Info Herzanschen Gerat

Gebruikte Radar en diverse Zend- Ontvangmiddelen
Plaats reactie
Birkenhof

Info Herzanschen Gerat

Bericht door Birkenhof »

Beste allemaal,

Ben nieuw op dit forum maar mogelijk dat iemand mijn vraag kan beantwoorden.

Ben woonachtig in Valkenswaard en sind jaar en dag zeer geïnteresseerd in het reilen en zeilen rondom Forschungsstelle Langefeld welke in 1942 werd verplaatst van Noordwijk naar Valkenswaard.
Deze forschungsstelle, een bijz.onderdeel van de Deutsche Reichspost, stond onder leiding van ingenieur Vetterlein. Deze had o.a. een sonderauftrag van Deutsche Reichsminister Ohnesorge voor het doen van onderzoek en/of het vervaardigen van een door het Reichsministerium als geheim betiteld apparaat, aangeduid als “Herzanschen Gerat”
Het vermoeden bestaat dat het hier apparatuur betreft welke bestemd was voor een straalverbinding op decimetergolven.

Ik kom hier niet verder mee. Wie kan mij meer info verschaffen en verder helpen in mijn onderzoek.

Stefan
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Info Herzanschen Gerat

Bericht door maarten-stahlbeton »

Wellicht dat je hier wat informatie kan vinden:

http://www.cdvandt.org
Lord of the Ringstand
Birkenhof

Re: Info Herzanschen Gerat

Bericht door Birkenhof »

Maarten,

Behoorlijke site. Ga er mee aan de slag.
Alvast bedankt

Stefan
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Info Herzanschen Gerat

Bericht door tim »

wellicht dat trenkle hier in een van z'n boeken iets over vermeld?
helaas heb ik geen van die boeken dus kan ik je niet verder helpen
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
jan lugtmeijer †

Re: Info Herzanschen Gerat

Bericht door jan lugtmeijer † »

Hallo Stefan,
Ten eerste neem ik aan dat je het boek van Hans Knap kent, danwel in je bezit is?
Ten tweede, ik heb dat boek 11 jaar geleden voor het laatst gelezen dus even de vraag;
Is hetgeen waar jij naar op zoek bent (“Herzanschen Gerat”) een ander of hetzelfde apparaat dat werd gebruikt in Kootwijk??

Groeten, Jan
BunkerOwner

Re: Info Herzanschen Gerat

Bericht door BunkerOwner »

Dat moet een uniek iets zijn...

:D
Joop Schreuder †

Re: Info Herzanschen Gerat

Bericht door Joop Schreuder † »

Even terug naar de vraagstelling:

"Ingenieur Vetterlein had o.a. een sonderauftrag van Deutsche Reichsminister Ohnesorge voor het doen van onderzoek en/of het vervaardigen van een door het Reichsministerium als geheim betiteld apparaat, aangeduid als “Herzanschen Gerat” Het vermoeden bestaat dat het hier apparatuur betreft welke bestemd was voor een straalverbinding op decimetergolven."

Ik heb een stapel boeken van Fritz Trenkle ea en het boek "Forschungsstelle Langeveld" van Hans Knap in bezit en erop nageslagen maar kom, behalve in het boek van Hans Knap, geen verdere info of aan/verwijzingen inzake een Herzanschen Gerat tegen.

Op zich kan dit wel kloppen. Als het een onderzoeksobject is zal het verder nooit in produktie zijn gegaan bij GEMA, AEG en consorten dus ontbreekt verder alle documentatie. Wellicht had Philips hier nog iets mee van doen.
Voor wat beterft de straalverbindingtechniek in het decimeterbereik, deze was al ruim voor de oorlog ontwikkeld als uitvloeisel van het onderzoek naar Funkmessgerate (radar) en oa toegepast voor het transporteren van omroepsignalen bij de Olympische Spelen 1936 in Berlijn.

Stefan, kan jij aangeven waar je precies naar zoekt? Ik zit iedere vrijdag in Waalre, wellicht kunnen we eens afspreken.

Greetz

Joop
Birkenhof

Re: Info Herzanschen Gerat

Bericht door Birkenhof »

Ben sinds zeer jonge leeftijd geïnteresseerd in alles wat met “De Bunker”genaamd Birkenhof in Valkenswaard te maken heeft. Mijn Opa was eigenaar van een gedeelte van de grond waarop de Bunkers is gebouwd en welke van hem werd afgenomen. Hij was de eerste directe buurman. Op zijn akkers waren een tiental zendmasten geplaatst welke bestonden uit houten palen op elkaar waren gezet(vier als basis vervolgens, drie, twee en een)en geschoord.

Vanaf 1970 (14 jaar) heb ik alle nog levende verzetlieden en direct aanwonende In Valkenswaard geïnterviewd en dit op schrift vastgelegd. (Hans Knapp heeft hier oa. in zijn boek ook uit geciteerd (9-15 en 13-24) Ik heb toen slechts een klein gedeelte van de informatie vrij gegeven omdat ik met de nog levende leden van het verzet een deal had dat ik alle info zou krijgen maar niets openbaar zou maken totdat het laatset lid overleden zou zijn. Ik heb me daaraan gehouden.

