Stp 26 Elbe - L434

Het gebied vanaf het eiland Walcheren in Nederland tot aan de rivier de Seine in Frankrijk
Plaats reactie
Werner Brouwers

Stp 26 Elbe - L434

Bericht door Werner Brouwers »

Hallo iedereen

Graag wat hulp met onderstaand probleem:
In de buurt van Calais staat in Stp 26 Elbe een L434 Geschwadergefechtsstand. In het boek "De Atlantikwall. Van Willemstad tot de Somme" staat dat de hier aanwezige eenheid de 5de Compagnie van het Luftgaunachrichtenregiment BNF was en dat de bunker te maken had met de nachtjagd. Dit levert toch wel enkele problemen op voor mij:
1. Wie nachtjagd zegt, zegt vliegende eenheden. Welke rol speelde de bunker in Calais hier dan? Zelfs op de site http://www.gyges.dk" target="_blank staat nergens dat Calais een rol speelde in de Duitse nachtjagd.
2. Het Luftgaukommando BNF, waarvan het luftnachrichtenregiment deel uitmaakte, had volgens mij helemaal niets te maken met vliegende eenheden, maar coordineerde o.a. de Flak en de oog- en oorwaarnemingen van vijandelijke vliegtuigen (terwijl de radars aan de kust bediend werden door het Luftnachrichtenregiment 52). Het luftnachrichtenregiment faciliteerde volgens mij de verbindingen die hiertoe benodigd waren. Indien dit correct is en de 5de compagnie inderdaad in stp Elbe gelegerd was, wat deed de L434 daar dan, aangezien die was bedoeld voor de coordinatie van vliegende eenheden.
3. In het hele AOK 15 is maar 1 dergelijke bunker gebouwd. Waarom dan in Calais? Wat werd er vanuit de bunker gecoordineerd?
4. Maakt de transmissiebunker die iets verder naar het zuiden staat ook deel van Elbe?

Alvast bedankt aan eenieder die wil reageren om dit probleem op te lossen.

Werner
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: Stp 26 Elbe - L434

Bericht door jopaerya »

Hallo Werner

Ik weet dat de L 434 ook gebruikt werd als hoofdkwartier van Luftwaffe Flak Abteilungen ( St Malo ) en - Regimenten ( Cherbourg )
dus misschien werd deze L 434 daar voor ook gebruikt . Zoals je weet is het hoofdkwartier van de Luftwaffe Flak Abteilung 253 in
Stp. Glan op Fort Neuilly ( Calais) in een L 408 , dus misschien was deze bunker een hoofdkwartier voor een ander onderdeel .

Groeten Jos
Werner Brouwers

Re: Stp 26 Elbe - L434

Bericht door Werner Brouwers »

Dag Jos

Bedankt voor de gewaardeerde reactie. Dat de L434 eventueel niet zou zijn gebruikt in zijn normale functie als Geschwadergefechtsstand is een mogelijke piste die alvast compatibel zou zijn met de gemelde aanwezigheid van de 5de compagnie van het Luftgaunachrichtenregiment BNF.
Bij mijn weten was er in de periode 1944 wel geen andere Flakeenheid in Calais gestationeerd, dus dat blijft nog een probleem.

Laten we zien of verdere reacties nog wat opleveren.

Werner
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: Stp 26 Elbe - L434

Bericht door jopaerya »

Hallo Werner

Ik heb nog even nagezocht waar Dirk die informatie vandaan heeft , het is uit een rapport uit 01-1943 daar staat in
W.n. 26 Erle Luftwaffe 1-19-100 = officier-onderofficier-manschappen van het 5./Luftgau N.Regt B.N.F.

Groeten Jos
Werner Brouwers

Re: Stp 26 Elbe - L434

Bericht door Werner Brouwers »

Dank Jos voor de bijkomende informatie.

Blijft nog de vraag waar het Luftgaunachrichtenregiment zich mee bezig hield. Wat is jou mening hierover (mijn mening vind je bovenaan)? Is er een link met de nachtjagd of niet?

Is de transmissiebunker die iets zuidelijker staat volgens jou onderdeel van Stp Elbe? Gezien de grootte van het Stp Elbe is die mogelijkheid reëel.

Interessant is ook nog dat op de kaart van KVA C van 20.05.44 Stp Elbe niet (meer) de groene (luftwaffekleur) krijgt. De luftwaffe-eenheid moet tegen die tijd dus daar al weggeweest zijn?

Werner
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: Stp 26 Elbe - L434

Bericht door jopaerya »

Hi Werner

Voor zo ver ik de Duitse nacht jacht kan overzien , heeft deze plek niks daarmee te maken .
Vreemd is wel op die kaart van 20-05-1944 het W.n. omlijning wel een groene kleur heeft ??

Groeten Jos
Werner Brouwers

Re: Stp 26 Elbe - L434

Bericht door Werner Brouwers »

Jos

Je hebt gelijk wat de groene kleur betreft. Er is een duidelijk verschil met de zwarte kleur van bv Stp 42 Donald.

Weet je nog iets af van die transmissiebunker?

Werner
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4029
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Stp 26 Elbe - L434

Bericht door ducatim901 »

Gag Werner (welkom op het FF!) en Jos,
Een Luftgau (een soort van provincie in de lucht) had een Nachrichtenafdeling, deze regelde de telefoon en andere verbindingen (zenders e.d.).
Luftgaue regelden alles op de grond voor de vliegende onderdelen van de Luftwaffe.
Dit heeft niet zozeer te maken met radar, het zijn geen Luft Nachrichtentruppe in de zin van radar maar ik denk meer
van de radio en zendverbindingen tussen de vliegvelden en de commandoposten.
Dat deze commandoposten hun info wel o.a. van radar en observaties krijgen is denk ik een ander verhaal.
De zendbunker zou dan misschien een dependance kunnen zijn, er zijn in de muur om de bunker heen twee openingen geweest om zenders naar binnen te brengen.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Annelies

Re: Stp 26 Elbe - L434

Bericht door Annelies »

Hallo Werner,

Ken je deze site al?

http://users.telenet.be/Atlantikwall-15tharmy/" target="_blank

Misschien heb je er iets aan, misschien niet ;)

gr.
Annelies
Werner Brouwers

Re: Stp 26 Elbe - L434

Bericht door Werner Brouwers »

Jack en Annelies

Dank voor jullie reacties.

Werner
Plaats reactie

Terug naar “AOK 15”