De Russen komen!

Fortificaties onderdeel van bijv. de BB en de IJssellinie
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

De Russen komen!

Bericht door Rene Ros »

Op 30 juni verscheen bij Athenaeum—Polak & Van Gennep:

De Russen komen!
van Mark Traa
Afbeelding

Over Nederland in de Koude Oorlog. Het boek is inmiddels een van de tien titels die zijn genomineerd voor de Grote Geschiedenisprijs 2009.

Wat zou er zijn gebeurd wanneer de Derde Wereldoorlog was uitgebroken?

Mark Traa deed archiefonderzoek en vond opzienbarend materiaal. Hij schrijft over vluchtplannen en schuilkelders voor regering en koningshuis, over plannen om de vliegtuigen van de KLM en de binnenvaartschepen naar het buitenland te verplaatsen en om kunstwerken in bunkers te verstoppen. Schokkend zijn de tot in detail voorbereide, maar tot mislukken gedoemde plannen om hele steden en dorpen te evacueren.
Op papier ontstond een Nederland-in-oorlog: theater Carré was gereserveerd als mortuarium en op Curaçao werd een schaduwbevolkingsregister bewaard. Toen dat later werd opgeheven, werden de kisten met gegevens van Nederlanders in zee gegooid. Ook moesten communisten per schip worden afgevoerd, buitenlandse vluchtelingen moesten worden tegengehouden, de top van het bedrijfsleven wilde het land ontvluchten. De media en de posterijen moesten worden gecensureerd.
De Russen komen! is het eerste boek dat in detail het verhaal achter deze supergeheime plannen vertelt, met codenamen als Bezemsteel, Stoelendans en Nachtwacht. Geïllustreerd met tot dusver onbekende documenten geeft het een uniek inkijkje in een bizarre periode in de recente geschiedenis. In een afsluitend hoofdstuk worden parallellen getrokken met de huidige maatregelen om de bevolking tegen terrorisme te beschermen...

Mark Traa (1968) is redacteur van HP/De Tijd. Eerder schreef hij onder meer Hemelbestormers – feiten en fabels over ruimtevaarders en Bewoond verklaard – de wetenschap van het wonen.

De Russen komen!
Mark Traa
252 bladzijden
€ 18,50
ISBN 978 90 253 6699 5

Bestellen via Forten Info mogelijk:
http://www.forten.info/winkel/
BunkerOwner

Re: De Russen komen!

Bericht door BunkerOwner »

Kijk, dat zijn de leukere 'werkjes' :)
RonEr †

Re: De Russen komen!

Bericht door RonEr † »

Da's het betere werk! In een vorig leven bij de Luchtmacht ben ik een aantal jaren in een commissie betrokken geweest bij het opstellen van al dit soort fraaie papieren plannen. Er was een heel boek vol van dit soort zaken. Er waren plannen om burgervoertuigen te vorderen, ik had de vorderingspapieren voor 20 auto's bij mij in de safe liggen. Er waren zoveel plannen, bijvoorbeeld het evacueren van alle leerling-vliegers in geval van oorlog. Eerst moesten ze allemaal op Gilze-Rijen verzameld worden, en dan per gecharterde KLM Boeing 747 naar de VS worden gevlogen voor het afmaken van hun opleiding. En dan was er ook altijd het plan voor het evacueren van gezinsleden van Nederlandse eenheden in Duitsland, waarvoor een trein beschikbaar was, als die tenminste zou komen! Als het gezin per auto repatrieerde, dan moesten ze zich allemaal in een sporthal in Hengelo melden waarna er opvang voor ze geregeld zou worden. Er waren ook plannen om hele bungalowparken te vorderen, zodat je daar personeel van diverse vliegbases kon legeren.
Kortom, te veel om op te noemen. Ik zal nog eens verder in mijn geheugen graven, misschien komen er nog leuke dingen boven!
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: De Russen komen!

Bericht door The Viking »

RonEr schreef:Ik zal nog eens verder in mijn geheugen graven, misschien komen er nog leuke dingen boven!
GEWELDIG... dit soort verhalen. Schrijf ze maar op ik vind het prachtig om te lezen!

Groet Gertjan 8-)
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: De Russen komen!

Bericht door Rene Ros »

The Viking schreef:GEWELDIG... dit soort verhalen. Schrijf ze maar op ik vind het prachtig om te lezen!
Ik heb Ron al meerdere keren gevraagd te beginnen met zijn memoires. :-)
Bij deze nogmaals.

Mvg,
René
jeding

Re: De Russen komen!

Bericht door jeding »

Ik heb het boek gelijk besteld, en moet zeggen dat het prima leesvoer is.
Dit bleek al uit de artikelen in HP de tijd vorig jaar.

Ik heb het boek in een keer uitgelezen, er worden hier en daar wel wat zaken vergeten of niet genoemd, maar het is beslist een aanrader.

Jacques
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 aug 2009, 10:09

Re: De Russen komen!

Bericht door Eric »

Heb het boek inmiddels ook in de boekenkast staan en hoewel het met name het civiele aspect van de periode behandelt, is het een AANRADER voor een ieder die interesse heeft in deze periode.

Eric
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1946 tot 1989 (Koude Oorlog)”