluitend?) via de eersthogere of lagere schakel in de
commandovoering. Dus van Korps naar AOK en DIV, van Div naar Korps en Reg.
en van Reg naar Batl. en Div. Een verbinding vanuit Merwesteijn direct naar
Schouwen of Goeree zie ik niet direct gebeuren (stel dat meldingen kwijt raken),
maar konden in theorie uiteraard gemaakt worden...

Vwb het K.V.A Dordrecht wordt inderdaad aangegeven dat de telefonieverbindingen
kwetsbaar zijn, maar dat er daarom een dicht radionet geschapen is. (met problemen
van onvoldoende funker). Ik weet dat er vanuit Steenbergen (Gren.Regt. 743) 80Watt Sender
werden gebruikt voor bereik naar de eilanden. de bataljons op Schouwen en Goeree hadden
eveneens 80 Watt Sender (HvH, de Beer en Voorne staan mij even niet voor de geest)

Peter
Joop Schreuder †

Re: Schipluiden FunkSendeZentrale

Bericht door Joop Schreuder † »

Peter, jij ook bedankt voor de info. Kan weer even vooruit met Dordrecht. Nu de functie van de mast in Schipluiden nog?
Deze wilde ik jullie niet onthouden, een foto van (een deel van) de mast van de anlage in Dordrecht, na de oorlog is deze afgebroken en bij de plaatselijke HTS weer opgebouwd. De constructie heeft tot begin jaren 70 gediend als drager voor de antennes van het radiostation van de afdelingen Elekrotechniek en Scheepsbouw. Het bordes is waarschijnlijk naoorlogs en dient voor het onderhoud en aanpassen van de antenne elementen. Helaas alles begin jaren 70 verschroot.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Schipluiden FunkSendeZentrale

Bericht door tim »

hoi guys, er stonden 3 tobruks 58 C in stampfbeton in het complex, heb ook een tekeningetje van de mastfundering en tuiblokken bijgevoegd, gr. tim
© nationaal archief
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Plaats reactie

Terug naar “Zend en Ontvang”