LXXXIX Armeekorps

Het gebied vanaf het eiland Walcheren in Nederland tot aan de rivier de Seine in Frankrijk
Tom Oliviers

Re: 15 KVA A1

Bericht door Tom Oliviers »

Bedankt Pierrot voor de zeer interessante uitleg!

Nu dat ik min of meer aan die U.A.'s in antwerpen uitgeraakt ben, en zeker nadat ik die mooie KVA Kaart met U.A. te Antwerpen gezien heb, vraag ik mij af of jullie ook een kaart hebben waarop de "Flakuntergruppe" van Antwerpen staan?

Ben al enkele lange dagen bezig met het uitpluizen van die Flakstellingen te Antwerpen, met behulp van Feldpostnummers die ik op allerlei website's terug vind, alsook lexicon de wehrmacht en skalman.nu
Dit samen met enkele opmetingsplannen van het ABL (echt barslechte plannen, maar helaas is er niets beters), enfin, heb er men werk mee gehad om die flakstellingen per batterij terug te vinden (aan de hand van het aantal beddingen, en volgens websites en documenten waar dat er in de loop van de oorlog meerdere kanonnen bijgekomen zijn.

Het moeilijkste stuk waren de twee batterijen van Gallifort en Brem die veel te dicht op mekaar lagen om beide schwere flak te zijn. Gelukkig vonden wij op het Fort 5 enkele jaren gelden drie beddingen voor leichte flak. Nu moet het lukken dat de afstand tussen de stelling op het Fort 5 en de schwere stelling op de prinsboudewijnlaan in Wilrijk, Exact even ver is als de afstand tussen Gallifort (leichte flak dus!) en Brem (schwere flak).

Tot nu toe heb ik:

1. Gemischte Flakabteilung 295 (Oorderen) (4x 9cm flak)
2. Gemischte Flakabteilung 295 (Wilrijk) (4x 9cm flak)
2. Gemischte Flakabteilung 691 (Gallifort) (4x 3.7cm flak) (vermoedelijk)
3. Gemischte Flakabteilung 295 (Brem) (6x 9cm flak)
4. Gemischte Flakabteilung 295 (Zwijndrecht) (4x 9cm flak)
5. (of 6.) Gemischte Flakabteilung 295 (Fort 5) (3x 2cm flak)
5. (of 6.) Gemischte Flakebteilung 295 (Borsbeek) (drie afzonderlijke leichte flak stellingen rond het vliegveld van Deurne)

Feld bekleidungsamt der Luftwaffe (abdij van Hemiksem)

Munitions Ausgabestelle Antwerpen (Fort 7 te Wilrijk)
Sondergeräte Lager der Luftwaffe (Fort Zwijndrecht)

Die 5de en 6de batterijen van Gem.Fl.Abt 295 waren voorzien van enkele tientallen 2cm flak's die in en rond antwerpen opgesteld stonden.

Enkel is er nog een vijfde schwere batterie die in Vremde moet gestaan hebben (1/594 ??)

vandaar, enige documenten zijn meeeeeer dan welkom om van deze soep iets concreets te maken.

Tom Oliviers,
Bunkerfreaks Antwerpen
Tom Oliviers

Re: 15 KVA A1

Bericht door Tom Oliviers »

Hoi Moderators, misschien de naam van dit topic even veranderen naar LXXXIX Armeekorps, aangezien het hier over alle KVA A's en Abschnitt Antwerpen gaat. ;-)
Tom Oliviers

Re: 15 KVA A1

Bericht door Tom Oliviers »

hier wat leuke plaatjes van de "Munitions Ausgabestelle Antwerpen" (Fort 7 te Wilrijk) om het Flakuntergruppe Antwerpen wat op te fleuren :D :
001.JPG
002.JPG
003.JPG
004.JPG
005.JPG
006.JPG
007.JPG
Tom Oliviers, BFA
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: LXXXIX Armeekorps

Bericht door rony »

Tom, misschien een paar bruikbare plannetjes.
Gr
rony
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
I'll Come Back.
Gr
rony.
Tom Oliviers

Re: LXXXIX Armeekorps

Bericht door Tom Oliviers »

Danku Rony maar ik had ze al. (heb van al deze locatie's de copy's van het ABL-opmetingsplannen, wat er erg veel zijn (en vaak ook erg onduidelijk). die kaart van het Stützpunkt "Scheldetunnel" (die laatste van linkeroever) klop niet helemaal, er staan er teveel ringstanden op. ik heb ooit zo eens een kmz-bestand gemaakt en dat plan lijkt wat op dit kmz-bestand, maar ondertussen heb ik betere info gevonden en heb ik die kmz- opnieuw aangeduid.

Tom
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: LXXXIX Armeekorps

Bericht door Remco de Goede »

Zijn beide locaties nog aanwezig? Ik heb zitten zoeken maar kon niks vinden. Aangezien ik morgen in Antwerpen ben wil ik wel even gaan kijken als ik weet waar het is :)
Tom Oliviers

Re: LXXXIX Armeekorps

Bericht door Tom Oliviers »

hoi Remco,

Van beide locaties schiet niets meer over, Stützpunkt "Scheldetunnel" is nu een multiculturele wijk waar 165 nationaliteiten wonen, de zogehete "chicago-blokken" van antwerpen, en de Flakstellung "Brem" is inmiddels ook heraangelegd en vol met kleine appartementen gebouwd. Enkel één waterbak zou er nog van "Brem" overschieten met wat geluk, maar ben hier nog niet gaan zien.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: LXXXIX Armeekorps

Bericht door Remco de Goede »

Tom,

Das jammer,maar scheelt me weer een hoop zoeken ;)
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: LXXXIX Armeekorps

Bericht door maarten-stahlbeton »

Heeft iemand een wat duidelijkere kaart van de Stp.Gr. Zeebrugge? Ik ben op zoek of W.N. Hindenburg en Stp. 655 E tot Zeebrugge behoorde. Een baunummer van de vreemde 668 zou ook geen kwaad kunnen :)
Lord of the Ringstand
pauldijkstra

Re: LXXXIX Armeekorps

Bericht door pauldijkstra »

Maarten,
In het boek Atlantikwall in Zeeland en Vlaanderen van Hans Sakkers en Hans Houterman zit achterin een aantal Duitse kaartjes van de kust in België en Zeeland. Bijgaand het stukje van Zeebrugge...
Gr, Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “AOK 15”