Uit de mij beschikbare gegevens blijkt echter dat er veel meer heeft gespeeld dan tot nu toe bekend is. Ik probeer het geheel sluitend te maken zodat ik het beeld wat ik hierbij heb ook met feiten kan staven.
Ik probeer de link te leggen naar de Funkaufklärungs Dienst en de Funk-Horchdienst

Ik weet dat er een Hans E-Mess Gerat bestaat maar dat is volgens mij toch iets anders als een
Herzanschengerät

Verder heb ik, tijdens mijn veldonderzoek in de 80-er jaren met de metaaldetector, op een andere hierop betrekking hebbende locatie, een kantinemunt gevonden met het opschrift:

Ben sinds zeer jonge leeftijd geïnteresseerd in alles wat met “De Bunker”genaamd Birkenhof in Valkenswaard te maken heeft. Mijn Opa was eigenaar van een gedeelte van de grond waarop de Bunkers is gebouwd en welke van hem werd afgenomen. Hij was de eerste directe buurman. Op zijn akkers waren een tiental zendmasten geplaatst welke bestonden uit houten palen op elkaar waren gezet(vier als basis vervolgens, drie, twee en een)en geschoord.

Vanaf 1970 (14 jaar) heb ik alle nog levende verzetlieden en direct aanwonende In Valkenswaard geïnterviewd en dit op schrift vastgelegd. (Hans Knapp heeft hier oa. in zijn boek ook uit geciteerd (9-15 en 13-24) Ik heb toen slechts een klein gedeelte van de informatie vrij gegeven omdat ik met de nog levende leden van het verzet een deal had dat ik alle info zou krijgen maar niets openbaar zou maken totdat het laatset lid overleden zou zijn. Ik heb me daaraan gehouden.

Uit de mij beschikbare gegevens blijkt echter dat er veel meer heeft gespeeld dan tot nu toe bekend is. Ik probeer het geheel sluitend te maken zodat ik het beeld wat ik hierbij heb ook met feiten kan staven.
Ik probeer de link te leggen naar de Funkaufklärungs Dienst en de Funk-Horchdienst

Ik weet dat er een Hans E-Mess Gerat bestaat maar dat is volgens mij toch iets anders als een
Herzanschengerät

Verder heb ik, tijdens mijn veldonderzoek in de 80-er jaren met de metaaldetector, op een andere hierop betrekking hebbende locatie, een kantinemunt gevonden met het opschrift:

KANTINE
lN.ERS.
ABT.
III/7

De LN staat voor Luftgau Nachrichtendienst. ERS kan ik tot op heden niet thuisbrengen. ABT staat voor afdeling.
III/7 kan ik ook niet thuisbrengen. Lijkt een onderafdeling.

III zou kunnen staan voor onderstaande III maar dit is van toepassing op de Deutsche Reichpost en niet op de LN. Toeval of niet. Het verzet heeft in Dec/Jan 1944 een zender uit villa Valkenshorst weggehaald met daarop het opschrift :”Deutsche Reich, Veldpost 7”.

Eine vertrauliche Aufstellung des Präsidenten der Reichspostforschungsanstalt sieht folgende Organisationen und Standortverteilung vor:
- Amt für Wellenausbreitung, Leiter: Vilbig, Standorte: München und Landshut.
- Amt für physikalische Sonderfragen, Leiter: Otterbein, Standort: Miersdorf bei Zeuthen, Ausweichstandort: Kaiser-Wilhelm-Institut für Chemie/Otto Hahn in Berlin-Dahlem.
- Amt für Akustik, Leiter: Schoeps, Standort: Würzburg, Ausweichstandort: Kleinmachnow
- Gruppe I: Personalwesen und Verwaltung, Leiter: Hartwig, später Schmidt-Ott, Standort: Potsdam, Ausweichstandort: Kleinmachnow
- Gruppe II: Patentwesen und Bücherei, Leiter: Gelfius, Standorte: Potsdam und Kleinmachnow
- Gruppe III: Technische Sonderfragen (Spionageabwehr, Zentralwerkstatt, Sprachverschlüsselung, „Forschungsstelle der Reichspost“ FST/DRP -> Abhörstation von Dipl.-Ing. Kurt Vetterlein in den Niederlanden -> transatlantische Telefongespräche), Leiter: Kubicki, Standorte: Kleinmachnow und Berlin, Ausweichstandort: Kleinmachnow
- Gruppe IV: Fernsehelektronik, Leiter: Heimann, Standort: Kleinmachnow, Ausweichstandort: Speyer
- Gruppe V: Fernsehtechnik, Leiter: Dr. Georg Weiss (Kleinmachnow), Ebenau (Peenemünde), Standorte: Kleinmachnow und Peenemünde, Ausweichstandort: Wien
- Gruppe VI: Speichertechnik und Fernlenkfragen, Leiter: Krawinkel, Standorte: Tempelhof und Prieros, Ausweichstandort: Hirschberg/Schlesien
- Gruppe VII: Dezimeterwellentechnik, Leiter: Groos, Standort: Kleinmachnow, Ausweichstandort: Regensburg

Wie denkt er mee en heeft een mogelijke oplossing??

Groetjes
Stefan

PS: Joop. Lijkt me een goed idee. Bel me gewoon ff voor een afspraak 06-27020898
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Info Herzanschen Gerat

Bericht door ducatim901 »

Beste Birkenhof,
Ers. staat voor ersatz.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Plaats reactie

Terug naar “Radar en andere Zend- Ontvangmiddelen”