Stp. Nessel

Het gebied vanaf het eiland Walcheren in Nederland tot aan de rivier de Seine in Frankrijk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bunkerpictures
Berichten: 287
Lid geworden op: 14 feb 2008, 14:41
Locatie: Gouda
Contacteer:

Stp. Nessel

Bericht door bunkerpictures »

Wie weet wat en waarvoor dit bouwerk gedient heeft? Ik trof deze geul/half overdekte tunnel/schuilplaats aan op het Stp. Nessel nabij Equihen/Boulogne. Het geheel ligt vlakbij de aanwezige L405 maar sterk naar de rand van de stelling. Het heeft een trap aan weerskanten en een half overhagende betonrand.
Het vreemde is dat de overhang aan de "landzijde" zit en niet aan de "zeezijde" wat naar mijn idee een betere beveiliging zou geven bij een beschieting vanaf zee.
DSC_0132.JPG
DSC_0131.JPG
DSC_0130.JPG
DSC_0129.JPG
DSC_0128.JPG
DSC_0127.JPG
Wie iets weet te vertellen over dit vraagstuk hoor ik graag.

M.v.Gr.
Raphael
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Stp. Nessel

Bericht door Danny »

Naar mijn inzien een open loopgraaf. Op zich levert de overhang aan de achterkant niet per definitie minder beveiliging bij beschietingen vanaf zee op. De sleuf blijft immers even groot. Inkomende patronen komen eigenlijk nooit recht naar beneden, tenzij er met krombaangeschut gevuurd word of met mortieren. De overhang zou dus puur bedoeld kunnen zijn om meer ruimte in de loopgraaf te creëren, zonder het aan de buitenlucht blootgestelde oppervlak aan te vergroten.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Tom Oliviers

Re: Stp. Nessel

Bericht door Tom Oliviers »

Raphael,

Die "Loopgraaf" samen met die andere betonnen constructies daar (die betonplaten muurtjes) behoorden toe aan een oefenstand / schietstand van de Duitsers, die inderdaad naast deze Flakstelling gelegen is.

Tom
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Stp. Nessel

Bericht door ErwinZ »

Is het geen sleuf waar een doel doorheen werd getrokken. Beetje hetzelfde idee als bij de schietbaan bij Hoogeveen maar dan groter uitgevoerd?
Tom Oliviers

Re: Stp. Nessel

Bericht door Tom Oliviers »

Ah, dat zou kunnen, de functie van die sleuf weet ik niet, ik weet enkel dat het voormalige duitse oefengronden waren ;-)
Gebruikersavatar
bunkerpictures
Berichten: 287
Lid geworden op: 14 feb 2008, 14:41
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Stp. Nessel

Bericht door bunkerpictures »

Ik zat deze dagen een serie foto's te bekijken van o.a. het BA en kwam daar een foto tegen met een "soort gelijke" betonnen muur/dekking die inderdaad bij een schietbaan hoorde. Dus ik denk dat we er dan wel van mogen uitgaan dat het een onderdeel was van een schietbaan.
Bedankt voor het meedenken en kijken.

Gr Raphael
Plaats reactie

Terug naar “AOK 15”