LXXXIX Armeekorps

Het gebied vanaf het eiland Walcheren in Nederland tot aan de rivier de Seine in Frankrijk
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: 15 KVA A1

Bericht door ducatim901 »

Is dat een bunker in Stp. Landhaus?
Of bij Lissewege?
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: 15 KVA A1

Bericht door jopaerya »

Hi Jack

Bunker stond in Zeebrugge , maar volgens mij is deze al afgebroken i.v.m de uitbreiding van de haven .

Groeten Jos
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: 15 KVA A1

Bericht door Bunkertju »

He Jack ...

Lissewege is toch Knokke West (Dacht Landhaus ook) :D

Grtz

Jan
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: 15 KVA A1

Bericht door maarten-stahlbeton »

Dank voor de foto Jos.

Leuk om te zien dat Zeebrugge weer een heel ander soort cartouche als Vlissingen, Knokke en Oostende heeft.

Viel alles van U.A. Lisseweghe onder Zeebrugge?

Ik heb blijkbaar van het ständig werk tussen Zeebrugge en Blankenberge geen baunummers gevonden of gefotografeerd. Weet iemand of de baunummers in Lissewege of Blankenberge-Ost nog zichtbaar zijn?

Naam van topic kan wel veranderd worden in A2 :mrgreen:
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: 15 KVA A1

Bericht door Bunkertju »

Hoi Maarten

Lissewege is : Knokke W 019

De rest van de nummering is mij (nog) onbekend.

Grtz

Jan
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: 15 KVA A1

Bericht door jopaerya »

Hallo Maarten

Zo ver ik weet zijn er geen St bunkers in dit gebied Zeebrugge en Blankenberge ( 680 ) te bezoeken , wel schijnen er
nog St bunkers te zitten onder huizen . Er gaat een verhaal dat in Zeebrugge nog een L 408 onder een huis zit .

Groeten Jos
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: 15 KVA A1

Bericht door maarten-stahlbeton »

Hoi Jos,

In Blankenberge is nog een 134 te zien. Volgens Robin (stahlbeton) zijn er inderdaad nog wat ständigers in Zeebrugge, maar deze zijn niet te bezoeken of te zien.

Gr,
Lord of the Ringstand
Tom Oliviers

Re: 15 KVA A1

Bericht door Tom Oliviers »

Heb even men archief bekeken, en heb in de buurt van Zeebrugge wel een paar Ständigers, maar geen van allen heeft nog een bunkernummer.

Het enige nummer dat ik kon vinden is een bunkernummer van één van de twee 622ers die in Brugge liggen (nabij St. Kruis)
Weet iemand hier überhaubt hoe dit stützpunkt in Brugge heet? (2x 622 en 1x abort)

Eén van die bunkernummers daar is "285".
622 01 11 03 2006 BFA (5).JPG
Tom Oliviers
Pierrot
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 feb 2009, 18:48

Re: 15 KVA A1

Bericht door Pierrot »

Hallo Tom,

1) Abschnit Antwerpen was ondergedeeld in 5 unterabschnitten (zie gliederung en kaart hieronder)

2) De bunkernummering binnen Abschnitt Antwerpen volgt in feit die van KVA2. Toen de duitsers begonen zijn met het system (vermoedelijk einde 1943) zijn ze begonen in Terneuzen en dan naar het west langs de kust en het binnenland (261 in Lissewege bij voorbeeld) met waarschijlijk de laatste nummers in Brugge (284, 285 en 286).
Het nummer 287 is het eerste in Antwerpen (SK1), 288 (SK1), 289 (R618), 290 (vermoedelijk de R608), 291 (R622), 292 (R622), 293 (R608), 294 (R608). 295 (vermoedelijk de R622 in de stadspark). Na de nummering van de bunkers werden nieuwe bunkers nog opgebouwd en opgeleverd en deze hebben dus een hoger (dan 295) nummer gekregen als bijvoorbeeld het nummer 338 in de 668 van het Wn Güterbahnhof (Zwankendamme) op de foto van van Jos (spijtig genoeg is daar het steunpuntnummer niet meer leesbaar). De bunkers in Breskens werden voor een nog onbekende reden hergenummerd met wat ik heb genoemd "de regel van 18" (oude nummer - 18 = nieuwe nummer) Alleen bij de 502 van Groede past mijn regel niet maar ik ben van mening dat iemand daar naoorloog het nummer heeft bijgewerkt (te felle kleur)
Het zelfde nummering's systeem gaat met KVA3 waar de bunkers genummerd werden van Wenduine tot Adinkerke (hoogste nummer 362 in de R610 van Stp Bochum) en de latere opgeleverde bunkers een hoger nummer gekregen hebben (zoals 364 voor de L410a van Wn von Müller, of 367 voor een van de R650's van de MKB Kursaal, of van 437 tot 440 voor de 4 R671's van MKB Hundius (opgeleverd in april 1944), enz...). Ik denk ook dat de bunkers van de HQ van het 15de leger in Tourcoing, het system van de KVA3 volgen (381 en de zelfde type cartouche in de SK1) maar we zouden de andere bunkers van Tourcoing mogen kunnen bezoeken om mijn theorie te kunnen controleren.

3) De 134 van Maarten-Stahlbeton in Blankenberge is in feit een 680 (Stp Blankenberghe-Ost), maar niet het zelfde dat de andere 680 binnen het Stp Blankenberghe-Mole waar ik spijtig genoeg binnen geen spoor van nummer gevonden heb.

4) Het nummer van de 502 van Stp Lisseweghe heb ik zelf teruggevonden een paar jaren geleden onder enkele naoorlogs lagen verf: Kno-W 019-261

5) In een van de 622 van Brugge is het nummer 285 te lezen maar ook 622 in de onder recht hoek, maar geen naam of steunpuntnummer.

6) Sorry Jos de L408 van Stp Schleuse (Zeebrugge) is weg maar er zijn nog wat goed verborgen bunkers in de buurt dat we plannen te bezoeken in de toekomst die nieuwe nummers kunnen opleveren.

Ik hoop dat alle die uitleg je een beetje geholpen heeft

Gr.

Pierrot
Antwerpen1.jpg
Antwerpen2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: 15 KVA A1

Bericht door ducatim901 »

Beste Jos, Pierrot, bunkertjuh en mijnheer Stahlbeton,
Nou dat is best nog wel ingewikkeld, ga het nog wel een keer goed lezen.
Ik denk dat ik dit jaar weer eens wat vaker naar Belgie ga, verleden "winter"
nog naar Lombardsijde (Stp. Bamberg) geweest, wat een mooi steunpunt!
Mooi om te lezen dat er bij Zeebrugge toch nog bunkers "verstopt" zitten.
Ben benieuwd wat er uit gaat komen, er hebben zeldzame bunkertypes gestaan.
Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: 15 KVA A1

Bericht door maarten-stahlbeton »

Hoi Pierrot,

Bedankt voor je uitleg! De opvolgende nummering is gelukkig wat makkelijker als binnen KVA B ;) De hernummering bij Breskens is inderdaad lastig, zouden de bunkers vóór Breskens (Terneuzen, Scheldearm, Hoofdplaat) ook hernummerd zijn om iets passend te maken?

Bij de 01/II 45-67 kan je zelfs nog een ander nummer (18) lezen links, er lijkt ook een balk omheen te hebben gestaan. BRV-nummer is K265 dus dat zou het niet moeten zijn. Bij de 01/I 38-58 is weer een tien te herkennen.

Denk je dat de nummering van Antwerpen Stadspark ook 01 is, aangezien deze niet meer tot het LXXXIX maar tot de Abschnitts kmdr. behoorde? Op de foto is het echt lastig te zien

De bunker in Blankenberge-Ost was zeker geen 680. Ik ben er niet in geweest, maar van buiten was het zeker geen 680.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lord of the Ringstand
Pierrot
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 feb 2009, 18:48

Re: 15 KVA A1

Bericht door Pierrot »

Hoi Maarten

Ik ben persoonlijk nooit binnen geweest in de 3 bunkers van het Stadspark maar ik ben zeker dan enkele van mijn Antwerpse bunkervrienden vroeger binnen geweest zijn.
Ik ga ze eens de vraag stellen.

Gr.

Pierre
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: 15 KVA A1

Bericht door Bunkertju »

@ Maarten

Volgens mij kan er qua ruimte geen 01 meer achter de Antwerpsebunker (608) in het stadspark.
Dit een beetje vergelijken met het nummer in de SK 1's

Wel leuk dat je een foto van het nummer op de foto hebt :D

@ Pierrot

Leuke uiteenzetting van de bunkernummers,ga hier weer een beetje mee stoeien ;)

Jan
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: 15 KVA A1

Bericht door maarten-stahlbeton »

Bunkertju schreef:Volgens mij kan er qua ruimte geen 01 meer achter de Antwerpsebunker (608) in het stadspark.
Dit een beetje vergelijken met het nummer in de SK 1's
Heb je hier foto's van Jan? Op mijn foto's lijkt het baunummer overgeschilderd te zijn.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: 15 KVA A1

Bericht door Bunkertju »

Klopt .. Maarten, het bunkernummer is opnieuw aangebracht.

Grtz

Jan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “AOK 15”